کد مطلب: 

176486

آغاز ارسال پیامک به مشمولان غایب از فردا

جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا ضمن تشریح نحوه ارسال پیامک به متقاضیان پرداخت جریمه ریالی سربازی به سوالات و کامنت‌های مخاطبان ایسنا، در این خصوص پاسخ داد.
آغاز ارسال پیامک به مشمولان غایب از فردا

سردار ابراهیم کریمی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره گفت: همانطور که می‌دانید بحث جریمه مشمولان 8 سال غیبت و بیشتر از آن ازسوی مجلس مورد تصویب قرار گرفته و در لایحه بودجه سال 94 نیز پیش‌بینی شد.

وی افزود: براین اساس مقرر شد تا آن دسته از مشمولانی که تا پایان سال 94، 8 سال و بیشتر از آن غیبت از سربازی و یا فرار مداوم از سربازی داشته‌اند، بتوانند برحسب مدرک تحصیلی و وضعیت تاهل و تعداد فرزندانشان با پرداخت جریمه ریالی از انجام خدمت سربازی معاف شوند.

جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا با اشاره به اینکه از پانزدهم بهمن‌ماه سال گذشته پیش‌ثبت‌نام‌ این طرح آغاز شده و تاپایان روز کاری سال 93 ادامه داشت، خاطرنشان کرد: پس از آن همزمان با آغاز سال 94 ما منتظر مصوبه مجلس بودیم که از اواخر فروردین‌ماه کار را آغاز کرده و پرونده متقاضیان را از دفاتر پلیس +10 کشور دریافت کردیم.

وی با بیان اینکه برابر آخرین آمار 288 هزار نفر برای بهره‌مندی از جریمه ریالی ثبت‌نام کردند، اعلام کرد: از صبح فردا پانزدهم اردیبهشت‌ماه پروسه ارسال پیامک به متقاضیان آغاز شده و در تلاش هستیم تا طی یکی دو ماه این مراحل را به پایان برسانیم.

کریمی درباره اینکه محتوای این پیامک‌ها چیست و برحسب چه اولویتی به متقاضیان ارسال می‌شود، به ایسنا گفت: در این پیامک‌ها که از طریق سامانه 1100 به متقاضیان ارسال می‌شود، نحوه پذیرش درخواستشان اطلاع داده می‌شود. به طور مثال به متقاضی گفته می‌شود که آیا درخواستش در بررسی‌ها مورد قبول واقع شده یا خیر؟

وی ادامه داد: اگر این درخواست مورد قبول واقع نشود، متقاضی می‌تواند با مراجعه به پلیس+10 چرایی عدم پذیرفته شدن درخواستش را بررسی کند و دفاتر پلیس +10 موظف هستند دلایل آن را به متقاضی تشریح کنند.

جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا با اشاره به مشمولانی که درخواستشان پذیرفته شده است نیز خاطرنشان کرد: این دسته از مشمولان تا یک هفته پس از دریافت پیامک فرصت دارند تا با مراجعه به دفاتر پلیس +10 نسبت به تعیین تکلیف خود اقدام کنند و پس از آن نیز ظرف 10 روز باید به شعب عامل بانک سراسر کشور نسبت به واریز وجه اقدام کنند، در غیراینصورت به منزله انصراف محسوب شده و با آنان همانند سایر دیگر مشمولان غایب و فراری برخورد خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسش یکی از مخاطبان ایسنا درباره اینکه در صورت قطع شدن تلفن همراه یا مسدود شدن آن به هر دلیل چطور می‌توان از ارسال پیامک باخبر شد، گفت: این موضوع را نیز مدنظر قرار خواهیم داد و طی چند روز آینده در سایت سازمان سامانه‌ای در نظر خواهیم گرفت تا مشمولان با مراجعه به آن بتوانند از طریق اینترنتی از طریق پیامک به خود باخبر شوند.

