کد مطلب: 

172873

اتفاقات عجیب در وایمکس ایرانسل/ از حجم خوری تا زمان پینگ

از سال 87 بود و با ظهور شرکت های ارائه دهنده اینترنت پرسرعت، پای اینترنت وایمکس به دنیای فناوری باز شد. اینترنت وایمکس ابتدا خیلی مورد استقبال قرار نگرفت اما با گذر زمان و معرفی شدن امکانات مهم آن از جمله محدود نبودن به مکان و قابلیت استفاده در هر نقطه، طرفداران این سرویس افزایش یافت و کاربران بیشتری به سراغ این نوع از اینترنت رفتند.
اتفاقات عجیب در وایمکس ایرانسل/ از حجم خوری تا زمان پینگ

به گزارش سیتنا به نقل از صبحانه، سال ها اینترنت دیال آپ کار بسیاری از مردم را راه می انداخت و صدای قیژ قیژ آن دل هر عاشق اینترنتی را شاد می کرد. آن روزها با سرعت پایین و لاک پشتی اینترنت بازهم کارهای بسیاری انجام می شد. با گذر زمان نوبت به ADSL و شرکت های ارائه دهنده این نوع اینترنت رسید.

ADSL ها خیلی سریع جای خود را میان کاربرانی که از دست سرعت پایین دیال آپ خسته شدند، گرفت و به مرور شرکت های مختلف با قیمت و تعرفه های گوناگون ظاهر شدند. هر کدام از این شرکت ها برای بدست آوردن مشتری بیشتر سعی داشتند سرعت بالاتر با قیمت پایین ارائه دهند. برخی نیز به سراغ نسل های مختلف اینترنت رفته بودند و 2+ADSL معرفی شد. این روزها می شود گفت تمام کاربرانی که از اینترنت ADSL استفاده می کنند صاحب این نسل هستند.

از سال 87 بود و با ظهور شرکت های ارائه دهنده اینترنت پرسرعت، پای اینترنت وایمکس به دنیای فناوری باز شد. اینترنت وایمکس ابتدا خیلی مورد استقبال قرار نگرفت اما با گذر زمان و معرفی شدن امکانات مهم آن از جمله محدود نبودن به مکان و قابلیت استفاده در هر نقطه، طرفداران این سرویس افزایش یافت و کاربران بیشتری به سراغ این نوع از اینترنت رفتند.

در طول 6 سال گذشته شرکت های مبین نت و ایرانسل توانسته اند جایگاه خود را در ارائه سرویس های وایمکس پیدا کنند و کاربران مخصوص خود را داشته باشند با این حال مشکلات هر دو این سرویس ها نیز بسیار زیاد است و داد کاربران را درآورده است. اگر کمی به نظرات مختلفی که در سایت ها گذاشته می شود نگاه کنید حتما از نارضایتی کاربران از این سرویس ها مطلع می شوید.

اینجا قصد داریم تا بررسی داشته باشیم در مورد مشکلات این دو سرویس نظرات کاربرانی که هر کدام از این سرویس ها ناراضی هستند.

بررسی های انجام شده در مناطق جغرافیایی تهران و کرج و در مناطق خیابان گاندی و گوهردشت و با مودم های وایمکس با سرعت 2 مگابایت بر ثانیه هستند. هر دوی این سرویس ها در این مناطق با مشکلاتی روبرو هستند که در ادامه بیشتر به آن ها می پردازیم. ابتدا هزینه و قیمت این اینترنت ها را بررسی خواهیم کرد.

** هزینه ماهیانه وایمکس مبین‌نت، ۴۵ هزارتومان به همراه ۵ گیگابایت حجم و ۱۳ هزار تومان برای هر گیگابایت حجم اضافه!

** هزینه ماهیانه وایمکس ایرانسل، ۷۱ هزار تومان به همراه ۱۲ گیگابایت حجم است.

اولین موردی که همیشه برای کاربران مهم است سرعت دانلود این سرویس ها در ساعات مختلف از شبانه روز خواهد بود. اگر با دانلود منیجر فایلی را دانلود کنید سرعت دریافت بین ۵۰ کیلوبایت تا ۲۰۰ کیلوبایت بر ثانیه متغیر هست. البته مبین‌نت به ۲۰۰ هم می رسد ولی ایرانسل در بهترین حالت از ۱۳۰ بالاتر نمی رود.

