کد مطلب: 

244261

تبعیض یعنی برانکو چهار سال بماند اما استراماچونی نیم‌فصل برود

بازیکن استقلال معتقد است در حمایت از استقلال و پرسپولیس، بین دو تیم محبوب پایتخت تبعیض قائل می‌شوند.
تبعیض یعنی برانکو چهار سال بماند اما استراماچونی نیم‌فصل برود

به گزارش ایران پژواک، قریب به اتفاق مربیان فوتبال در دنیا به این مسأله اعتقاد دارند که برای کسب نتایجی موفق باید ستون تیم خود را با استفاده از بازیکنان باکیفیت محکم کنند. یک دروازه‌بان کم‌اشتباه، یک مدافع میانی آماده، هافبک دفاعی مقتدر و مهاجم تمام‌کننده این ستون را تشکیل می‌دهند. در استقلال، از ابتدای فصل قبل تا امروز، یک هافبک دفاعی آماده ستون این تیم در مرکز خط میانی را مستحکم کرده. علی کریمی با تجربه سال‌ها بازی برای سپاهان، تیم ملی و همچنین رزومه بازی در دیناموزاگرب، بی‌شک یکی از بازیکنان کلیدی استقلال در دو فصل اخیر بوده. او در گفت‌وگویی مفصل با ایران ورزشی، از دوران قرنطینه گفت و استقلال در زمان استراماچونی تا حالا که فرهاد مجیدی روی نیمکت این تیم می‌نشیند.

از دوران قرنطینه شروع کنیم. این مدت را چطور گذرانده‌ و چگونه تمرین کرده‌ای؟
واقعیتش در خانه تمرین می‌کنم و حیاطی که در اختیار داریم. البته تمرین در خانه، هر چقدر هم زیاد و مفید باشد باز هم نمی‌تواند جای دویدن در چمن و زمین فوتبال را بگیرد چون آن فشاری که در زمین روی بدن ما می‌آید، در خانه نمی‌آید. البته من بعضی وقت‌ها به پارک هم می‌روم و آنجا تمرین می‌کنم. از دو دمبل استفاده می‌کنم و شنا و شکم را هم در دستور کار قرار می‌دهم تا حداقل از لحاظ بدنی عقب نمانم.

چند روز قبل در فضای مجازی شنیدم که می‌گفتند علی کریمی باشگاه اختصاصی اجاره کرده تا با استفاده از امکانات آنجا تمرین کند. این شایعه واقعیت داشت؟
این صحبت‌ها جای تعحب دارد، بخصوص وقتی همه باشگاه‌ها و اماکن ورزشی تعطیل هستند. ضمن اینکه  مگر من چقدر پول دارم که باشگاه اجاره کنم؟ آن اوایل که هنوز ورزشگاه‌ها تعطیل نشده بودند، به تنهایی در زمین خودمان تمرین می‌کردم اما وقتی ستاد مبارزه با کرونا دستور تعطیلی داد، دیگر آنجا هم نتوانستم بروم.

به نظرت این تعطیلی تا چه زمانی ادامه دارد؟ پیش‌بینی‌ات از وضعیت فعلی چیست؟
 خیلی مهم است که مسئولان هر چه زودتر در این مورد تصمیم بگیرند. تعطیلات نیم فصل ۱۵ تا ۲۰ روز است و بازیکنان در این مدت می‌‌توانند استراحت کنند. بعد هم حدود ۴۰ روز به تیم‌ها فرصت می‌دهند تا بدنسازی کنند. الان اما ۷۰ روز از تعطیلی لیگ گذشته و احتمالاً این زمان بیشتر هم می‌شود که این در تاریخ بی‌سابقه است. سؤالم این است، آن زمان که ۲۰ روز تعطیل بودیم، مسئولان به تیم‌ها ۴۰ روز فرصت بدنسازی می‌دادند، الان که این تعطیلی شاید به سه ماه هم برسد، چقدر زمان برای انجام تمرینات بدنسازی می‌دهند؟

یعنی منظورت این است که برای آغاز احتمالی مسابقات باید زمان بیشتری برای تمرین در اختیار تیم‌ها بگذارند؟
 دقیقاً همینطور است. تازه شنیده‌ام قصد دارند بازی‌ها را فشرده هم برگزار کنند که با این وضعیت حتماً مشکلی به نام مصدومیت برای بازیکنان به وجود می‌آید. درست مثل این است که کرونا به جان بازیکنان بیفتد، چون با این شرایط همه یکی‌یکی پرپر می‌شوند و آسیب می‌بینند.

