کد مطلب: 

171879
بر خلاف اعلام و تبلیغ ارزان شدن تعرفه‌ها، انجام شد؛

افزایش 100 درصدی بهای اینترنت همراه!

سید مصطفی حسینی راد در روزنامه قدس نوشت: چندی پیش وزیر ارتباطات در یک نشست خبری و با کلی تبلیغات و ژست رسانه‌ای از ارزان شدن تعرفه اینترنت نسل3 همراه خبر داد و تأکید کرد، ...
افزایش 100 درصدی بهای اینترنت همراه!

اپراتورهای تلفن همراه، موظف به رعایت تعرفه جدید یعنی 5/0 ریال به ازای هر کیلوبایت داده دیتا خواهند بود. اگرچه این رقم نیز یک رقم عجیب است و با یک حساب ساده می‌توان دریافت برای استفاده از یک گیگابایت داده اینترنتی، شما باید مبلغ 5242 هزار و 288 ریال بپردازید که یک رقم بسیار گران و استثنایی در دنیاست، اما این خبر آقای وزیر در ظاهر نویدبخش کوتاه کردن دست اپراتورها و ارزان شدن اینترنت همراه بود.

وزارت ارتباطات پاسخ دهد

در حقیقت وزارت ارتباطات که در دولت یازدهم ژست جدی مردم‌مداری و دادن حق به جانب مردم و حتی گرفتن حقوق مشترکان از اپراتورهای تلفن همراه را می‌گیرد، با این حرکت تلاش کرد ثابت کند در عمل نیز به این ادعاها پایبند است. اما بر خلاف انتظار، اکنون روشن شده است که این ماجرا یک مقدمه برای گران کردن بی‌سابقه نرخ اینترنت همراه بوده است!

بتازگی اپراتور دوم تلفن همراه، در روزهای عزاداری و زمانی که رسانه‌ها در حالت نیمه‌تعطیل بودند، اقدام به افزایش 100 تا 120درصدی بهای بسته‌های اینترنت خود کرده است! برای روشن شدن ماجرا باید به چند نکته مهم توجه کرد و بعد به پاسخ این پرسش رسید که آیا در این اجحاف در حق مردم، وزارت ارتباطات هم مقصر و مطلع بوده یا احتمالات دیگری مطرح است؟ احتمالاتی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید به صورت شفاف و هر چه سریعتر به آن پاسخ دهد.

هزینه گزاف اینترنت با کدام منطق؟

نکته مهم اول این است که ارزان کردن تعرفه دیتای اینترنت همراه، هیچ سودی برای مصرف‌کننده ندارد و یک مانور تبلیغاتی بیشتر نیست، زیرا با توجه به هزینه نجومی استفاده از اینترنت همراه به صورت کیلوبایتی، کسی به سراغ این روش نمی‌رود و گواه آن نیز هزینه چند صدهزار تومانی برخی مشترکان است که صدای اعتراضشان بلند و بعد معلوم شد پس از افزایش یافتن سرعت در شبکه 3G آنها بدون اطلاع، از دیتای همراه خود استفاده کرده و متحمل هزینه و خسارت مالی شده‌اند. همان طور که اشاره شد هزینه هر گیگابایت ترافیک در این روش بیش از 52هزار تومان است که به هیچ وجه منطقی و قابل پذیرش نیست، زیرا هزینه نوع ترافیک مشابه در اینترنتadsl 3 تا 5هزار تومان است! ببین تفاوت ره از کجاست تا به کجا!

برنامه‌ای از پیش طراحی شده

خوب حالا که استفاده از این روش مقرون به صرفه نیست باید از بسته‌های اینترنت همراه استفاده کرد که آن هم با یک برنامه‌ریزی از پیش طراحی شده ناگهان افزایش دوبرابری قیمت یافته است. اپراتور دوم در روزهای گذشته با فرستادن پیامکهای متعدد به مشترکان نوید داد بهای هر کیلوبایت داده اینترنت به 5/0 ریال کاهش یافته، در حالی که مشترکان بیچاره نمی‌دانستند قرار است چه سناریویی اجرا شود و چگونه بهای بسته‌های اینترنت 100 درصد گران شوند!

اکنون اپراتور اول نیز در حال ارسال همان پیامکهای فدایت شوم برای مشترکان است و هیچ بعید نیست که امروز و فردا این اپراتور نیز اقدام به افزایش 100درصدی بهای بسته‌های اینترنت خود کند تا از رقیب جا نماند و البته به درآمد بادآورده بی‌حساب و کتاب از جیب مردمی که کسی نیست از حقوق آنها دفاع کند، نایل شود.

شیب ملایم 100 درصدی!

مسأله مهم در این میان این است که متأسفانه در کشور ما به دلیل نبود قوانین محکم در راستای حمایت از حقوق مصرف کننده، هر کسی به هر طریقی بر مصرف کننده اجحاف می‌کند و در این موارد چون این شرکتها اغلب شرکتهای بزرگ دولتی یا شبه‌خصوصی هستند، زور کسی هم به آنها نمی‌رسد. ادعاهای وزیر ارتباطات نیز تا به عمل بر نیاید، فاقد فایده و ارزش است. چگونه اجازه می‌دهید در شرایطی که با افزایش پهنای باند اینترنت همراه، ناگهان تقاضا برای ترافیک اینترنت 10 برابر بلکه بیشتر می‌شود، به جای اینکه بهای ترافیک به یک دهم کاهش یابد آن را دو برابر کنند؟ این با کدام منطق اقتصادی در کجای دنیا جور در می‌آید؟!