 
این در حالی است که در تئوری باید هر دوی این سرویس ها ۲۵۶ کیلوبایت بر ثانیه سرعت دانلود داشته باشند. حال اگر بدون دانلود منیجر سعی کنید فایلی را دانلود کنید، سرعت از ۵ الی ۶ کیلوبایت بر ثانیه بالاتر نمی‌رود و این دقیقا همان روزهای ابتدایی اینترنت و سرعت دیال آپ را به یاد هر کسی می اندازد.

زمان پینگ

دومین و البته مهم‌ترین مشکل این دو سرویس زمان پینگ بالای آن هاست. پینگ در واقع تاخیر زمانی ای است که ما در هنگام انجام تمام امور برخط (Online) خود انجام می دهیم، مانند کلیک یک لینک، ارسال یک پیام در شبکه های اجتماعی، ارسال یک ایمیل، انجام بازی، آپلود یک فایل، استریم کردن یک ویدئو و غیره.

 
اگر شما در سایتی بر روی یک لینک کلیک کردید و مدت زمان زیادی برای بارگذاری صفحه ی مورد نظرتان طول کشید، شما احتمالا پینگ بالایی را در سایت مورد نظر تجربه می کنید. اگر هم این بارگذاری با سرعت انجام شود، شما پینگ کمتری دارید.

در بررسی ها سرعت پینگ DNS سرور خود ایرانسل ۱۳هزار میلی‌ثانیه بود! اما زمان پینگ در بهترین حالت از ۷۰۰-۸۰۰ میلی‌ثانیه پایین‌تر نمی آید، تازه این زمانی است که پکت به مقصد رسیده و  در میانه های راه دراپ نشده است. پینگ ایرانسل از گوگل در عکس زیر مشخص است:

مبین‌نت هم چنین شرایطی دارد و پینگ بالای آن داد کاربران را درآورده است. حتی گاهی پینگ سرورهای داخل ایران که اصولا باید خوب باشند نیز خوب نیست. موضوع مهم این که مبین‌نت و ایرانسل چیزی به اسم سرور داخلی نمی‌شناسند و براشون فرقی ندارد که شما به سرور ایرانی متصل شده اید یا سرور خارجی و در همه شرایط سرعت یکسان و در پایین ترین حالت ممکن است.

حجم خوری های غیر منطقی

یکی از مشکلات عجیبی که برخی از کاربران از آن یاد می کنند حجم خوری های غیر منطقی است که در این سرویس ها و مخصوص در مبین نت دیده شده است. برخی ادعا می کنند که مودم آن ها روشن بوده و هیچ دستگاه نیز به آن متصل نبوده است اما در یک بازه زمانی مقدار زیادی از حجم خورده شده و از بین رفته است بدون آنکه کسی بخواهد فایلی را دانلود کند.

 
این حالت اگر واقعا صحت داشته باشد-که به نظر می رسد در مورد برخی از مشترکین چنین مواردی دیده شده است- نشانه بارزی از یک اتفاق عجیب و تلخ خواهد بود که در حساب های کاربری مشترکان رخ می دهد اما اعتراض کاربران به نتیجه نمی رسد.

پشتیبانی

اولین نقطه ای که برای حل مشکلات سرعت و اختلالاتی که در سیستم های اینترنت رخ می دهد رجوع می کنیم سیستم پشتیبانی خواهد بود  که برای سرویس های وایمکس قرار داده شده است.

 

در سیستم های پشتیبانی و پاسخگویی معمولا راهکارهایی برای رفع مشکلات ارائه می شود که اگر کمی از رایانه و اینرنت اطلاع داشته باشید حتما همه آن ها را قبل از تماس گرفتن چک کرده اید اما نکته اینجاست که معمولا در هر دو این سرویس ها زمانی که پشتیبانی را از سرعت کم اینترنت و اختلالات مطلع می کنید با جواب های یکسان روبرو خواهید شد:

-مشکل از ف.یلتر شکن هست. ( توضیح میدیم که استفاده نمی‌کنیم و مشکل بدون استفاده از آن وجود دارد)

-مشکل از ویروسه! آنتی‌ویروس نصب کنید (توضیح میدیم که سیستم عامل مک هست و این مشکل روی گوشی و تبلت هم وجود دارد)

-مشکل از ویندوز هست (توضیح میدیم که از مک استفاده می‌کنم و مشکل روی گوشی و تبلت هم هست)

-مشکل از مرورگرتون هست (توضیح میدیم که غیر از کروم با فایرفاکس و سافاری و مرورگرهای موبایل و تبلت هم تست کردیم)

-مشکل از اینه که با سیم وصل نکردید (توضیح میدیم که اولا لپ تاپ امکان اتصال با سیم رو نداره دوما روی دستگاه های دیگر نیز با سیم متصل کرده ایم که همین مشکل وجود داشته است.)