با اختصاص چقدر زمان می‌توان از بروز این معضل جلوگیری کرد؟
به نظر من تیم‌ها دو ماه زمان نیاز دارند و یا حداقل ۴۰ تا ۵۰ روز. چون می‌خواهند مسابقات را فشرده برگزار کنند، بازیکنان هم باید بدنسازی کنند. با ۱۵،۱۰ روز تمرین که نمی‌شود بازی کرد.

اما فصل بعدی هم هست و اگر چنین تصمیمی بگیرند، برگزاری لیگ بیستم در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد.
اولاً که برخی از لیگ‌ها بدون اعلام تیم قهرمان مسابقات را تعطیل کرده‌اند اما اگر قرار است در ایران قهرمان را تعیین کنند، باید بازی‌ها به پایان برسد. شما هیچ جای دنیا پیدا نمی‌کنید که یک تیم را با انجام دو سوم بازی‌ها قهرمان اعلام کنند. پس بهتر است بازی‌ها ادامه پیدا کند یا اینکه هیچ تیمی قهرمان نشود.

جواب سؤال قبلی را ندادی. اگر به شما برای بدنسازی زمان بدهند و مسابقات هم تمام شود، داستان فصل بعد چه می‌شود؟
برای چنین شرایطی هم راهکار هست. می‌توانند زمان بدنسازی را الان به تیم‌ها بدهند و لیگ امسال را به سال بعد بچسبانند. آنوقت لیگ بعدی بدون وقفه آغاز می‌شود و فقط یک زمان نقل و انتقالات به تیم‌ها می‌دهند. چون نه زمان کافی وجود دارد و نه از لحاظ فوتبالی می‌شود کار دیگری انجام داد.

در لیگ برتر، پرسپولیس با ۱۰ امتیاز اختلاف با تیم دوم در صدر جدول قرار دارد. آیا این تیم که اکثر بازی‌های رودررو با تیم‌های مدعی را برده، حقش نیست به عنوان قهرمان معرفی شود؟
اختلاف پرسپولیس ۱۰ امتیاز نیست و ۸ امتیاز است. یعنی اینکه احتمالش زیاد است با پیروزی ما در بازی عقب افتاده، اختلاف‌مان به ۸ امتیاز برسد. در فوتبال چیزی قابل پیش‌بینی نیست، ضمن اینکه یک سوم از بازی‌ها هم باقی مانده. در این هفته‌ها هزار و یک اتفاق می‌افتد، بنابراین بهتر است عادلانه‌ترین تصمیم را در این مورد بگیرند.

یعنی بازی‌ها را فشرده برگزار کنند تا لیگ تمام شود؟
می‌توانند تمامش کنند اما به بدنه فوتبال آسیب نزنند. برای اینکه بازی‌ها را به پایان برسانند، شک نکنید به بازیکنان آسیب وارد می‌شود. زمین خوب که نداریم، امکانات هم که پایین است، بدون بدنسازی هم که قصد دارند بازی‌ها را شروع کنند، آیا خطری بازیکنان را تهدید نخواهد کرد؟ شک نکنید بیش از ۶۰ درصد بازیکنان صدمه می‌بینند.