کریمی همچنین درباره اینکه نحوه ارسال پیامک به متقاضیان چگونه خواهد بود؟ اظهار کرد: در این خصوص اولویتی مانند حروف الفبا و یا زمان ثبت درخواست مطرح نیست، بلکه با توجه به کامل بودن مدارک متقاضیان و به نتیجه رسیدن استعلام‌ها به آنها پیامک داده می‌شود و تاکنون بیش از 5000 مورد، مورد رسیدگی قرار گرفته که نتایج بررسی‌ها چه پذیرفته شده باشند و چه پذیرفته نشده باشند از طریق پیامک به آنها اطلاع داده خواهد شد.

جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا دراین باره که پس از پذیرش درخواست متقاضیان، آنان باید چه مراحلی را پس از مراجعه به پلیس +10 طی کنند، گفت: این افراد پس از اینکه مدارکشان مورد پذیرش قرار گیرد، به دفاتر پلیس+10 مراجعه کرده و تعهدنامه‌ای باید امضا کنند همچنین باید تاییدیه اظهارات مدارکشان را نیز داشته باشند و به شعب بانک مراجعه کرده و مبلغی را که از سوی دفاتر پلیس +10 به عنوان جریمه سربازی به آنان اعلا م شده به یکی از شعب عامل بانک‌های سراسر کشور واریز کنند.

وی ادامه داد: پس ازواریز جریمه می‌بایست فیشی به مبلغ 20 هزار تومان را که هزینه صدور کارت است واریز کرده و سپس تمامی این مدارک را به دفاتر پلیس+ 10 ببرند تا پس از گذشت 10 روز کارت معافیت برایشان صادر شود.

کریمی درخصوص آن دسته از متقاضیانی که شرایطشان مورد تایید قرار نگرفته نیز گفت: این دسته از متقاضیان همانند دیگر مشمولان غایب یا سربازان فراری خواهند بود و هر اقدامی که بخواهد درخصوص مشمولان غایب انجام شود درخصوص آنان نیز انجام خواهد شد. به عنوان مثال اگر بنا باشد طرح تشدید برخورد با مشمولان غایب یا سربازان فراری انجام شود، با این دسته از افراد نیز همانطور برخورد خواهد شد. البته همانطور که در مصاحبه‌های قبلی گفته بودم، ما اطلاعات وضعیت مشمولان تمامی این افراد را داریم و ثبت‌نامشان اطلاعاتی را در این خصوص به ما نداده است و ما تنها از وضعیت تاهلشان و آخرین مدرک تحصیلی‌شان با خبر شده‌ایم.

جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا درباره اینکه مدت 10 روزی که تا صدور کارت طول می‌کشد، آیا مشمولان می‌توانند از کشور خارج شوند یا خیر؟ اظهارکرد: پس از تکمیل مراحل پرداخت جریمه، اطلاعات فرد در سیستم ما ثبت شده و این افراد می‌توانند نسبت به دریافت گذرنامه، گواهینامه و... اقدام کنند.

کریمی درباره اینکه تعهدنامه برای کدام دسته از متقاضیان اخذ می‌شود نیز گفت: مبنای محاسباتی ما مدرک تحصیلی است و با توجه به اینکه اصالت مدرک برای ما مهم است، این تعهدنامه از آنان گرفته می‌شود. البته ما استعلام‌های لازم درخصوص مدارک را انجام داده‌ایم.

امکان پرداخت قسطی جریمه وجود ندارد

وی در پاسخ به سوال گروهی از مخاطبان ایسنا که درباره امکان پرداخت قسطی جریمه سوال کرده بودند، تصریح کرد: امکان پرداخت قسطی جریمه وجود ندارد و حتما باید به شکل نقدی انجام شود و همانطور که گفتم اگر طی مدت 10 روز نسبت به پرداخت این رقم اقدام نشود، به منزله انصراف متقاضی از پرداخت جریمه خدمت سربازی خواهد بود.

جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا درباره اینکه آیا امکان ثبت اعتراض به مبلغ جریمه وجود دارد یا خیر؟ افزود: این دسته از افراد با مراجعه به دفاتر پلیس + 10 می‌توانند اعتراض خود را ثبت کنند.

ثبت‌نام برای جریمه ریالی یک بار دیگر تمدید می‌شود

کریمی درباره اینکه آیا امکان تمدید دوباره برای پرداخت جریمه ریالی وجود دارد یا خیر نیز گفت: بعد از اتمام کار و تعیین تکلیف 288 هزار نفری که ثبت نام کرده‌اند، یک بار دیگر برای ثبت‌نام افراد جامانده یا کسانی که در زمان اعلام شده موفق به پرداخت وجه نشده‌اند، فرصتی دوباره اعلام خواهد شد.

جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا ادامه داد: به عنوان مثال اگر کسی امکان پرداخت مبلغ را نداشته باشد، همانطور که گفته شد، اقدامش به منزله انصراف خواهد بود؛ اما وی می‌تواند در مهلتی که مجددا اعلام خواهد شد، درخواستش را ثبت کرده و مدارکش را ارائه دهد، البته رسیدگی به درخواست این افراد نیز همانند افرادی که ثبت‌نام نکرده‌اند خواهد بود.

وی درباره نحوه رسیدگی به اصالت مدارک تحصیلی برای مشمولان خارج از کشور به ایسنا تصریح کرد: ممکن است برخی از مشمولان مدارکشان را از دانشگاه‌های خارجی دریافت کرده باشند که برای این دسته از افراد مبنای تاییدیه مدارک، وزارت علوم، وزارت بهداشت و وزارت امور خارجه است و اگر یکی از این سه وزارتخانه مدرک یا دانشگاه اخذ مدرک را تایید کند، از نظر ما نیز مدرک تحصیلی ایرادی ندارد.

کریمی در پاسخ به کامنت برخی مخاطبان درخصوص اینکه وضعیت مشمولی که برفرض 8 سال غیبت از سربازی داشته و پس از آن به سربازی رفته و در حال حاضر کمتر از 8 سال از تاریخ فرارش می‌گذرد، چیست؟ گفت: مبنای ما 8 سال غیبت از سربازی یا 8 سال فرار مداوم از سربازی است و در غیراینصورت چنین افرادی شرایط رسیدگی را ندارند.

هشدار به سودجویان

وی درباره سودجویی‌های احتمالی از پرداخت جریمه ریالی اظهار کرد: متقاضیان توجه داشته باشند پیامکی که از طریق سازمان وظیفه عمومی به آنها اعلام می‌شود پیامکی است که از طریق سامانه 1100 ارسال شده و در متن آن هیچ‌گونه شماره حسابی اعلام نشده است. تنها در این پیامک‌ها چگونگی پذیرش یا عدم پذیرش درخواست متقاضیان صادر شده و از آنان خواسته شده تا با مراجعه به دفاتر پلیس +10 نسبت به دریافت شماره حساب اقدام کنند. بنابراین متقاضیان توجه داشته باشند که در دام سودجویان و کلاهبرداران نیفتند.

جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا ادامه داد: همچنین آن دسته از افراد انگشت شمار که ممکن است به فکر سودجویی بیفتند شناسایی و دستگیری آنان برای پلیس کار سختی نخواهد بود و آنان به سرعت شناسایی خواهند شد؛ البته تاکنون چنین موردی نداشته‌ایم.

به گفته وی تنها وجهی که پلیس +10 می‌توانند از این دسته افراد دریافت کنند همان 20 هزار تومانی است که بابت صدور کارت و... باید پرداخت شود و پرداخت هر رقم دیگری غیرقانونی است.

کریمی همچنین تاکید کرد که طرح جریمه ریالی سربازی تنها تا پایان سال 94 انجام شده و هیچ تصمیمی برای اجرای آن در سال 95 گرفته نشده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-05-04 19:10

افزودن دیدگاه جدید