کد مطلب: 

171664
به مناسبت حاشیه سازی الکامپ بیستم؛

در بیست دوره‎ی نمایشگاه الکامپ چه گذشت؟

الکامپ (ELECOMP)، با عنوان بین‌المللی Electronics, Computer & E-Commerce نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، رایانه و تجارت الکترونیک است که همه‌ساله در تهران و در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران زیر نظر شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.
در بیست دوره‎ی نمایشگاه الکامپ چه گذشت؟

به گزارش سیتنا، الکامپ معتبرترین نمایشگاه در این زمینه است که همه ساله با حضور شرکت‌های ایرانی و خارجی فعال در این زمینه‌ها برگزار می‌شود. الکامپ پربازدیدترین نمایشگاه تخصصی در بین ۵۰ نمایشگاه تخصصی دیگر ایران است، که همه ساله طیف وسیعی از مخاطبان علاقه‌مند به فناوری را به محل دائمی نمایشگاه‌ها می‌کشاند.
 
دوره اول تا دوره نهم
از ۹ دوره اول این نمایشگاه اطلاعات زیادی در دسترس نیست. نخستین تجربه برگزاری نمایشگاه کامپیوتر در ایران به ۱۴ سال پیش، یعنی سال ۱۳۶۹ بازمی‌گردد. اگرچه امروزه از آن سال‌ها اطلاعات و آمار زیادی وجود ندارد و به قول یکی از مسئولان شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی اطلاعات متمرکز در این شرکت یافت نمی‌شود. در آن سال‌ها نمایشگاه کامپیوتر هر دو سال یک بار برگزار می‌شد و از سال ۷۹ بود که برگزاری این نمایشگاه سالانه شد.

نخستین نمایشگاه کامپیوتر ایران که در سال ۱۳۶۹ برگزار شد، نمایشگاه بین‌المللی کامپیوتر، برق، الکترونیک و ارتباطات نام داشت که در سال‌های بعد برق و ارتباطات از عنوان این نمایشگاه حذف شدند و بعدها نام آن الکامپ شد که منظور نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیکی است. بعدها و در سال ۷۷ نمایشگاه برق به صورت مستقل و با عنوان نمایشگاه تخصصی برق شد. مخابرات نیز با عنوان تلکام به یک نمایشگاه مستقل تبدیل شد. نمایشگاه کامپیوتر تا سال ۷۹ به‌طور مستقیم توسط شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار می‌شد و از سال ۸۰ به بعد نخست به صورت بخشی و بعد به شکل کامل به بخش خصوصی واگذار شد. هم‌اکنون این نمایشگاه با نظارت شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی به انجمن شرکت‌های انفورماتیک واگذار شده و وزارت بازرگانی و شورای عالی اطلاع‌رسانی نیز از این نمایشگاه حمایت می‌کنند.

سال ۱۳۶۹ که نخستین نمایشگاه کامپیوتر برگزار شد، حال‌وهوای خاص خود را داشته است. در آن سال به دلیل محدودیت سالن و از طرفی تقاضای زیادی که برای حضور در نمایشگاه کامپیوتر وجود داشت، خیلی از شرکت‌ها خودشان اقدام به ساخت سالن کردند و برخی از شرکت‌ها نیز سالن‌های بادی برای خود درست کرده بودند. از سال‌های نخست برگزاری نمایشگاه الکامپ امروزی و کامپیوتر سابق اعداد و اطلاعات زیادی در دست نیست و آخرین اعداد و آمار موجود به سال ۷۷ باز می‌گردد که به هر حال غنیمت است! سال ۷۷ نمایشگاه کامپیوتر ۱۷ هزار و ۹۰۰ مترمربع فضا داشته و ۳۹۰ شرکت در آن حضور داشتند. نکته جالب آنکه در آن سال (۷۷) تعداد شرکت‌های خارجی حاضر در نمایشگاه کامپیوتر ۷۰ شرکت بود که البته شامل مخابراتی‌ها هم می‌شد.