بحث قبلی را ادامه بدهیم. تو قبول نداری که پرسپولیس شانس نخست قهرمانی است و در صورت نیمه کاره ماندن بازی‌ها این تیم باید عنوان قهرمانی را به دست بیاورد؟
خب با توجه به جدول شانس پرسپولیس روی کاغذ بیشتر از سایر تیم‌هاست اما باز هم تأکید می‌کنم در فوتبال نتایج قابل پیش‌بینی نیست. من خودم در این زمینه یک تجربه شیرین دارم. در فاصله شش هفته به پایان لیگ، تیم ما با ۸ یا ۹ امتیاز اختلاف با تیم صدرنشین در رده سوم قرار داشت و فقط دنبال کسب سهمیه حضور در لیگ قهرمانان آسیا بود. در نهایت و در طول این ۶ هفته، از دو تیم اول و دوم سبقت گرفتیم و قهرمان شدیم.

منظورت همان اتفاقات عجیب تبریز و قهرمانی با سپاهان است؟
بله و به همین دلیل می‌گویم فوتبال و نتایج آن را نمی‌توان از قبل پیش‌بینی کرد. ما در ۶ هفته پایانی برای حضور در آسیا تلاش می‌کردیم اما همه بازی‌ها را بردیم و تیم‌های بالای سر ما امتیاز از دست دادند تا عنوان قهرمانی را به  دست بیاوریم. بنابراین چه برای ما و چه تیم‌های دیگر این شانس وجود دارد که از پرسپولیس سبقت بگیرند و قهرمان شوند. بخصوص که الان نه ۶ هفته که ۹ تا ۱۰ هفته از بازی‌ها باقی مانده است.

البته باید بپذیریم که استقلال هم در خیلی از بازی‌ها بدشانس بود که پیروزی را با تساوی یا تساوی را با شکست عوض کرد.
اگر دقایق ۸۵ به بعد را در نظر نگیریم، الان باید با اختلاف ۱۰ امتیاز در صدر جدول باشیم. متأسفانه در این دقایق امتیازهای ارزشمندی از دست دادیم که اگر این اتفاقات رخ نمی‌داد، شانس نخست قهرمانی بودیم.

تغییرات مدیریتی تا چه اندازه روی نتایج شما تأثیرگذار بود؟
ثبات مدیریتی نه تنها در ورزش که همه جا فوق‌العاده است و می‌تواند منشأ موفقیت باشد. به عنوان نمونه در بک باشگاه باعث آشنایی مدیر با بازیکنان و دغدغه‌های آنها می‌شود و آنوقت می‌توان همدیگر را بیشتر درک و مشکلات را آسان‌تر حل کرد. البته این ثبات مدیریت در صورتی مفید است که شرایط به نحو احسن پیش برود. واقعیتش همه از مدیران استقلال انتقاد می‌کنند اما من می‌گویم شرایط آنها هم مثل ما بازیکنان است. همه تقصیرات را نباید گردن یک مدیر بیندازیم، چون هیچ بستری برای او فراهم نیست که موفق شود.

چطور به این نتیجه رسیده‌ای؟
مثلاً آقای فتحی را برای شما مثال می‌زنم. او خیلی تحت فشار بود، بخصوص در ماه‌های پایانی مدیریتش اما به نظر من از سوی اسپانسرها و وزارت ورزش حمایت نمی‌شد تا به موفقیت برسد. خلاصه اینکه بستر در استقلال و پرسپولیس برای موفقیت یک مدیر فراهم نیست. درست برخلاف سایر باشگاه‌ها که مدیر با فراغ بال می‌تواند مشکلات را حل کند. زمان فتحی نه پولی در باشگاه بود و نه تشکیلاتی. نمی‌خواهم از او حمایت کنم و بگویم خیلی خوب کار کرده. قصدم این است که مشکلات را بگویم. البته این مشکلات تا زمانی که شرایط همینطور باشد به هیچ وجه حل نخواهند شد.

