کد مطلب: 

173710

«یوز»، «اینترانت» و «پهنای باند» در یک نگاه

موتورهای جست‌وجوی ملی، افزایش پهنای باند بین‌الملل و مهمتر از همه پیشبرد پروژه شبکه ملی اطلاعات از جمله مهمترین رئوس فعالیت‌های سازمان فناوری اطلاعات در سال 1393 بود.
«یوز»، «اینترانت» و «پهنای باند» در یک نگاه

به گزارش سیتنا به نقل از خبرنگار ایسنا،‌ یکی از مهمترین تاکیدات سازمان فناوری اطلاعات در سال 1393 لزوم افزایش سهم تولیدکنندگان نرم افزار، محتوا و سرویس‌ها به منظور ایجاد بازاری پویا در این حوزه بود.

در این راستا نصرالله جهانگرد به عنوان رییس این سازمان به فعالان حوزه نرم‌افزار وعده داده‌ بود که قرار است رویکردهای تازه وزارت ارتباطات بر پایه سرویس‌دهی تدوین شود و بنابراین باید انتظار تحول بزرگی را در این حوزه داشت.

اگرچه جهانگرد معتقد است که ایران اگر نتواند عقب‌ماندگی‌های خود را در زمینه فن‌آوری اطلاعات جبران کند و به گفته خودش در زمینه فن‌آوری اطلاعات جا بماند، چنان از دیگر کشورها جا می‌ماند که دیگر جبران فاصله به وجود آمده چندان آسان نخواهد بود.

البته راهکار سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات در این زمینه افزایش منابع مالی است و برای تامین این منابع چشم امید به بودجه سال 1394 دارد.

حمایت از تولیدکنندگان نرم‌افزار و بهبود وضعیت گردش مالی در بازار IT در نهایت می‌تواند به افزایش اشتغال‌زایی در این حوزه بینجامد.

با توجه به تاکید وزیر ارتباطات به لزوم اشتغال‌زایی در این حوزه برای کاهش وابستگی‌های نفتی معاون وزیر ارتباطات اعلام کرد که برای افزایش مهارت‌های دانشجویان رشته‌های نرم‌افزار، وزارت ارتباطات با همراهی دانشگاه‌های کشور تصمیم دارد زمینه ایجاد دو درس جاوا و اندروید را در برنام‌های درسی دانشکده‌های کامپیوتر بگنجاند.

جهانگرد در این‌باره اظهار کرده بود که دانشگاه‌های کامپیوتر خواسته‌ایم که این دو درس را به برنامه‌های آموزشی خود اضافه کنند و همچنین با دانشگاه صنعتی شریف همکاری‌هایی انجام شده است که این دوره‌های آموزشی در کشور با هزینه‌های پایین راه‌اندازی شده و در اختیار دانشجویان رشته‌های مرتبط قرار گیرد.

ایجاد شبکه ملی اطلاعات و در همین راستا گسترش طرح دولت الکترونیک، از جمله مهمترین برنامه‌های حوزه فناوری اطلاعات از چند دولت قبل به حساب می‌آید که اجرای آن، یکی از برنامه‌های سازمان فناوری اطلاعات است.

اگرچه سازمان فناوری و وزارت ارتباطات برخلاف دولت پیش آمار دقیقی از اینکه شبکه ملی اطلاعات چند درصد پیشرفت کرده است، رییس این سازمان معتقد است که میزان پیشرفت چنین پروژه‌هایی نه با گزارش‌نویسی بلکه در عمل مشخص می‌شود.

در همین راستا در آبان‌ماه سال گذشته، سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که کار طراحی شبکه ملی اطلاعات به پایان رسیده و برای ایجاد محتوا در شبکه ملی اطلاعات با شرکت‌های اپراتوری توافقاتی صورت گرفته است.

علاوه بر آن با توجه به تاخیری که شبکه ملی اطلاعات در طرح دولت الکترونیک دارد و تاکید معاون اول رییس جمهور بر ایجاد دولت موبایلی، معاون وزیر ارتباطات در نیمه دوم سال 1393 بر لزوم دیجیتالی شدن اطلاعات و اسناد دولت تا سه سال آینده تاکید و خاطرنشان کرد که عزم دولت برای مبارزه با فساد تنها از طریق معماری دقیق اطلاعات بر بستر IT امکانپذیر است.