۲ سال بعد و در سال ۷۹ نمایشگاه در وسعتی معادل ۲۰ هزار و ۹۲۵ مترمربع و با حضور ۳۹۲ شرکت‌کننده که ۳۸ شرکت را خارجی‌ها تشکیل می‌دادند، برگزار شد. یک سال بعد، یعنی سال ۸۰ حاضران در نمایشگاه ۴۰۰ شرکت بودند که ۸۰ شرکت خارجی در آن حضور داشتند.

سال ۸۱ نمایشگاه در وسعت ۲۶ هزار و ۶۸۵ مترمربع برگزار شد و در این فضا ۳۸۸ شرکت حضور داشتند که از این تعداد ۶۲ شرکت‌کننده خارجی بودند. سال ۸۲ وسعت نمایشگاه به ۳۰ هزار و ۳۳۶ مترمربع بالغ شد و در این فضا ۴۳۰ شرکت حضور یافتند. در این سال ۳۳ شرکت خارجی بودند.این وسعت موجب شد تا نمایشگاه الکامپ بعد از نمایشگاه‌های صنعت تهران، فرش و نفت و گاز به چهارمین نمایشگاه بین‌المللی بزرگ ایران تبدیل شود. اما جذابیت‌های الکامپ با تمامی نمایشگاه‌هایی که در ایران برگزار می‌شود، متفاوت بوده و بر اساس آمار بالاترین مخاطب را در کشور به خود اختصاص داده است.

دوره دهم
آمار این دوره از سایت انجمن شرکت‌های انفورماتیک اقتباس شده است. نمایشگاه دهم ۳۶ هزار و ۴۴۳ مترمربع وسعت و ۴۲۳ مشارکت‌کننده داشت. از این تعداد نیز ۴۹ شرکت به شکل نمایندگی یا مستقیم خارجی حضور داشتند که از کشورهای ژاپن، کره، چین، تایوان، امارات متحده، ترکیه، مالزی، سنگاپور و هند بودند. الکامپ دهم در قیاس با نخستین نمایشگاه کامپیوتر (سال ۶۹) نزدیک به ۵۰درصد رشد داشته و نکته جالب آنکه الکامپ در این دوره به لحاظ کیفی و سطح برگزاری به نمایشگاه سبیت ترکیه رسید که این امر از جهات زیادی حائز اهمیت بود. عده‌ای معتقد هستند که دوره دهم یکی از بهترین و تاثیرگذارترین دوره‌ها بوده است. عده دیگری اما خلاف این عقیده را داشتند. به هر حال این بازخوردهای متفاوت به خاطر این بود که در دوره دهم برای نخستین‌بار برگزاری این نمایشگاه از کنترل بخش خصوصی خارج و به بخش دولتی واگذار شد.
 
دوره یازدهم
یازدهمین دوره نمایشگاه الکامپ سال ۸۴ با حضور وزیر وقت بازرگانی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد. در این دوره ۲۹۰ شرکت داخلی و ۴۰ شرکت خارجی حضور داشتند. آنگونه که در آمارها و آرشیوهای خبری موجود است، این دوره از نظر جذب مخاطب با شکست بزرگی روبه‌رو شد.
این کاهش مخاطب ناشی از چند علت مهم بود. نخست تغییر پی در پی زمان نمایشگاه، دوم حضور نداشتن برخی شرکت‌های بزرگ کامپیوتر، سوم مصادف شدن زمان برگزاری نمایشگاه با امتحانات دانشگاه‌ها و مدارس و چهارم گرمی هوا در زمان برگزاری نمایشگاه. ضمن اینکه دوره با انتخابات ریاست‌جمهوری نیز همزمان شده بود. در این سال بحث اینترنت به تازگی مورد استقبال و توجه قرار گرفته بود، بنابراین برخی غرفه‌ها سیستم‌های رایانه‌ای متصل به اینترنت را به نمایش گذاشته بودند که با استقبال خوبی مواجه شد.  
 