منظورت چیست؟
تیم ما دولتی است و تا وقتی که تحت پوشش وزارت ورزش باشد شرایط درست نمی‌شود. متأسفانه در فوتبال ایران اتفاقاتی رخ می‌دهد که واقعاً خنده‌دار است. شما فکر کنید یک ارگانی قصد دارد مسابقاتی برگزار کند. همان ارگان دو تیم هم در مسابقات دارد. بعد جالب‌تر اینکه به آن دو تیم یک‌جور نگاه نمی‌کند و بین آنها تبعیض قائل می‌شود. آیا این شرایط عجیب نیست؟

هواداران استقلال و پرسپولیس در فضای مجازی مدام از این حرف‌ها بین هم رد و بدل می‌کنند. یکی می‌گوید تیم حکومتی و دیگری هم چنین صحبت‌هایی را نثار آن یکی می‌کند. انتظار ما این بود که بازیکنان وارد چنین مواردی نشوند، مواردی که سند و مدرکی برای آنها وجود ندارد و بیشتر یک جنگ مجازی است تا واقعی.
شاید شما بگویید که سند و مدرکی برای قضاوت نیست اما آن چیزی که مردم می‌بینند و بخصوص هواداران استقلال نیازی به استناد ندارد. از بیرون اینطور به نظر می‌رسد که در پرسپولیس آرامش بیشتر است. این آرامش از کجا می‌آید؟

از کجا؟
از آنجا که مدیریت و لیست بازیکنان پرسپولیس ثبات بیشتری نسبت به استقلال دارد. شما مدیریت و تغییرات آنجا را با استقلال مقایسه کنید. اصلاً این نکته را دقت کنید. آنها یک مربی خوب به نام برانکو ایوانکوویچ را آوردند. او چند سال در ایران کار کرد؟ آیا همه چیز برای او فراهم نبود؟ در نهایت هم دیدید که در کارش موفق بود و چند عنوان قهرمانی به دست آورد.

اما آنجا همه چیز گل و بلبل نبوده، بخصوص که همه می‌دانیم پرسپولیس هنوز مبلغ قرارداد سال پایانی حضور برانکو را پرداخت نکرده.
نمی‌گویم آنجا گل و بلبل بوده اما به وضعیت آنها بهتر از استقلال رسیدگی می‌شود. شما فقط قرارداد سال آخر را نگاه نکنید. برانکو سه چهار سال در پرسپولیس کار کرد و فقط فصل آخر با مدیران این باشگاه به مشکل خورد. در باقی سال‌ها چه از لحاظ امکانات و چه در موارد دیگر آنجا آرامش وجود داشته و همین مسأله روی قهرمانی‌های پرسپولیس تأثیر هم گذاشته. یک موضوع مهم دیگر حفظ شاکله اصلی بازیکنان است که در پرسپولیس چنین مسأله‌ای را دیدیم اما در استقلال نه.

استقلال هم بازیکنان بزرگی را در سال‌های اخیر جذب کرده. آیا حضور تیام، جباروف، دیاباته و میلیچ نشان نمی‌دهد که استقلال هم از جانب وزارت ورزش مورد حمایت قرار گرفتهاست؟
من به جرأت می‌توانم بگویم به جز شیخ دیاباته که واقعاً بازیکن ارزشمندی است، قرارداد سایر بازیکنان خارجی استقلال اصلاً بالا نبوده و نیست. مبلغ قرارداد میلیچ نجومی نیست و تیام هم پول زیادی از استقلال دریافت نکرده بود. من خودم استقبال می‌کنم از اینکه بازیکنان خارجی خوب مثل دیاباته، پاتوسی و تیام به لیگ ایران بیایند و پول خوب هم بگیرند. چون هم به افزایش کیفیت لیگ کمک می‌کنند و هم سایر بازیکنان چیزی از آنها یاد می‌گیرند. شاید باورتان نشود اما بازیکنی چون میلیچ با سابقه بازی برای ناپولی و فیورنتینا در لیگ ایتالیا ۲۰۰ هزار دلار دستمزد می‌گیرد. این برای کسی با آن رزومه به هیچ‌وجه رقم زیادی نیست.