اما علاوه بر آنکه با افزایش تعداد کاربران کمبود پهنای باند باعث کاهش کیفیت اینترنت شده‌است، این کمبود در اجرای طرح شبکه ملی اطلاعات نیز تاثیرات به‌سزایی داشته است تا آنجا که جهانگرد، استفاده مفید از شبکه ملی اطلاعات را مستلزم افزایش چندبرابری ظرفیت این شبکه دانست.

وی در این باره تصریح کرد که چون 80 درصد نیازهای مردم از طریق سایت‌های داخلی برطرف می‌شود و معمولا 20 درصد از ترافیک پهنای باند به خارج از کشور انتقال پیدا می‌کند که به همان نسبت باید ظرفیت را در گیت وی‌ها افزایش دهیم.

بر این اساس تا پایان برنامه پنجم توسعه، لازم است که 18 هزار پورت اینترنت پر سرعت در کشور وجود داشته باشد و علاوه بر آن پهنای باند بین‌الملل نیز 50 برابر پهنای باند فعلی باشد.

بنابراین رییس سازمان فناوری اطلاعات وعده داد که تا پایان سال جاری 1394 وزارت ارتباطات دسترسی 60 درصد خانوارها و صد درصد کسب و کارها را به اینترنت پهن باندی با ظرفیت 4 مگابیت فراهم کند.

همچنین قرار است که در برنامه ششم توسعه که تا پایان سال 1399 به پایان می‌رسد، ضریب نفوذ اینترنت به صد درصد رسیده و پهنای باند آن معادل 20 مگابیت باشد. در برنامه هفتم توسعه که در سال 1404 به پایان می‌رسد نیز برنامه‌ریزی‌ها بر این اساس است که ضریب دسترسی صد درصد و پهنای باند صد مگابیت باشد.

از دیگر برنامه‌هایی که تنها با حمایت سازمان فناوری اطلاعات در سال گذشته به بهره‌برداری رسیدند، پروژه‌هایی با عنوان موتورهای جست‌وجوگر بومی بود که البته هزینه‌های هنگفتی را نیز روی دست وزارت ارتباطات گذاشته بود.

به گفته قنبری، معاون وزیر ICT، ساخت یکی از جنجال‌برانگیزترین این موتور‌ها که با نام «یوز» و به عنوان نخستین جست‌وجوگر ملی رونمایی شد هزینه‌ای 7 میلیارد تومانی را برای این وزارت‌خانه داشته است و البته قرار است 170 میلیارد تومان دیگر در پروژه‌های جویشگر ملی سرمایه‌گذاری شود.

اگرچه برخی از کارشناسان حوزه فناوری به صرف چنین هزینه‌هایی در طرح‌های جست‌وجوگرهای بومی انتقاد دارند و چنین طرح‌هایی را بی‌فایده می‌دانند اما وزیر ارتباطات تاکید می‌کند که هدف از راه‌اندازی این موتورهای رقابت با موتورهای بین‌المللی نیست.

واعظی، معاونانش و البته طراح موتور جست‌وجوی یوز معلق است که راه‌اندازی این موتور به عنوان یک برنامه جست‌وجو با دیتاسنترهای داخلی بخش مهمی از پروژه شبکه ملی اطلاعات را تشکیل می‌دهد.

در حالی که گفته می‌شود آدرس‌های نسخه چهار یا همان IPv4 رو به اتمام است یکی از برنامه‌های سازمان فناوری اطلاعات ایجاد زمینه‌ها و ملزومات گذر از IPv4 به IPV6 است.

جهانگرد در این رابطه با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مهمی که برای گذر IPV6 باید مورد توجه قرار گیرد بحث تامین تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری است اعلام کرد که تمهیدات لازم جهت تجهیز شبکه ملی اطلاعات به IPV6 اندیشیده شده و تا سال 1397 به تدریج حذف دامنه‌های IPV4 آغاز خواهد شد. این گذر در ایران تا سال 1400 تکمیل خواهد شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-04-01 21:18

افزودن دیدگاه جدید