کد مطلب: 

176817

اینترنت پرسرعت رایگان در سایه!

در هفته ای که گذشت، خبرهای گاها عجیبی مانند ساخت ماهیچه مصنوعی از پیاز یا ساخت رگهای واقعی ظرف ۶ ماه با کمک رگهای مصنوعی و تأثیر مخرب سفر به مریخ بر مغز فضانوردان جزو برترین های هفته نام گرفتند.
اینترنت پرسرعت رایگان در سایه!

به گزارش سیتنا به نقل از خبرگزاری مهر، در هفته ای که گذشت اخبار متفاوتی در حوزه فناوری منتشر شدند تا گواهی برای پیشرفت در این حوزه باشند اما خبرهایی مانند «شارژ قلب مصنوعی با کمک آتل پا» یا «اینترنت پرسرعت رایگان تنها در سایه!» بیش از سایرین مورد توجه قرار گرفتند.

ساخت رگهای واقعی ظرف ۶ ماه با کمک رگهای مصنوعی

محققان دانشگاه تکنولوژی و پزشکی وین به روش متفاوتی دست پیدا کرده اند که با وارد کردن رگ های مصنوعی به بدن بیمار می توان رگ های واقعی را در اختیار داشت. چگونگی این عملکرد را می توان در استفاده از پلیمرهایی دانست که در رگ های مصنوعی به کار رفته و رگ های خونی را ترغیب به رشد طبیعی و مجدد می کنند.

محققان اتریشی ماده ای با نام «ترموپلاستیک پلی اورتانز» را در میدان الکتریکی قرار داده تا ساختار رگ مانندی شکل گرفته و این ساختار به دلیل داشتن منفذهای ریز خونی قادر به عبور موادی است که باعث رشد دوباره رگ ها می شوند. محققان این روش را روی موش های آزمایشگاهی مورد مطالعه قرار داده و ساخت مجدد رگ ها در حدود ۶ ماه به طول انجامید.

گام جدیدی در درمان دیابت نوع ۲ به سرپرستی محقق ایرانی

گروهی از محققان مرکز پزشکی Cedars-Sinai لس‌ آنجلس جهش ژنی جدیدی را کشف کرده اند که می تواند از ابتلا به دیابت نوع ۲ جلوگیری کرده و باعث نجات جان میلیون ها انسانی شود که مبتلا به دیابت نوع دو هستند. افرادی که به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند با کمک داروهای خوراکی یا انسولین به کنترل بیماری خود پرداخته و هنوز درمان مشخصی برای این بیماری کشف نشده است.

اما اکنون تیمی از محققان مرکز پزشکی Cedars-Sinai به سرپرستی دکتر «امید گودرزی» موفق به کشف جهش ژنی شده اند که می تواند از ابتلای افراد به دیابت نوع ۲ جلوگیری کرده و راه حل جدیدی را برای ارائه درمان های دارویی پیش روی محققان قرار دهد.

دکتر گودرزی در این رابطه می گوید: « ما در این تحقیقات موفق به کشف و ابداع درمان های فردی و جلوگیری از ابتلا به این بیماری شده ایم که می تواند در شناسایی ژن هایی که بر ابتلا به بیماری دیابت نقش دارند، تاثیر گذار باشد. با استفاده از نتایج این تحقیق می توان به داروهای جدیدی برای درمان دیابت دست پیدا کرد.»

وی در ادامه افزود : « دیابت نوع ۲ بر تولید انسولین و همینطور تنظیم قند خون تاثیر می گذارد. عدم کنترل قند خون می تواند با کاهش انسولین بروز کرده که بر عملکرد بدن تاثیر داشته و با عوارض متفاوتی مانند حملات قلبی، بیماری های کلیوی، نابینایی، عفونت و در موارد حاد حتی تا قطع عضو نیز پیش می رود.

تأثیر مخرب سفر به مریخ بر مغز فضانوردان

بر این اساس مشخص شده موشهای آزمایشگاهی که در معرض پرتوهایی شبیه پرتوهای کیهانی قرار می گیرند در مقایسه با موشهای سالم کمتر حس کنجکاوی دارند که این مسأله می تواند متأثر از پرتوهای کیهانی باشد.

نتایج این بررسی گرچه تاحدودی نگران کننده است اما به گفته محققان ناسا که آن را انجام داده اند جای هیچگونه نگرانی درخصوص وضعیت سلامت ساکنان ایستگاه فضایی بین المللی نیست چون میدان مغناطیسی زمین همچون سپری در برابر این پرتوها عمل می کند.