-مشکل از سرورهای خارج کشور هست (توضیح میدیم که سرورهای داخل کشور هم مشکل دارند)

-مشکل از دکلی هست که بهش وصل شدید (توضیح میدیم با تغییر فرکانس مودم و وصل شدن به دکل‌های دیگه هم این مشکل پابرجاست)

-مشکل از نرم‌افزاری هست که باهاش سرعت دانلود رو تست کردید، با فلان نرم‌افزار تست کنید و مجددا تماس بگیرید (توضیح میدیم که سرعت دانلود برایمان مهم نیست و سرعت باز شدن صفحات برایمان اهمیت دارد ولی با این حال با تمام نرم‌افزارهای تست سرعت، سرعت را امتحان کردیم)

جالب اینجاست یکی از کاربران اینترنتی در نظری در مورد همین سیستم پشتیبانی سرویس های وایمکس ایرانسل و مبین نت گفته بود:" وقتی بهشون توضیح میدم که من کاربر عادی نیستم و تمام راه‌های دیباگ که دوستان پیشنهاد می‌کنن رو قبلا بررسی کردم خودم، کاملا حرفم رو نادیده می‌گیرن و دوباره حرفاشون رو (مخصوصا اینکه با سیم وصل کنید بعد تماس بگیرید) رو تکرار می‌کنن. تا حالا حدود ۳۰ بار به پشتیبانی هرکدوم از سرویس دهنده‌ها زنگ زدم ولی تا امروز پیش نیومده که مشکل من رو حل کنن."

این نشان می دهد که این سیستم پشتیبانی پرسیدن یک سری سوالات پشت هم و راهنمایی های تکراری است که فرقی ندارد کاربر حرفه ای باشد یا خیر چرا که تمامی آن ها تکراری هستند.  نبود یک سیستم پشتیبانی خوب می تواند دلیل محکمی باشد که استفاده از این سرویس ها را منع می کند.

سخن پایانی این بحث را شاید بهتر باشد از زبان کاربران ناراضی بخوانیم که اعتراض خود را به صورت نظرات در سایت های مختلف به اشتراک گذاشته اند و پیشنهاد خرید هیچکدام از این سرویس ها را نکرده اند.


 

 

اگر شما کاربر گرامی نیز ار این دو سرویس استفاده می کنید نظر خود را با اعلام محل استفاده تان در بخش نظرات همین خبر اعلام بفرمایید .

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-02-12 13:38

دیدگاه‌ها

تصویر نا شناس
مبین نت شدیدا حجم خوری داره. گفتم ساعت رایگان رو چرا از حجم کم می کنید گفتن دیگه ساعت رایگان ندارن. جالبه که هنوزم توی سایتشون ساعت رایگان رو میزنه که سه تا هفت رایگانه. گزارش مصرف درست حسابی هم نداره
ارسال شده توسط نا شناس در 24 بهمن 93 - 07:29
تصویر احمد
بنده سرویس وایمکس ایرانسل خریداری نمودم البته 199000تومان بابت مودم پرداخت نمودم . سرویس 256 با 12 گیگابایت ترافیک برای 6 ماه خریداری نموده که با وجود خاموش بودن سیستم بیش از 22 ساعت در شبانه روز بعد از دو ماه پیامی مبنی بر اتمام حجم ترافیک مشاهده نمودم و متاسفانه به هر جایی مراجعه کردم من و کامپیوتر بنده را مقصر دانستند.
ارسال شده توسط احمد در 23 بهمن 93 - 21:15
تصویر حامد
سلام من هم از مبین نت استفاده میکردم متاسفانه بدلیل وجود مشکلاتی که شما هم اشاره کردین مخصوصا حجم خوری فراوان و نتیجه نگرفتن از تماس با پشتیبانی از خیر مبین نت گذشتم
ارسال شده توسط حامد در 23 بهمن 93 - 19:09

افزودن دیدگاه جدید