کد مطلب: 

173298

کاهش چشمگیر درآمد مخابرات در برخی استان‌ها طی ماه‌های اخیر

معاون بررسیهای فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات به ارائه توضیحاتی درباره تغییر تعرفه تلفن ثابت پرداخت.
کاهش چشمگیر درآمد مخابرات در برخی استان‌ها طی ماه‌های اخیر

به گزارش سیتنا، صادق عباسی شاهکوه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره افزایش تعرفه‌های تلفن ثابت اظهار کرد: فرایند تغییر تعرفه‌های ارتباطی پیچیدگی زیادی دارد که تا پیش از تصویب نمی‌توان درباره آنها با قطعیت مطلبی را اعلام کرد، اما به هرحال اکنون شرایط به گونه‌ای رقم خورده است که درآمد‌های شبکه تلفن ثابت کفاف هزینه‌های آن را نمی‌دهد و بنظر می‌آید لازم است این هزینه‌ها به طریقی جبران شود.

وی ادامه داد: با اجرای طرح هم‌کدسازی تلفن ثابت در برخی استان‌ها با کاهش چشمگیر درآمد تلفن ثابت مواجه شدیم چرا که پیش از این بسیاری از مکالمات درون استانی تعرفه‌ای تا 15 تومان داشتند اما با اجرای طرح هم‌کدسازی یکباره این رقم به سه تومان رسید. از سوی دیگر در تعرفه‌های بین استانی نیز پیش از این براساس تقسیم‌بندی‌های جغرافیایی تعرفه در برخی موارد حتی به 86 تومان هم می‌رسید، اما اکنون تمام این تعرفه‌ها به طور یکسان بین تمام استانها به 330 ریال تبدیل شده‌است.

عباسی در ادامه تاکید کرد: البته ما در مجموع به دنبال آن نبودیم که با اجرای طرح هم‌کدسازی درآمد‌های مخابراتی کاهش داده شود اما تغییرات رفتار ترافیکی مردم پس از همکدسازی اتفاق متفاوتی را رقم زد و به همین دلیل بخشی از درآمد‌های بخش ثابت با اجرای این طرح کاهش پیدا کرد.

معاون سازمان تنظیم مقررات عنوان کرد: شبکه تلفن ثابت به نوعی پایه تمام بخش‌های ارتباطی محسوب می‌شود و اگر کیفیت این شبکه ثابت ارتقاء پیدا نکند بقیه بخش‌ها هم آسیب خواهند دید. برهمین اساس لازم است وضعیت درآمد‌های مخابراتی به گونه‌ای باشد که شرایط مناسب برای ارتقاء این شبکه مهیا باشد.

وی ادامه داد: البته این‌که چگونه می‌توان شرایطی فراهم کرد که با کمترین آسیب‌ برای مردم بهینه‌سازی این شبکه هم دستخوش مشکل نشود، موضوعی است که در حال حاضر مورد بحث و بررسی سازمان تنظیم مقررات قرار دارد.

اما عباسی در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نیست برای جبران کاهش 14 درصدی درآمد شرکت مخابرات به جای افزایش تعرفه بحث ارائه سرویسهای ارزش افزوده مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: این استدلال تا حدی درست است اما سرویس‌های ارزش افزوده باید بر پایه سرویس اصلی ارائه شوند و کیفیت سرویس پایه هم نباید از حد مشخصی پایین‌تر باشد به همین دلیل ما به دنبال آن هستیم که وضعیت سرویس پایه را اصلاح کنیم.

معاون سازمان تنظیم مقررات ادامه داد: در واقع ما به دنبال آن نیستیم که تمام مشکلات مخابرات را با افزایش تعرفه حل کنیم بلکه به دنبال شرایط منصفانه‌ای هستیم که در قالب آن نه به مردم اجحاف شود و نه روند توسعه شبکه تلفن ثابت متوقف شود.

وی ادامه داد: شرکت مخابرات طرحی مانند هم‌کدسازی را در مدتی کوتاه انجام داد اما همه نتایج این طرح پیش از اجرا به‌طور کامل قابل پیش‌بینی نبود. در گذشته نیز قرار بر آن بود که پس از اجرایی‌شدن این طرح درآمد‌های مخابراتی مورد بررسی مجدد قرار گیرد تا اگر این درآمد‌ها بطور قابل توجهی کاهش پیدا کرد، برای این بخش تصمیم‌گیری مجددی صورت بگیرد.

عباسی در پاسخ به این سوال که آیا فکر نمی‌کنید بخشی از کاهش درآمد مخابرات به روی کارآمدن نرم‌افزار‌های موبایلی مربوط می‌شود، توضیح داد: قطعا بخشی از موضوع کاهش درآمد مخابرات به این حوزه ارتباط پیدا می‌کند، اما به هر دلیلی اگر درآمد حوزه تلفن ثابت کاهش پیدا کند برای تقویت این بخش امکان سرمایه‌گذاری وجود نخواهد داشت و از سوی دیگر این شبکه پایه تمام خدمات است و لازم است حتما شرایط آن مناسب باشد.