با این حال نکته اصلی مربوط به آینده می شود، جایی که ناسا و سایر غولهای نوظهور در زمینه اکتشافات فضایی در نظر دارند تا با اعزام انسان به جایی فراتر از ایستگاه فضایی بین المللی خبرساز شوند.

محققان ناسا هشدار می دهند قرار گرفتن در معرض پرتوهای کیهانی آن هم برای مدتی طولانی (سفرهای طولانی مدت فضایی نظیر سفر به مریخ ممکن است سالها به طول انجامد) به ایجاد تغییراتی در ساختار مغز منجر شود.

پرتاب موفقیت‌آمیز راکت موسس آمازون

ثروتمندان بسیاری مانند الون ماسک موسس شرکت تسلا موتورز بخش زیادی از سرمایه خود را به پروژه های فضایی یا کارهای نوآورانه اختصاص می دهند. اکنون پس از موسس تسلاموتورز نوبت به «جف بزوس» موسس آمازون رسیده تا وارد چنین پروژه هایی شود.

در روزهای گذشته، اولین پرتاب موفقیت آمیز راکتی از مجموعه Blue Origin متعلق به بزوس صورت گرفت تا این کمپانی رسما به لیست شرکت های فضایی بپیوندد. این کمپانی در سال های گذشته، آزمایش هایی را بر موتور هیدروژنی مایع BE-۳ engine انجام داده و به مرور زمان این راکت برای پرتاب آماده شد. موتور این راکت با موفقیت توانست قدرت لازم برای پرتاب یک کپسول حمل خدمه را با سرعت ۳ ماخ (سرعت فرا صوت به سرعتی گفته می‌ شود که از سرعت صوت (۳۴۳ متر بر ثانیه) بیشتر باشد. واحد سرعت فراصوت «ماخ» است و به تعداد ضریب سرعت می‌ گویند مثلاً صدا یک ماخ سرعت دارد) و تا ارتفاع ۳۰۷,۰۰۰ پا (۹۳۵۷۳ متر) تامین کند.

ساخت ماهیچه مصنوعی از پیاز

محققان دانشگاه ملی تایوان با استفاده از سلول های پیاز به ماهیچه مصنوعی دست پیدا کرده اند که توجه جهانیان را به خود جلب کرده است. محققان تایوانی معتقدند پیاز قابلیت های لازم برای ساخت یک ماهیچه مصنوعی مانند کشش، استحکام و همینطور انعطاف پذیری جهت خم و راست شدن را داراست در نتیجه با دستکاری ساختار سلول های پیاز می توان ماهیچه مصنوعی را در اختیار داشت.

برای ساخت چنین ماهیچه ای در ابتدا سلول های اپیدرم پیاز جدا شده سپس از اسید بخصوصی برای حذف پروتئین های سلول ها استفاده شد. این پروتئین سختی دیواره سلول های پیاز را به دنبال داشت. در نهایت، می توان ماده ای را در اختیار داشت که از سلول های نرم و انعطاف پذیر پیاز حاصل شده اند. اما اطراف لایه نازک سلول های نرم پیاز با پوششی از جنس طلا پوشانده شدند تا جریان برق به سلول ها ارسال و انتقال یابند.

شارژ قلب مصنوعی با کمک آتل پا

محققان دانشگاه رایس موفق به طراحی و ساخت یک آتل پا شده اند که دارای موتور تولید کننده برق بوده و به مفصل پا متصل می شود تا کارکرد متفاوتی داشته باشد. راه رفتن و حرکات مداوم پا باعث چرخش موتور و تولید برق شده که به یک محفظه باتری مانند کوچک انتقال یافته و ذخیره می شود.

محققان امیدوارند با استفاده از این آتل بتوانند به پمپاژ و تامین انرژی لازم برای یک قلب مصنوعی بپردازند. اما این پروژه نیازمند تحقیقات بیشتری است زیرا انرژی که به این وسطه تولید می شود محدود بوده و برای شارژ قلب مصنوعی کافی نیست. اما استفاده از این فناوری جدید می تواند به عنوان راه حلی برای ساخت ابزارهای پزشکی باشد که به دلیل تامین انرژی مورد نیاز با مشکل مواجه شده بودند.

اینترنت پرسرعت رایگان تنها در سایه!