در این چند سال اخیر البته بازیکنان خارجی بسیاری، هم به استقلال و هم به پرسپولیس آمده‌اند که مؤثر نبودند.
من منکر این موضوع نمی‌شوم اما همیشه دوست داشتم و دارم که باشگاه‌ها پول خوب بدهند و پای بازیکنان خارجی اسم و رسم‌دار را به لیگ باز کنند. این می‌تواند بازی‌ها را جذاب کند و باعث شود تماشاگران از تماشای مسابقات لذت ببرند. بازیکنان جوان‌تر هم می‌توانند از صحبت و همچنین تمرین با بازیکنان بزرگ بهترین استفاده را بکنند و نکته‌ای یاد بگیرند. البته در سال‌های اخیر بودند بازیکنانی که آمدند اما دردی را دوا نکردند که بحث آنها کاملاً جداست.

در قسمتی از صحبت‌های خود، وقتی حرف از تبعیض زدی به برانکو اشاره کردی. اینکه او چند سال در پرسپولیس ماند و مورد حمایت قرار گرفت. این را گفتی تا به کجا برسی؟
خوب شد یادم انداختید. چطور برانکو آمد، چندین سال کار کرد و همه چیز برای او مهیا بود اما استراماچونی بلافاصله بعد از موفقیت با استقلال از این تیم رفت؟ از وقوع چنین اتفاقاتی البته زمان گذشته و ما هم باید رو به جلو نگاه کنیم اما این سؤالی است که هیچ‌وقت از ذهن من فراموش نمی‌شود.

تو با آندره‌آ استراماچونی ارتباط نزدیکی داشتی. حتی به شوخی می‌گفتند علی کریمی مترجم استراماچونی است و صحبت‌های او را برای سایر بازیکنان ترجمه می‌کند.
رابطه استراماچونی هم با من و هم با سایر بازیکنان خوب و نزدیک بود. من هم چهار تا کلمه می‌دانستم و سعی می‌کردم در صورت لزوم پل ارتباطی بین او و بازیکنان باشم. ضمن اینکه من مترجم نبودم و این را بازیکنان به شوخی می‌گفتند. همانطور که گفتم فقط یکسری از صحبت‌های فوتبالی را ترجمه می‌کردم و در کل رابطه ما با هم خوب بود.

هنوز هم با استراماچونی در ارتباطی؟
اخیراً نه زیاد اما قبلاً چرا. با هم حرف می‌زدیم، البته در حد پیام.

تو در دوران استراماچونی یکی از بازیکنانی بودی که او به سبک بازی‌ات اعتقاد زیادی داشت. می‌خواهم بدانم این مربی ایتالیایی چقدر در فوتبال تو تأثیر گذاشت؟
راستش مهم‌ترین تأثیری که استراماچونی روی فوتبال من گذاشت، کیفیت تمریناتش بود. به این معنی که همیشه خوب تمرین می‌کردیم و مسلماً اگر همه روزه کیفیت تمرینات بالا باشد بازیکنان هم پیشرفت خواهند کرد. من مثل خیلی از بازیکنان دیگر در زمان استراماچونی هم شرایط بدنی‌ام خوب بود و هم فوتبالی.

البته بعد از او فرهاد مجیدی به استقلال آمد، روی نیمکت این تیم نشست و نتایج خوبی هم تا اینجای کار کسب کرده است.
مجیدی هم جوان است و در مربیگری آینده‌دار. او مربی با اخلاقی است که تا اینجا هم خوب نتیجه گرفته. ما در مقطعی که استراماچونی رفت، ۵ امتیاز حساس را از دست دادیم که استقلال را کمی از سایر تیم‌ها عقب انداخت. فکر می‌کنم با آقای مجیدی خوب نتیجه گرفته‌ایم و خیلی هم امیدواریم که ایشان موفق شود. او مربی کاربلدی است که به اعتقاد من آینده روشنی در مربیگری خواهد داشت.

یکی از مشکلاتی که در استقلال، از ماه‌ها قبل تا امروز وجود دارد، مباحث مالی است. قرار بود با حضور مدیرعامل جدید، قبل از تعطیلات نوروز بخشی از مبلغ قرارداد شما پرداخت شود. آیا پیامک بانک را دریافت کردید و پولی به حساب‌تان واریز شد؟
برخلاف قول و قرارهایی که با ما داشتند، مشکلات مالی همچنان پا بر جا است. هنوز که خبری از پیامک بانک و واریز پول نشده اما امیدوارم ظرف روزهای آینده این اتفاق رخ بدهد. البته قرار بود قبل از عید بخشی از قراردادمان را بدهند که ندادند و این موضوع تا امروز هم ادامه پیدا کرده است.