دوره دوازدهم
سال ۱۳۸۵ دوازدهمین دوره بدون تغییرات خاص نسبت به دوره قبل برگزار شد. در این دوره مشکل برگزاری نمایشگاه در فصل تابستان بیش از پیش نمود پیدا کرد. زمان برگزاری این نمایشگاه، ۲۷ تا ۳۰ تیرماه بود که با آخرین مهلت قانونی تحویل اظهارنامه‌های مالیاتی شرکت‌ها همزمان بوده و امکان حضور آنها را محدود کرد. همچنین، در این مقطع بخشی از صنایع کشور در تعطیلات تابستانی بودند که در نتیجه تعداد زیادی از مدیران و کارشناسان این صنایع که از مشتریان و عرضه‌کنندگان محصولات و خدمات نمایشگاه به حساب می‌آیند، از بازدید آن محروم شدند. علاوه بر آن مصادف بودن با تعطیلی دانشگاه‌ها و دانشجویان، آنها را نیز از جمع مخاطبان این نمایشگاه کم کرد. 
 
دوره سیزدهم
سیزدهمین نمایشگاه ایران الکامپ، در سال ۱۳۸۶ برگزار شد. پیش از برگزاری این نمایشگاه، امیرحسین سعیدی نائینی، رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، در نامه‌ای با توجه به تخفیف ۸۰ درصدی برای غرفه‌داران، به‌منظور استقبال بیشتر آنان خواستار تعویق زمان برگزاری دوره سیزدهم شده بود که شرکت سهامی نمایشگاه‌ها تخفیف‌ها را تکذیب و این درخواست را رد کرد. سرانجام این نمایشگاه در فضایی به وسعت ۳۰ هزار مترمربع در ۸ سالن و با حضور شرکت‌های معتبر جهانی برگزار شد. باوجود تحریم‌های بین‌المللی، ۵۵ شرکت مطرح از کشورهایی مانند امریکا، آلمان، فرانسه، کانادا، اسپانیا، ژاپن، چین، کره، تایوان، استرالیا، مالزی، سنگاپور در این نمایشگاه ثبت‌نام کردند.

در این سال و برای نخستین بار، همزمان با سیزدهمین نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک، هشتمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع مخابرات، ارتباطات و فناوری اطلاع‌رسانی (تلکام) با وسعت ۱۵ هزار متر و در ۴ سالن با حضور ۱۲۲ شرکت داخلی و ۴۰ شرکت خارجی از ۱۷ کشور خارجی در کنار نمایشگاه الکامپ برگزار شد.

در مجموع، با احتساب وسعت نمایشگاه الکامپ و تلکام که به ۴۵ هزار مترمربع می‌رسید، ۸۰ درصد از فضای نمایشگاه بین‌المللی در ۱۱ سالن و با حضور ۴۵۷ شرکت شامل ۳۹۹ شرکت داخلی و ۵۸ شرکت خارجی پر شد. برای نخستین‌بار نرم‌افزار ERP تحت شبکه و وب، نرم‌افزار حسابداری صنعتی و کوچک‌ترین پنل رایانه‌ای جهان در این دوره بهره‌برداری شد.  
 