اصل بنیادی اقتصاد می‌گوید، با افزایش شمارگان و افزایش فروش، باید بهای کالا را کاهش داد تا مصرف‌کننده به خرید ترغیب شود، ولی در کشور ما کاملاً بر عکس است. درست در زمانی که سیل انبوه مشترکان در حال آماده شدن برای استفاده از اینترنت - مثلاً پرسرعت- همراه هستند و کنتورهای اپراتورها با سرعت چند برابری و در آینده چند ده برابری می‌چرخد و شماره می‌اندازد، آنها در اقدامی ناپسند - از به کار بردن عبارت اخرای این کلمه پرهیز می‌کنم - به جای کاهش بهای خدمات، اقدام به افزایش آن می‌کنند! آن هم نه با شیب ملایم(!) 5درصدی و 10 درصدی، بلکه با شیب ناملایم(!) 100 تا 120درصدی!

بی‌مایه فطیر نیست!

همه جای دنیا رسم بر این است که سرمایه‌گذاران می‌آیند و در پروژه‌های سودآوری مانند اپراتوری تلفن همراه سرمایه‌گذاری می‌کنند، پولهای کلان وسط می‌گذارند تا سودهای کلان ببرند. آنها سرمایه را خودشان می‌آورند چون این قانون بدیهی تجارت است. از قدیم گفته‌اند «بی‌مایه فطیر است»، اما در کشور ما بی‌مایه فطیر نیست و قاعده، جور دیگری است. 20 سال پیش، اپراتور اول تلفن همراه بدون اینکه سرمایه اصلی را خودش بیاورد، با فروش سیمکارتهای تلفن همراه به بهای چند صدهزار تومان که در بازار آزاد به بالای یکی - دو میلیون تومان هم می‌رسید، سرمایه اولیه‌اش را هم از جیب مشترکان برداشت کرد بدون اینکه تا امروز هیچ آورده‌ای برای دارندگان سیمکارتهای دایمی که صاحبان اصلی زیرساختها، تأسیسات و شبکه این اپراتور هستند داشته باشد و هنوز پس از یکی دو دهه، پولهای مردم دست این اپراتور، بلوکه شده و هیچ کسی هم به استیفای حق مردم اقدام نمی‌کند.

اکنون نیز گویا دوباره اپراتورها می‌خواهند با افزایش دو برابری بهای اینترنت، در شرایطی که دارد به بستر جدید ارتباط مشترکان بدل می‌شود، بدون اینکه خودشان سرمایه توسعه شبکه و ارتقای آن را وسط بگذارند، این سرمایه را هم جبراً از مشترکان بگیرند و اینجاست که نقش نظارتی وزارت ارتباطات و البته مجلس شورای اسلامی و سازمان بازرسی، بیشتر آشکار می‌شود.

مجلس جلوی اجحاف بر مردم را بگیرد

گران کردن 100درصدی تعرفه‌ای که بدون گران کردن هم بستر افزایش درآمد است، با هیچ میزان و منطقی قابل پذیرش نیست و همین موضوع موجب واکنشهای بسیار تند و فراوان مردم در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی شده است. حتی برای تحریم گران‌کنندگان، در برخی شبکه‌های پرمخاطب اجتماعی کمپین هم تشکیل شده است! بسیاری از مشترکان گفته‌اند که دیگر از اینترنت همراه اپراتور دوم استفاده نمی‌کنند و البته بسیاری هم چیزهای دیگری گفته‌اند که ترجیح می‌دهیم به جای آن «بووووووق» پخش کنیم. در ادامه شماری از نظرات مردمی در سایت پرمخاطب «زومیت» را می‌بینید و ما امیدواریم وزارت ارتباطات و در صورت لزوم مجلس شورای اسلامی با ورود به این ماجرا، جلوی اجحاف بیشتر بر مردم را بگیرند.

- این حرام خواری است. این همه تبلیغ به خورد مشترکاشون میدن بازم از اینور پول میکشن بالا. - فقط به فکر جیب خودشونن... دیگه مهم نیست مردم چه بلایی سرشون میاد. - شیب ملایم هست دیگه کاریش نمیشه کرد! - خدا ازتون نگذره! این یک کلاهبرداری بزرگه. - اگر همه کاربرها با هم باشند و از اینترنت ... استفاده نکنند ما میتونیم به این اپراتور نشون بدیم که هروقت دلش خواست نمی‌تونه قیمتها رو «۲ برابر» کنه و به مردم قالب کنه و مردم هم صداشون در نیاد! - من دیگه بسته نمی‌گیرم، امیدوارم همه همین کار رو بکنن. - همه مشترکان باید اعتراض کنند و ده‌ها پیام دیگر ...

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-12-27 02:26

افزودن دیدگاه جدید