کد مطلب: 

176864

مقایسه قیمت اینترنت ۳ اپراتور تلفن‌ همراه/ گران‌ترین و ارزان‌ترین اینترنت 3G

رقابت جدی ۳ اپراتور تلفن‌ همراه در عرضه رسمی خدمات نسل ۳ آغاز شده است، پیشتازی در سرعت و قیمت ظاهر و اول ماجراست؛ اما در نهایت کیفیت سرویس، برنده نهایی رقابت 3G را مشخص می‌کند.
مقایسه قیمت اینترنت ۳ اپراتور تلفن‌ همراه/ گران‌ترین و ارزان‌ترین اینترنت 3G
 

به گزارش سیتنا به نقل از خبرگزاری فارس، پس از تغییر جنجالی تعرفه‌‌های اینترنت یکی از اپراتورهای تلفن همراه در دی‌ماه 93 که مدتی ادامه‌دار شده بود، چند وقتی  است آرامش در بازار خدمات اینترنت همراه برقرار است، اما به تازگی تغییر تعرفه‌های اینترنت اپراتور اول معادلات بازار را دست‌خوش تغییر کرد و سرآغاز تغییرات جدید در بازار خواهد شد.

همراه اول پس از دریافت مجوز قطعی ارتقا شبکه و ارائه تجاری خدمات نسل 3 و 4 در آخرین روزهای سال 93،‌ اکنون به صورت رسمی قیمت سرویس‌های نسل 3 خود را اعلام کرده است.

با آغاز عرضه رسمی خدمات نسل 3 اینترنت موبایل، بررسی و مقایسه‌ بین جدیدترین قیمت اینترنت 3 اپراتور تلفن‌همراه خالی از لطف نیست.

*قیمت اینترنت همراه اول (نوترینو)

پیش از این همراه اول برای مشترکانی که استفاده معمول از خدمات اینترنت همراه داشتند مقرون‌به صرفه‌ترین تعرفه را ارائه می‌داد. اکنون این اپراتور تغییراتی در قیمت و سرعت اینترنت خود اعمال کرده است.

در تعرفه‌های جدید، اینترنت همراه اول با نام نوتروینو به دو سرعت آلفا و آلفا+ تقسیم شده است. بسته آلفا تا سرعت 196 Kb را انحصارا در شبکه نسل 2 ارائه می‌کند و بسته آلفا + تا سرعت 8 مگ را در شبکه نسل 3 و 4 سرویس‌ می‌دهد.

بسته‌های جدید همراه اول نشان می‌دهد اپراتور اول در سیاست کلی اینترنت رویه اپراتور سوم را در پیش گرفته است. پیش از این در حالی که همراه اول و ایرانسل تمایزی در سرعت دسترسی قائل نمی‌شدند رایتل بسته‌های اینترنت خود را در دو سطح 128 kb (پایه) و یک مگ (حرفه‌ای) تعریف کرده بود.

اما عبارت «محدودیت» خاطره خوبی در ذهن کاربران ایرانی ایجاد نمی‌کند؛ همچنان که پیش از این نیز این رویه رایتل مورد انتقاد قرار گرفته بود. طبق اعلام اپراتور، منطق همراه اول برای ارائه دو سرویس با سرعت‌های متفاوت، در نظر گرفتن حق مشترکانی است که از ارتقاء شبکه بهره‌مندی لازم را نمی‌برند.

این اپراتور در پاسخ به پیگیری فارس از علت تفکیک سرعت اعلام کرد: «گلایه مشترکان اینترنت از عدم تناسب رشد قیمت با افزایش کیفیت شبکه مطرح بوده است، مشترکان عنوان می‌کنند: در حالی که در برخی مناطق امکان استفاده از شبکه نسل بالاتر را ندارند، چرا باید هزینه ارتقاء شبکه و اینترنت نسل 3 را بپردازند؟ از این رو قیمت‌های پیشین بسته‌های اینترنت مبتنی بر شبکه نسل 2 کماکان بدون تغییر باقی مانده است.»

در نهایت مشترکان با انتخاب خود مشخص خواهند کرد که آیا منطق همراه اول و رایتل مورد پسند و انتخاب خواهد بود یا خیر.

بسته‌های جدید نوترینو همراه اول به شرح زیر است:

* تعرفه اینترنت ایرانسل

در بازار حساس و رقابتی اپراتورها، تغییرات به سرعت تاثیرگذارند، یکی از این تغییرات سریع، اضافه شدن سریع قید «نامحدود» در لیست سرویس‌های اینترنت ایرانسل پس از اعلام بسته‌های جدید اینترنت همراه اول است.

به این ترتیب پس از اعلام تعرفه‌های جدید اینترنت همراه اول، اپراتور دوم تلفن‌همراه که پیش از این اشاره‌ای به سرعت یا فناوری شبکه در معرفی سرویس‌ها نداشت، اکنون تاکید می‌کند که سرعت‌ نامحدود و سرویس قابل استفاده در شبکه 2G، 3G و 4G است. زیرا بسته‌های همراه اول در دو سرعت تا 196 kb برای شبکه نسل 2 و سرعت تا 8 مگ برای نسل 3 و بالاتر عرضه شده اند.

*تعرفه اینترنت رایتل

تعرفه اینترنت اپراتور سوم برای مشترکان دائمی، اعتباری و دیتای این اپراتور متفاوت است، به علت اینکه به گفته مدیران عامل رایتل، بیش از 80 درصد مشترکان این اپراتور مشترک سیم‌کارت دیتا هستند، در این گزارش تعرفه اینترنت سیم‌کارت دیتا بررسی شده است.

