کد مطلب: 

173805

دولت همراه کلید خورد

با تصویب کلیات اجرای دولت همراه در شورای عالی فناوری، استفاده از نسل‌های جدید ارتباطات برای توسعه دولت الکترونیک رنگ جدی‌تری به خود می‌گیرد و حالا تولید محتوای هدفمند باید به عنوان حلقه اتصال این دو در دستور کار جدی قرار گیرد.
دولت همراه کلید خورد

به گزارش سیتنا، راه‌اندازی نسل‌های 3 و 4 تلفن همراه در سال گذشته مقدمه‌ای برای جبران ضعف زیرساخت‌های دولت الکترونیک در ایران بود و حالا شورای عالی فناوری اطلاعات کلیات اجرای دولت همراه را به تصویب رسانده تا نسل جدید ارتباطات برای ارائه خدمات الکترونیک به شهروندان به کار گرفته شود.  

گسترش پهن‌باند بی‌سیم به عنوان یکی از شاخص‌های زیرساختی مهم در توسعه دولت الکترونیکی و البته جدید‌ترین شاخصی که در بررسی میزان توسعه در استاندادهای سازمان ملل بررسی می‌شود؛ به عنوان یکی از برنامه‌های دولت برای گسترش خدمات الکترونیکی در دستور کار قرار گرفت تا بستر ارایه خدمات به شهروندان به صورت همراه فراهم شود.

هرچند نسل 3 و 4 ارتباطات، مشکل پهنای باند و بسترهای مختلف تبادل اطلاعات را کاهش می‌دهد اما به موازات سرمایه‌گذاری در این زمینه حتی با سرعت بیشتر باید روی تولید محتوا و نرم‌افزارهای لازم برای تبادل اطلاعات و ارایه خدمات الکترونیکی کار کرد.

نصرالله جهانگرد، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به تصویب کلیات دولت همراه در شورای عالی فناوری اطلاعات امیدوار است که با گسترش به کارگیری سرویس ها در حوزه‌هایی نظیر سلامت و آموزش، شاهد توسعه این نوع خدمات در سال 94 باشیم.

به گفته وی با اجرای این طرح، خدمات سازمان‌‌ها، نهادها و شرکت های دولتی با استفاده از تلفن همراه به مردم ارائه می شود تا دسترس به این خدمات برای طیف گسترده تری از افراد فراهم گردد.

موضوع دولت الکترونیکی بیش از یک دهه است که در کشور ما مطرح است و دنبال می‌شود و در یکی دو سال اخیر  رفع موانع زیرساختی آن با افزایش پهنای باند کشور، راه‌اندازی نسل 3 و 4 ارتباطی و حرکت به سمت ایجاد مرکز تبادل داده‌های بین دستگاهی در دستور کار قرار گرفته است.

در میان شاخص‌هایی که سازمان ملل هرساله برای بررسی میزان توسعه دولت الکترونیکی در کشورها در نظر می‌گیرد؛ وضعیت ایران شاخص زیرساخت‌های دولت الکترونیکی از 2 شاخص دیگر بدتر است و بیشترین تاثیر منفی را در رتبه نامطلوب ایران دارد.

در بررسی وضعیت شاخص توسعه دولت الکترونیکی سازمان ملل در سال گذشته میلادی، ایران از بین 193 کشور رتبه 105 را دارا است و در بین 47 کشور آسیایی به لحاظ شاخص توسعه دولت الکترونیکی رتبه 30 را کسب کرده است. از بین سه شاخص اصلی توسعه دولت الکترونیکی شاخص سرمایه انسانی بیشترین مقدار و 2 شاخص ارایه خدمات آنلاین  و زیرساخت مخابراتی دارای رتبه‌های بعدی است.

شاخص زیرساخت مخابراتی شامل عناصری چون درصد کاربران اینترنت، اشتراک تلفن ثابت به ازای هر 100 شهروند، اشتراک تلفن همراه به ازای هر 100 نفر، اشتراک پهن‌باند بی‌سیم به ازای هر 100 نفر است. شاخص زیرساختی ایران کمتر از متوسط جهانی و آسیا است از میان زیرشاخص‌های زیرساختی ارتباطی تنها اشتراک تلفن ثابت در وضعیت بهتری نسبت به متوسط آسیا و جهان قرار دارد.

راه‌اندازی نسل 3 و 4 تلفن همراه در کشور نقطه شروعی برای جبران ضعف‌ها در این زمینه بوده است و دولت با همین نگاه در سال گذشته اقدام به صدور مجوز ارتقا به نسل‌های جدید به اپراتورها کرد چرا که حالا بر اساس استانداردهای بین‌المللی هم این شاخص به عنوان یکی از شاخصه‌های توسعه دولت الکترونیکی محسوب می‌شود و از مزایای ورود نسل سوم و چهارم تلفن همراه به کشورها می‌تواند تحقق و توسعه دولت الکترونیکی باشد.

پیش از این محمود واعظی وزیر ارتباطات گفته بود: با ورود به نسل 3 و 4 تلفن همراه یک گام به سمت دولت الکترونیکی و دولت همراه و شبکه ملی اطلاعات برداشتیم و امیدواریم با کمک بخش‌های مختلف در آینده شاهد تحولات بسیار باشیم.

حالا با تصمیم شورای عالی فناوری به نظر می‌رسد حرکت سمت ارائه خدمات بر روی تلفن همراه شکل جدی‌تری به خود گرفته و باید دید تولید محتوای مناسب و تعریف خدمات جدید بر بستر موبایل هم به موازات این تصمیم پیش‌می‌رود تا هدف‌گذاری دولت همراه شکل واقعی به خود بگیرد؟

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-04-08 21:20

افزودن دیدگاه جدید