گروههای فعال در زمینه اطلاع رسانی درخصوص خطرات قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم نور خورشید و همچنین اقدامات مخرب زیست محیطی منجر به سوراخ شدن لایه اوزون، این بار دست به اقدام جالب توجهی زده و با برپایی برجی در یکی از سواحل پرو امکان دسترسی به اینترنت پرسرعت رایگان را تنها برای افرادی فراهم کرده اند که در زیر سایه آن قرار می گیرند.

هدف اصلی از راه اندازی چنین پروژه ای افزایش آگاهی مردم از خطرات قرار گرفتن برای مدت طولانی در معرض تابش مستقیم نور خورشید عنوان شده است.

مطالعات پزشکی نشان می دهد با توجه به لطماتی که به لایه اوزون وارد شده است، سرطان پوست می تواند یکی از اثرات مخرب قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید برای ساعتهای طولانی در نظر گرفته شود.

گروه خلاقی که این پروژه را راه اندازی کرده اند عنوان Shadow  Wi-Fi را برای آن برگزیده است.

این برج دیوارشکل مجهز به آنتن وای فایی است که با یک حسگر مخصوص ردیابی حرکت خورشید در آسمان هماهنگ است. همزمان با حرکت خورشید (در واقع حرکت زمین) آنتن وای فای نیز تغییر جهت داده تا بدین ترتیب همواره افرادی که در زیر سایه آن قرار می گیرند امکان استفاده از اینترنت را داشته باشند.

وقتی گرمایش زمین خلاقیت را نابود می کند

رمای شدید در استرالیا که کارشناسان عنوان «استرس حرارتی» را برای توصیف شدت آن به کار می برند، ضرر و زیان سالانه ۶.۲ میلیارد دلاری به اقتصاد این کشور پهناور وارد کرده است. اما نکته نگران کننده تر این است که سایر کشورها نیز ممکن است در آینده و همزمان با شدت یافتن فرآیند گرمایش زمین دارای مناطق وسیعی شوند که روزهای بسیار گرم و سوزان آن هم برای مدت طولانی به یک رویه عادی تبدیل شود.

مطالعه جامعی که توسط گروهی از محققان دانشگاه چارلز داروین استرالیا انجام شده حکایت از آن دارد که مردم این کشور به طور میانگین ۴.۴ روز از سال را تنها به دلیل گرمای شدید مرخص می گیرند. همچنین ۷۰ درصد سؤال شوندگان اعلام کردند که به دلیل افزایش دمای هوا بازده کاری کای کمتری نسبت به گذشته پیدا کرده اند.

نکته جالب توجه اینجاست که ضرر و زیان قابل توجهی که استرالیا از جانب تداوم موج گرما متحمل می شود معادل چهار دهم دصد از تولید ناخالص داخلی این کشور است حال آنکه این رقم بیشتر از هزینه ای است که سرزمین کانگروها برای کاستن از حجم آلاینده های کربنی و رساندن آن به صفر تا سال ۲۰۵۰ صرف می کند، رقمی که برآورد می شود بین یک تا دو دهم درصد از تولید ناخالصی این کشور باشد.

دو دقیقه راه بروید تا اثرات نشستن خنثی شود

در دهه های اخیر، فعالیت انسان ها به کمترین حد خود رسیده تا نشستن های طولانی مدت با افزایش خطرات و مشکلاتی مانند بیماری های قلبی، عروقی، دیابت،  چاقی و حتی مرگ روبرو شود. تاکنون مطالعات بسیاری از تاثیرات منفی نشستن طولانی مدت خبر داده بودند اما مطالعات اخیر محققان امریکایی دانشگاه یوتا نشان می دهد که با دو دقیقه راه رفتن می توان به خنثی کردن اثرات منفی یک ساعت نشستن پرداخت.

در این تحقیق آمده است:« تاثیرات مثبت ورزش کردن بر کسی پوشیده نیست اما بسیاری به دلیل عدم فرصت کافی برای ورزش کردن گلایه مند هستند اما این موارد را نیز می توان با تغییرات کوچک حل کرد.»

محققان در این تحقیق بیش از ۳۲۰۰ شرکت کننده را مورد بررسی و آزمایش قرار دادند. این آزمایش ها با اتصال دستگاه های بخصوصی به شرکت کنندگان انجام شد تا فعالیت های آنها مورد مطالعه قرار بگیرد. این مطالعه در حدود سه سال به طول انجامید.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-05-07 14:22

افزودن دیدگاه جدید