کد مطلب: 

171695

طمع اپراتورهای موبایل در فروش فله‌ای سیم‌کارت

معاون رگولاتوری گفت: پیش از سال ۹۱ فروش بی‌رویه سیم‌کارت آنقدر زیاد بوده که یک نفر ده‌ها سیم‌کارت دارد. اکنون ساماندهی پایگاه داده اپراتورها تا پایان سال و سپس ساماندهی شبکه فروش اپراتورها با جدیت در دستور کار است.
طمع اپراتورهای موبایل در فروش فله‌ای سیم‌کارت

به گزارش سیتنا، تکذیب موضوع وجود سیم‌کارت‌های بی‌نام و نشان و سیم‌کارت‌های دارای هویت جعلی از سال‌های پیش و از سوی مسئولان تا چندی پیش همچنان ادامه داشت و حتی اصرار رسانه‌ها بر وجود واقعیت عینی بازار علنی خرید و فروش این سیم‌کارت‌ها نیز نتوانست چشم مسئولان را روی این واقعیت باز کند.

اما سرانجام رسیدن حجم قاچاق مکالمه به 50 درصد از کل ترافیک مکالمه و ضرر مالی دولت و کشور در اثر این امر، مسئولان را به اذعان وجود این مشکل واداشت.

غلامرضا داداش زاده در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس، درباره پدیده فروش‌ سیم‌کارت‌های بی‌نام و نشان و سیم‌کارت‌های با هویت جعلی در بازار، اظهار داشت: بین سیم کارت بی‌نام و نشان و سیم کارت با هویت جعلی تفاوت وجود دارد، از نظر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تعریف سیم‌کارت بی نام و نشان این است که یک سیم‌کارت فعال است اما هیچ نام و نشانی ندارد.

معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود: اگر سیم‌کارت هیچ نام و نشان ثبت شده‌ای ندارد، تخلف اپراتور است. برای مثال اکنون سیم‌کارت‌های 910 همین وضع را دارند که به صورت کلی واگذار شده‌اند و بخش عمده‌ای از مشکلات موجود در حوزه‌های قاچاق مکالمه، سلامت و امنیت ناشی از این سیم‌کارت‌ها است.

وی ادامه داد: در نوع دیگر به دلیل اینکه اپراتورها نظارتی بر شبکه فروش نداشته اند با سند جعلی (اما دارای نام و نشان) سیم‌کارت را به ثبت رسانده‌اند. بنابراین این سیم‌کارت‌ها در شبکه دارای نام ونشان (هرچند غیرموثق)  هستند. در سنوات پیش از 91، مواردی از این دست بوده که بیشتر به دلیل تمرکز اپراتور بر توسعه کسب و کار و بی‌توجهی به شبکه فروش حادث شده است.

*سودی که در فروش سیم‌کارت فعال نهفته است

داداش زاده تصریح کرد: فروش سیم کارت‌های فعال ثبت شده در کنار تمام سختی‌هایش، اما برای فرد خاطی صرفه اقتصادی دارد، زیرا یک سیم‌کارت را 5 هزار تومان می‌خرد و 20 هزار تومان می‌فروشد.

معاون رگولاتوری خاطر نشان کرد: اکنون 2  شرط برای اپراتورها داریم که پس از تحقق آنها، اگر اپراتور در حوزه‌های مسائل مختلف از سازمان درخواستی داشت به درخواست آنها رسیدگی می‌شود. نخست ساماندهی پایگاه داده اپراتورها تا پایان سال و دوم ساماندهی شبکه فروش.

وی تصریح کرد: هم اکنون دفاتر فروش اپراتورها، از طریق یک سامانه جامع از ثبت احوال برای شناسایی هویت مالک تائیدیه می‌گیرند سپس اقدام به ثبت سیم‌کارت می کنند. اکنون این سامانه آفلاین است اما تا یک ماه آینده آنلاین خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که تاکنون برداشت غالب این بود که مشخصا یکی از اپراتورهای تلفن‌همراه اغلب سیم کارت‌های بی‌نام و نشان را به خود اختصاص داده، با توضیحات امروز، اکنون سیم‌کارت‌های بی‌نام و نشان در کدام اپراتور بیشتر است، گفت: الان هر 2 اپراتور سیم کارت بی‌نام و نشان دارند. یک اپراتور کمتر و یک اپراتور بیشتر.

*عدم همکاری اپراتورها در ساماندهی سیم کارت‌های بی‌نام و نشان

داداش‌زاده در پاسخ به این سوال که رگولاتوری مرتب اعلام می‌کند که به سیستم و شبکه اپراتورها نظارت مستقیم دارد، آیا در سال‌های گذشته متوجه هویت ناقص برخی سیم‌کارت‌ها در سیستم آنها نشده، گفت: از زمانی که مشکلات مربوط به سیم‌کار‌ت‌های بی‌نام و نشان پدید آمد و بحث ثبت حداکثر 10 سیم‌کارت به نام یک فرد ابلاغ شد، از همان موقع این بحث بود؛ اما عدم همکاری اپراتورها در ساماندهی شبکه فروش مشکل را تشدید کرده است.

معاون رگولاتوری در پاسخ به این سوال که چرا رگولاتوری پیش از سخت شدن مشکل، اقدام جدی در برابر اپراتورها انجام نداده، گفت: به اپراتورها تذکر می‌دهیم اما بخشی از مسائلی که بعد از سال 91 ایجاد شده به دلیل این است که قبل از آن به صورت بی‌رویه سیم‌کارت واگذار شده است.

وی ادامه داد: آنقدر حجم فروش بالا بوده که یک نفر ده‌ها هزار سیم‌کارت دارد و باید این قضیه ساماندهی شود.

داداش زاده تصریح کرد: متاسفانه بعضی از اپراتورها اکنون نیز نسبت به شبکه فروش دقت کافی را ندارند و این امر از نظر ما قابل قبول نیست.

معاون رگولاتوری اضافه کرد: اگر موضوع سیم‌کارت‌های بی‌نام و نشان سر و سامان نیابد هرچقدر که نامبرینگ (شماره تلفن) اضافه کنیم مشکل کمبود شماره حل نخواهد شد.

*قاچاق مکالمه، سلامت و امنیت، برخورد با سیم‌کارت‌های بی‌نام و نشان را ضروری کرد

وی در پاسخ به این سوال که آگر اپراتورها مانند روال قبل تا پایان سال نیز اقدامی برای ساماندهی پایگاه داده خود نکردند، برخورد رگولاتوری چه خواهد بود و آیا رگولاتوری به طور مشخص با سیم‌کارت‌های اشکلال دار برخورد خواهد کرد، گفت: این کار وظیفه اپراتور است و ما نمی‌توانیم در این باره اقدام کنیم. اما از آنجا که بحث‌های دیگری مانند قاچاق مکالمه، سلامت و امنیت پیش آمده،برای ریشه‌کن کردن آنها عزم رگولاتوری برای انجام این کار جدی است.

داداش زاده توضیح داد: اکنون ترافیک قاچاق مکالمه بین‌الملل و ترافیک رسمی تقریبا برابر است که البته با تمهیدات سازمان در چند هفته اخیر سهم قاچاق اندکی کاهش یافته است.

معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تصریح کرد: اگرچه قاچاق ترافیک در حوزه ثابت پیچیده تر از همراه است اما حجم قاچاق مکالمه در همراه بیش از ثابت است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-12-14 20:52

افزودن دیدگاه جدید