 

*اینترنت کدام اپراتور تلفن‌همراه به صرفه‌تر است؟

در حال حاضر با توجه به عرضه بسته‌های یک روزه، هفت روزه و سی روزه از سوی همراه اول و عدم اعلام بسته‌های بلند مدت از سوی این اپراتور، فعلا امکان مقایسه تنها در این حالت‌ها فراهم است. اطلاع از سایر تعرفه‌ها نیز از طریق سایت رسمی اپراتورها فراهم است.

به دلیل عدم تغییر قیمت اینترنت نسل 2 همراه اول، بنابراین قیمت برای مشترکان فعلی تغییری نکرده است. با این تفاوت که امکان دست‌یابی گاه‌وبی‌گاه به سرعت‌های بالاتر، دیگر فراهم نیست؛ این موضوع برای برخی مشترکان که در مناطق تحت پوشش 3G همراه اول قرار داشتند و تا چندی پیش با تعرفه ماهیانه 10 هزار تومان از سرعت نسبتا بهتر استفاده می‌کردند ناخوشایند است و برای افرادی که از کیفیت نسل 2 استفاده می‌کردند تفاوتی نخواهد داشت. در مجموع نیز طبق تعرفه‌های اعلام شده، سرعت تا 196 Kb در صورت تحقق نسبت به وضع قبلی برای مشترکان بهبود محسوب می‌شود.

مقایسه قیمت اینترنت 3 اپراتور در سرعت‌های محدود

با دسته بندی اینترنت پایه و حرفه‌ای همراه اول و رایتل، جدول مقایسه‌ای تعرفه‌های ماهانه و کم حجم اینترنت 2 اپراتور به شرح زیر خواهد بود.

اپراتورسرعتحجمقیمت (تومان)مدت
همراه اول196 Kb2.5 G10,00030 روزه
رایتل128 Kb2 G روز 2G شب14,90030 روزه

به دلیل سیاست ایرانسل برای عدم اعمال محدودیت سرعت، این اپراتور در این مقایسه آورده نشده است.

برای تکمیل اطلاعات مشترکان ایرانسل تصریح می‌شود: این اپراتور در این رنج قیمتی و حجمی، برای مثال بسته‌ 1 گیگ ماهیانه 13 هزار تومان یا بسته 3 ماهه 6 گیگ با قیمت 25 هزار تومان (با احتساب تخفیف فعلی) را دارد که به طور متوسط ماهانه 9 هزار تومان برای 2 G قیمت دارد.

مقایسه قیمت اینترنت 3 اپراتور در سرعت‌های حرفه‌ای

اپراتورسرعتحجمقیمت (تومان)مدت
همراه اولتا 8 مگ1 G + یک G شب13,00030 روزه
ایرانسلنامحدود1 G13,00030 روزه
رایتلیک مگ1 G13,90030 روزه

در نهایت مشاهده می‌شود که با احتساب حجم شبانه بسته‌های حجم محدود یک ماهه اینترنت همراه اول از ایرانسل و رایتل به صرفه‌تر است. این مقایسه صرفا درباره حجم یک گیگ انجام شده و اپراتورها بسته‌هایی با قیمت‌ها و حجم‌های متنوعی دارند؛ در مجموع نیز به شرط عدم حذف تخفیف‌های 50 درصدی فعلی اپراتور دوم، در سایر بسته‌ها نیز قیمت‌های ایرانسل و همراه اول در رقابت نزدیکی با یکدیگر قرار دارد،‌ اما قیمت‌های رایتل از هر دو اپراتور اول و دوم بسیار متفاوت و بیشتر است.

اما علیرغم تمام مقایسه‌‌های قیمتی، در نهایت تناسب قیمت و کیفیت سرویس، رضایت مشترکان را رقم خواهد زد. گلایه‌ای که همواره به ویژه در جریان تبلیغات ارائه نسل‌های 3 و 4 اپراتورهای موبایل، از سوی مشترکان ابراز می‌شد ناشی از عدم پایداری کیفیت سرویس بوده است.

به این ترتیب با تجاری شدن خدمات نسل 3 اپراتورها، در وهله اول قیمت و سپس کیفیت ضامن جذب و حفظ مشتری خواهد بود. منطقی است اپراتورها نیز تلاش خود را برای افزایش کیفیت سرویس‌دهی بیشتر خواهند کرد.

در این گزارش بررسی‌ها بر پایه آمار و ارقام رسمی انجام شد و با توسعه و پایداری تدریجی خدمات نسل‌ 3 و 4 اپراتورها، بررسی و تست کیفیت سرویس‌ اینترنت اپراتورها در گزارش‌هایی بررسی و منتشر خواهد شد.

گزارش از: فاطمه سامعی

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-05-10 11:51

دیدگاه‌ها

تصویر علی
یعنی فقط بسته هایی رو مقایسه کردی که گران شدن اینترنت همراه اول زیاد به چشم نیاد !!! اصلا هم معلوم نیست که داری برای همراه اول تبلیغ می کنی :) اگر مردی کامل مقایسه کن تا مشخص بشه که همراه اول گرون تره ، چطور توی دی ماه گیر داده بودی به ایرانسل؟!
ارسال شده توسط علی در 21 ارديبهشت 94 - 02:07

افزودن دیدگاه جدید