کد مطلب: 

172719
ابلاغ مصوبه ارتباطات ثابت باند پهن؛

جزئیات پروانه جدید خدمات اینترنت در کشور/ متقاضیان تا خرداد فرصت دارند

معاون صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی جزئیات و الزامات لازم برای دریافت پروانه های جدید فعالیت در حوزه اینترنت موسوم به خدمات ارتباطات باندپهن ثابت را تشریح کرد.
جزئیات پروانه جدید خدمات اینترنت در کشور/ متقاضیان تا خرداد فرصت دارند

به گزارش سیتنا، صادق عباسی شاهکوه در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: براساس پروانه جدید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که هفته گذشته به 5 گروه ارائه دهنده خدمات اینترنت در کشور ابلاغ شده است این شرکتها تا پایان خردادماه زمان خواهند داشت برای دریافت مجوزهای جدید اقدام کنند.

ساماندهی ارائه خدمات اینترنت در 2 قالب جدید

وی با بیان اینکه هم اکنون تامین پهنای باند ارتباطات ثابت در 5 گروه شامل شرکتهای ارائه دهنده خدمات ADSL ، شرکتهای تلفن ثابت PSTN ، شرکتهای تلفن اینترنتی، شرکتهای ISP و ISDP صورت می گیرد، افزود: در مصوبه جدید کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، ساماندهی این پروانه در دو دسته دیده شده است که شامل شرکتهایی که هم شبکه ارتباطی دارند و هم سرویس می دهند – FCP - و نیز شرکتهایی که فقط سرویس می دهند – SERVCO – می شود.

عباسی با بیان اینکه مصوبه پروانه FCP هم اکنون به متقاضیان ابلاغ شده است، گفت: در این پروانه که بیشتر مربوط به شرکتهای PAP و شرکتهای تلفن ثابت PSTN می شود این شرکتها می توانند بدون محدودیت تکنولوژی و با رعایت انحصار شبکه زیرساخت و شبکه های ماهواره ای هرگونه سرویس مرتبط با اینترنت را در کشور ارائه کنند.

معاون رگولاتوری با تاکید براینکه در این پروانه انحصار پروژه شبکه فیبرنوری خانگی – ایرانیان نت – نیز دیده شده است، افزود: پس از اتمام دوره انحصار این اپراتور که مربوط به نیمه اول سال 95 می شود شرکتهای دارنده پروانه FCP مجاز خواهند بود شبکه فیبرنوری نیز ایجاد کنند و سرویس های مرتبط با این حوزه را نیز ارائه دهند. البته از نظر محتوایی ارائه هرگونه خدمات نیازمند دریافت مجوز از مراجع ذیربط است.

الزام برای ایجاد 20 هزار پورت در خارج از مراکز استانها

این مقام مسئول با اشاره به الزامات دیده شده در پروانه جدید شرکتهای اینترنتی گفت: در این پروانه علاوه بر اینکه این شرکتها می توانند شبکه ایجاد کنند و یا از شبکه های موجود مخابرات و زیرساخت نیز استفاده کنند؛ برای توسعه فعالیت در شهرهای کوچک نیز الزام خواهند داشت به این معنی که طبق مجوز صادر شده باید سالانه حداقل 20 هزار پورت اینترنت در خارج از مراکز استانهای کشور ایجاد کنند که این تصمیم در راستای توسعه متوازن ارتباطات در کشور اتخاذ شده است.

وی با بیان اینکه براساس این مصوبه شرکتهای کوچک اینترنتی شامل شرکتهای ISP و ISDP و VOIP در صورت تمایل می توانند با یکدیگر ادغام شده و پروانه فعالیت در بخش FCP را دریافت کنند ادامه داد: هم اکنون بالغ بر 800 شرکت ISP و حدود 300 شرکت ISDP در کشور فعالیت می کنند که مایل هستیم این شرکتها با یکدیگر ادغام شده و اپراتورهای بزرگ تشکیل دهند.

شرکتهای اینترنتی تا خرداد فرصت دارند

دکتر عباسی خاطرنشان کرد: به شرکتهای متقاضی تا اواخر خردادماه 94 زمان داده شده است که برای دریافت پروانه جدید اقدام کنند و پس از این زمان بدون شک امکان ادامه فعالیت برای شرکتهای PAP و PSTN که نسبت به دریافت این پروانه اقدام نکنند، وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به تمدید پروانه این شرکتها تا پایان فروردین 94 با هدف قطع نشدن فعالیت این شرکتها تصریح کرد: پروانه خدمات SERVCO که شامل شرکتهایی می شود که فقط قصد ارائه سرویس در این بازار را دارند نیز تا پایان اسفندماه تصویب و ابلاغ خواهد شد؛ به این ترتیب امیدوار خواهیم بود در تابستان 94 پروانه های جدید بخش اینترنت صادر و فعالیت این شرکتها آغاز شود.

این مقام مسئول گفت: در پروانه های جدید اینترنت، امکان حضور شرکتهای جدید نیز با رعایت برخی تعهدات دیده شده است به این معنی که شرکتی که حداقل 35 درصد سهامش متعلق به شرکتهایی باشد که در گذشته پروانه خدمات اینترنت داشته اند می تواند تقاضای خود را برای حضور در این بازار اعلام کند.  

پرداخت 20 میلیارد تومان برای دریافت پروانه های جدید

معاون صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با تاکید براینکه در پروانه خدمات ارتباطات باند پهن ثابت، مجوزهایی که صادر می شود تمامی امکانات را در حد پروانه شرکت مخابرات ایران به متقاضیان واگذار می کند افزود: حق امتیاز دریافت پروانه های جدید خدمات اینترنت در کشور – FCP – مبلغ 20 میلیارد تومان درنظر گرفته شده است؛ در همین حال این شرکتها ملزم به رعایت سایر تعهدات مالی از جمله تسهیم درآمد 3 درصد به صورت سالانه به دولت هستند. این شرکتها در صورت عدم رعایت الزامات پروانه نیز مشمول جریمه و اخطار و تذکر خواهند شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-02-03 20:08

افزودن دیدگاه جدید