دوره چهاردهم
چهاردهمین نمایشگاه الکامپ (الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک) به همراه نهمین نمایشگاه تلکام (صنایع مخابرات، ارتباطات و فناوری اطلاع‌رسانی) کار خودش را آغاز کرد.
نمایشگاه الکامپ و تلکام در فضایی به وسعت ۱۶ هزار و ۸۲۴ متر مفید و ۳۲ هزار متر غیرمفید برگزار شد و در این دوره ۴۷۰ شرکت شامل ۶۸ شرکت خارجی و ۴۰۲ شرکت داخلی حضور داشتند که گفتنی است تمامی این شرکت‌ها از جانب نمایندگی‌های رسمی در این رویداد حضور پیدا کرده بودند. در کل این دوره نسبت به دوره‌های قبلی رشد ۲۰ درصدی داشت و بخش خصوصی در برگزاری آن نقش خوبی ایفا کرد. شاید جالب باشد اگر بدانید استفاده از تبلیغات بادکنکی نخستین‌بار در این نمایشگاه مورد توجه قرار گرفت. در این دوره از نمایشگاه به گفته مسئولان برپاکننده قرار بود به متقاضیان این امکان داده شود به صورت بی‌سیم به اینترنت اتصال داشته باشند؛ اتفاقی که در روز نخست نمایشگاه به وقوع نپیوست و به نوعی درگیری غرفه‌داران با مسئولان نمایشگاه را رقم زد و جالب آن است که در روزهای بعدی نیز کم‌کم اینترنت بی‌سیم رخ به غرفه‌داران آشکار کرد اما قیمت بالای آن سبب شد بسیاری از غرفه‌داران عطای آن را به لقایش ببخشند.  
 
دوره پانزدهم
در سال ۱۳۸۸ خدمات ارائه شده در نمایشگاه الکامپ پانزدهم دارای ۱۱ گروه‌بندی بود که برخی از آنها شامل ارائه و پشتیبانی سخت‌افزاری Mainframe، تولید و ارائه قطعات و ملزومات، تولید و پشتیبانی نرم‌افزارهای سفارش مشتری، ارائه و پشتیبانی بسته‌های نرم‌افزاری و CD اطلاعات تولید داخل، خدمات شبکه‌های اطلاع‌رسانی Providers و شبکه داده‌ها است. از اینجا به بعد دیگر نمایشگاه‌های الکامپ و تلکام در حقیقت ویترین دستاوردهای ICT کشور محسوب شدند و گستردگی ابعاد آن به اندازه‌ای شد که از نظر وسعت، رتبه نخست و از نظر میزان مخاطب دومین نمایشگاه بین‌المللی کشور محسوب شدند.  
 
دوره شانزدهم
سال ۱۳۸۹ بود که قطعی‌های اینترنت از روز نخست در الکامپ شانزدهم باعث شد میزبانان نتوانند به راحتی کارهای خود را انجام دهند و تمامی مسئولان و غرفه‌داران از کیفیت پایین خدمات ارائه شده برای اینترنت ناراضی بودند. این قطعی اینترنت در بسیاری از زمان‌ها باعث شد بسیاری از غرفه‌داران با مشکل مواجه شوند.

البته با یک نگاه کلی به روند برگزاری الکامپ شانزدهم و آنطور که در خبرهای آرشیو مربوط به آن سال‌ها موجود است، این دوره بیشتر از تمامی دوره‌ها بازدیدکننده داشته و موفق عمل کرده بود. یکی از نکات جالب این نمایشگاه اختصاص دادن فضایی در حدود ۳۰۰ مترمربع برای بازی‌های رایانه‌ای بود. این اتفاق از تفاوت‌های نمایشگاه این دوره با دوره‌های گذشته بود و باعث شد شور و هیجان بیشتری در نمایشگاه برپا شود.

دوره هفدهم
هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ آذر ۹۰ کلید خورد. در این دوره ‌۶۰۰ شرکت داخلی و خارجی حضور داشتند که رشد ۲۰ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌داد، ۸ درصد هم به محدوده نمایشگاه افزوده شد که در این زمینه ۵۰ هزار متر مربع فضای غیرمفید و ۲۵ هزار مترمربع فضای مفید نمایشگاه برآورد شد.

کشورهای چین، تایوان، اندونزی، فرانسه، نروژ، ژاپن، کره‌جنوبی، هلند، ایتالیا، سنگاپور،‌ آلمان،‌ سوئیس، کانادا، هند و روسیه از جمله کشورهایی بودند که در نمایشگاه الکامپ سال ۹۰ در تهران حضور داشتند. بازاریابی اینترنتی، دولت الکترونیکی و حفاظت از فضای ICT جزو محورهای در نظر گرفته شده برای کارگاه‌ها و همایش‌های جانبی نمایشگاه بود. ۴ گروه کالایی برای برگزاری نمایشگاه از سوی برگزارکنندگان در نظر گرفته شد که در بخش سخت‌افزار، فعالان صنعت رایانه‌های شخصی و نوت‌بوک‌ها، سیستم‌های صوتی و تصویری، ماشین‌ها و تجهیزات اداری، تجهیزات شبکه، تجهیزات امنیتی و تجهیزات چاپ‌گر حضور داشتند.

