کد مطلب: 

173208

مایکروسافت موتور جدیدی برای وب خلق می‌کند

همان گونه که حدود یک ماه پیش گفته شد، مایکروسافت در حال کار ‌روی یک مرورگر جدید با نام «اسپارتان» است که قرار است، جایگزین مرورگر فعلی این شرکت یعنی IE در ویندوز 10 شود؛ هرچند در ماه‌‌های آینده در مورد این مرورگر بسیار خواهید شنید،‌ مهم‌ترین نکته‌ای که اکنون باید به آن اشراف داشته باشید، اینکه مایکروسافت در‌صدد است ‌یک موتور فوق‌العاده و مدرن را برای وب طراحی کرده و آن گونه که خود می‌گوید، وب را برای همه مشتریان خود کاربردی کند.
مایکروسافت موتور جدیدی برای وب خلق می‌کند

به گزارش سیتنا، تابناک ادامه داد:  البته نکته‌ای که در این میان وجود دارد، این است که موتور جدید مایکروسافت برای رندر وب، با مرورگر اسپارتان به صحنه خواهد آمد، ولی برای برخی از کاربران اینترنت اکسپلورر که به دنبال یک ثبات طولانی مدت هستند نیز ارائه خواهد شد.

مدرن کردن IE بدون خراب‌کاری در وب

اکنون ‌بیست سال است، IE مرورگر معروف مایکروسافت برای وب‌گردی است و همواره با تحولات دنیا و صفحات وب به روز شده است. در سال ۲۰۰۹ این شرکت تلاش‌های جدید و جدی خود را برای مدرن کردن همه زیر سیستم‌های IE به کار بست که شامل ایجاد اسکریپت‌های جاوای سریع، شتاب‌دهنده رندر GPU و ۳D و همچنین هماهنگ‌سازی این مرورگر با صفحات نمایش لمسی بود.

مایکروسافت موتور جدیدی برای وب خلق میکند

اما در تمامی این تغییر و تحولات، حواس مایکروسافت همواره بر یک موضوع جمع بوده است؛ اینکه این تغییرات منجر به از کار افتادن وب‌گردی کاربران در فضایی که بیش از ۴۴ میلیارد وب سایت وجود دارد نشود. از همین روی در هر یک از این تغییرات مایکروسافت ۹ هزار وب‌سایت که حدود ۸۸ درصد از ترافیک اینترنتی را دارد، مورد آزمایش با IE قرار داده است.

ولی همه این‌ها منجر به آن نشد که در ‌‌نهایت IE به یک مرورگر کامل و جامع برای وب گردی تبدیل شود و برخی کاستی‌ها هم در موتور رندر و هم در امکانات جانبی منجر به آن شده که در ‌‌نهایت در ویندوز 10، همانند کل سیستم مایکروسافت یک فلسفه جدید برای مرورگر خود را نیز در دستور کار قرار دهد.

گسست از گذشته و یک موتور رندر جدید

در برابر مشکلات IE مایکروسافت اکنون تصمیم بر آن دارد که خیال طراحان صفحات وب را برای سازگاری طراحی‌ها با مرورگر‌ها راحت کند. برای این موضوع و همچنین برای حل مشکلات مربوط به IE در گذشته طراحان مایکروسافت به این نتیجه رسیدند که دیگر تکیه بر رهیافت گذشته چندان کارایی ندارد. مایکروسافت نیازمند گسست از گذشته است، البته بدون از دست دادن سرمایه‌هایی که از سال ۲۰۰۹ تا کنون بر سر این راه گذاشته.

مایکروسافت موتور جدیدی برای وب خلق میکند

از همین روی مایکروسافت یک رهیافت عمل‌گرایانه‌ در دستور کار خود قرار داده‌ که معنی آن گسست از بیست سال میراث IE برای ایجاد و خلق مرورگر جدیدی است که قابلیت همکاری و سازگاری با سایر مرورگر‌ها را داشته باشد و وب در آن «کار کند». این موضوع به این معناست که اکنون مایکروسافت باید موضوع سازگاری و قابلیت همکاری با موتورهای رندر Open Source همانند WebKit را نیز مد نظر داشته باشد.

بر همین اساس، رهیافت جدید مایکروسافت، دقیقا مبتنی بر ایجاد یک مرورگر با توجه به داشته‌های بیست ساله خود و نگاهی به موتورهای رندر Open Source است.

موتور جدید مایکروسافت منشعب از MSHTML. dll است؛ اما با آن اختلاف‌های اساسی دارد. این انشعاب و اختلاف همزمان مایکروسافت را قادر کرده‌ که ضمن تکیه بر میراث IE یک متد جدید را برای وب خلق کند و فلسفه جدید خود را پیگیری نمی‌کند. همچنین مایکروسافت اذعان کرده‌ که تا مدت زمانی مشخص قابلیت تعویض بین دو موتور رندر فعلی یعنی IE و موتور رندر مدرن این شرکت وجود خواهد داشت.

حرکت از پشت صحنه به روی صحنه نمایش

اما تنها یک موتور رندر جدید نمی‌تواند همه خواسته‌های مشتریان مایکروسافت را برآورده کند و این شرکت به این موضوع کاملا واقف است. از همین روی است که در مرورگر جدید بسیاری از امکانات سایر مرورگر‌های محبوب همچون اضافه کردن پلاگین‌ها و افزونه‌ها و سیستم منسجم اشکال‌یابی و رفع نقص در مرکز توجه قرار گرفته است.

همین سیستم منسجم منجر به آن شده ‌که تا به امروز ۴۰ استاندارد وب جدید به موتور مایکروسافت اضافه شده و ۳ هزار نقص فنی برای سازگاری و همکاری با سایر مرورگر‌ها رفع شود.
 

مایکروسافت موتور جدیدی برای وب خلق میکند

مایکروسافت معتقد و امیدوار است ‌این گسست از گذشته و خلق یک موتور جدید برای وب، منجر به بهبود وب‌گردی کاربران و کار طراحان وب می‌شود. حال باید منتظر ماند و دید با حضور ویندوز 10 و اسپارتان، نتایج تلاش‌های جدید مایکروسافت در این حوزه چیست؟

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-03-01 23:53

افزودن دیدگاه جدید