معاون سازمان تنظیم مقررات در خصوص صحبت‌هایی مبنی بر پیشنهاد مخابرات برای اعمال تعرفه 10 تومانی برای هر دقیقه مکالمه درون استانی نیز اظهار کرد: تا زمانی که تعرفه‌ها نهایی نشود نمی‌توان در این باره صحبتی کرد، اما به هرحال تعرفه مکالمات درون استانی تعرفه‌ای پایین است و تعرفه این بخش در اغلب کشورهای دنیا بیش از ایران است.

وی ادامه داد: اما در حوزه بین استانی به احتمال زیاد تغییر چندانی در تعرفه‌ها نخواهیم داشت که البته میزان این تغییرات بستگی به نتیجه بررسی‌ها دارد.

عباسی همچنین عنوان کرد: در حوزه آبونمان نیز در گذشته چهار منطقه جغرافیایی مختلف در نظر گرفته شده بود و به مقدار استفاده هم مرتبط شده بود که اکنون ممکن است در این حوزه هم تغییراتی داشته باشیم، اما قطعا تقسیم بندی مناطق جغرافیایی حفظ خواهند شد.

او یادآور شد: تلاش ما بر آن است که تغییرات مربوط به تعرفه در نهایت به گونه‌ای باشد که فشاری به مردم وارد نشود، اما به هر حال اکنون بررسی‌ها گویای آن است که 25 درصد تلفن‌های واگذار شده کارکرد چندانی ندارند و این سرمایه‌ای است که خوابیده و هیچ استفاده‌ای از آن صورت نمی‌گیرد. در شرایطی که نگهداری این بخش برای مخابرات هزینه‌های متعددی دارد.

عباسی با تاکید بر این‌که اکنون در برخی موارد هزینه‌های تلفن ثابت به قدری پایین است که حتی صدور قبض برای آنها صرفه اقتصادی ندارد، توضیح داد: ما به دنبال آن هستیم که در تعرفه‌های جدید بیشتر مواردی از این دست اصلاح شود.

معاون سازمان تنظیم مقررات در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر افزایش دو برابری تعرفه‌های تلفن ثابت اظهار کرد: شاید در حوزه تلفن‌های درون استانی تعرفه‌ها تا این اندازه افزایش پیدا کند، اما باید توجه کرد که اگر بخشی از تعرفه‌ها که بسیار پایین بوده افزایش پیدا کند، در مجموع نمی‌توان گفت که تعرفه‌های مخابراتی دو برابر شده است. به طور مشخص می توان با قاطعیت گفت در بخش بین استانی یا افزایشی نخواهیم داشت یا اگر هم باشد بسیار اندک خواهد بود. در تعرفه ثابت به موبایل هم قطعا افزایشی در کار نخواهد بود. لذا بحث دو برابر شدن همه تعرفه‌ها صحت ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که با این وجود حجم تماس‌های درون استانی به مراتب بالاتر از تماس‌های بین‌ استانی است، عنوان کرد: این درست است که حجم مکالمات درون استانی به مراتب بیشتر است، اما مجموع درآمدی که از این بخش برای مخابرات ایجاد می‌شود کمتر از 10 درصد درآمد این شرکت است.

عباسی ادامه داد: اکنون حجم ترافیک داخل استانی شش تا هفت برابر ترافیک بین استانی است، اما درآمدی که از این بخش حاصل می‌شود کمتر از 10 درصد درآمد مخابرات است. از سوی دیگر حدود نیمی از درآمد‌های شرکت مخابرات به بخش موبایل مربوط می‌شود که در این خصوص تعرفه‌ها تغییری نخواهد کرد و هزینه تماس ثابت به موبایل افزایش پیدا نمی‌کند.

معاون سازمان تنظیم مقررات در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه می‌توان کاهش درآمد‌های مخابراتی را به بهره‌گیری مردم از نرم‌افزارهای ارتباطی مختلف مربوط دانست، توضیح داد: براساس محاسبات صورت گرفته باید با اجرای طرح هم‌کدسازی در درآمد‌های شرکت مخابرات افزایشی هفت درصدی ایجاد می‌شد، اما اکنون این شرکت نه تنها افزایش درآمد نداشته بلکه با کاهش هم مواجه شده است که بخشی از این کاهش به دلیل تغییر رفتار ترافیکی کاربران است و بخشی دیگرهم به شبکه‌های اجتماعی موبایلی مربوط می‌شود.

عباسی همچنین یادآور شد: بر اساس سیاست قطعی وزارت ارتباطات، اگر هم افزایش تعرفه‌های مخابراتی در بخش ثابت تصویب شود، اجرای آن منوط به سرمایه‌گذاری شرکت مخابرات در حوزه تلفن ثابت خواهد شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-03-06 18:34

افزودن دیدگاه جدید