در بخش نرم‌افزار، فعالان صنعت نرم‌افزارهای اداری و امنیت شبکه و اینترنت و خدمات میزبان بودند و در حوزه کشورداری دیجیتال هم قوای مجریه، قضاییه، مقننه، نهادها و ارگان‌هایی همچون بانک‌ها و سازمان‌های مرتبط با تجهیزات الکترونیکی و کشورداری دیجیتال میزبان علاقه‌مندان هستند.
 
دوره هجدهم
هجدهمین دوره الکامپ بیشتر به فروشگاه بزرگ سی‌دی و سرویس راه‌اندازی اینترنت شبیه بود. ۷۰ درصد فضاهای الکامپ توسط شرکت‌های فعال در شاخه‌های تولیدکنندگان نرم‌افزار، بازی و اپلیکیشن‌ها، شرکت‌های ارائه‌کننده سرویس‌های اینترنت شامل وایمکس، ADSL و راه‌حل‌های دیگر انتقال اطلاعات و آموزشگاه‌های کامپیوتر که بیشتر در زمینه آموزش علوم شبکه‌های کامپیوتری فعالیت داشتند، تقسیم شده بودند.

در کل نمایشگاه الکامپ کمرنگ‌تر و ضعیف‌تر از هر سال برگزار شد، بیشتر شرکت‌های مطرح مانند سامسونگ، ال‌جی، سونی، ایسوس، لنوو، MSI، هواوی و غیره در این نمایشگاه شرکت نکردند. مهم‌ترین دلیل استقبال نکردن این شرکت‌ها نیز نحوه محاسبه اجاره‌بهای غرفه‌ها برای شرکت‌های واردکننده محصولات خارجی بود.  
 
دوره نوزدهم
نمایشگاه نوزدهم با حضور ۴۶۰ شرکت داخلی و ۶۰ شرکت خارجی از کشورهای مختلف جهان از ۱۴ تا ۱۷ آذرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران میزبان بازدیدکنندگان بود و در این رویداد شرکت‌های حاضر در نمایشگاه جدیدترین دستاوردهای‌شان را در فضای بالغ بر ۲۲ هزار مترمربع به نمایش عموم گذاشتند.

از نکات بارز این دوره از نمایشگاه، بازدید چندین ساعته وزیر ارتباطات از سالن‌های مختلف نمایشگاه و گفت‌وگوی نزدیک با دست‌اندرکاران حوزهٔ فناوری اطلاعات کشور بود.

الکامپ آخر با سیاستگذاری و محوریت سازمان فناوری اطلاعات، دفتر فناوری اطلاعات وزارت صنعت، شرکت سهامی نمایشگاه‌ها و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای برگزار شد و در اتمام آن نیز مسئولان برگزارکننده این رویداد فناوری از راه‌اندازی دبیرخانه دائمی این نمایشگاه با هدف ساماندهی به برگزاری سالانه الکامپ و تبدیل شدن آن به یک نمایشگاه بین‌المللی واقعی خبر دادند.

و اما دوره بیستم
نمایشگاه الکامپ همه ساله با حرف و حدیث‌های بسیار همراه بود و امسال مشکلات این نمایشگاه به اوج خود رسید. تا چند روز پیش از شروع به کار الکامپ حتی زمان دقیق برگزاری آن مشخص نبود، برخی از شرکت‌ها از جمله همراه اول، نمایشگاه را تحریم کردند و برخی از شرکت‌ها که مدت‌ها در آن حضور نداشتند، امسال حاضر شدند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-12-12 02:14

افزودن دیدگاه جدید