در استقلال یک عادت عجیب به وجود آمده که برای این باشگاه بزرگ کمی ناراحت کننده است.
چه عادتی؟

اینکه بازیکنان به جای اینکه رودرروی مدیرعامل و اعضای هیأت‌مدیره بنشینند و مشکلات را بگویند، تمام این مسائل را با انتشار استوری در اینستاگرام به اطلاع می‌رسانند. به نظرت این کار و رسانه‌ای شدن مشکلات خانوادگی تیم درست است؟
واقعیتش مدیرعامل جدید را هیچکدام‌مان هنوز ندیده‌ایم. بعضی وقت‌ها همه ما حس می‌کنیم که حرف زدن دیگر فایده‌ای ندارد و به هیچ‌وجه نمی‌تواند مشکلات را حل کند. انتشار استوری یا پست اینستاگرامی هم در حد یک آگاهی است که مشکلات هنوز وجود دارند. آگاهی به هواداران که هنوز معضلات برطرف نشده است. این پیام‌ها نه از روی کینه است و نه غرض‌ورزی. فقط راهکاری است برای اطلاع‌رسانی و اینکه هواداران استقلال بدانند شرایط تغییر نکرده و همه چیز گل و بلبل نیست.

فرشید اسماعیلی هم به چنین نکته‌هایی اشاره کرد اما گفته می‌شود از سوی کمیته انضباطی باشگاه جریمه خواهد شد.
من که بعید می‌دانم او را جریمه کنند. چون فرشید واقعیت‌های چند ماه اخیر را در مصاحبه‌اش گفت. او حرف اشتباهی نزد و صحبتی انجام داد که همه بازیکنان به آن اعتقاد دارند. به همین دلیل بعید می‌دانم اتفاقی برای او رخ بدهد و از همراهی استقلال در تمرینات و بازی‌های آینده محروم شود.

یعنی همه شما از اسماعیلی حمایت می‌کنید؟
صددرصد. بالاخره ما یک تیم هستیم و همه باید پشت هم باشیم.

در طول پنج شش سال اخیر تو یکی از بازیکنانی هستی که در اغلب اردوهای تیم ملی حضور داشته‌ای. نظرت درباره دراگان اسکوچیچ چیست و آیا او می‌تواند روزهای موفقی را برای تیم ملی رقم بزند؟
دراگان اسکوچیچ در تیم‌هایی که مربیگری کرده و بعضاً با بضاعت کمی که داشته خوب نتیجه گرفته و کارنامه موفقی از خود به جا گذاشته. به جز نتیجه، تیم‌های اسکوچیچ بازی‌های زیبایی هم به نمایش می‌گذارند که این نکته مهمی برای تیم ملی است. اسکوچیچ از نظر فنی و شخصیتی در سطح بالایی قرار دارد و همین مسأله می‌تواند به تیم ملی هم کمک کند. الان در شرایطی هستیم که همه باید دست به دست هم بدهیم تا تیم ملی در بازی‌های آینده موفق باشد و مسیر صعود به جام جهانی ۲۰۲۲ هموار شود.

با توجه به دو شکستی که تیم ملی در دوران ویلموتس متحمل شد، فکر نمی‌کنی دراگان اسکوچیچ کار سختی پیش‌رو خواهدداشت؟
در دو دیداری که شکست خوردیم، واقعاً حق ما باخت نبود. هم مقابل عراق و هم بحرین که به نظرم در بهترین شرایط باید با ما به تساوی می‌رسیدند. مهم‌ترین نکته درباره دیدارهای بعدی تیم ملی این است که با عراق و بحرین باید در خانه بازی کنیم. من نمی‌گویم قطعاً یا خیلی راحت اما پتانسیل این را داریم که هر دو تیم را در تهران شکست بدهیم و به عنوان تیم اول گروه راهی مرحله بعد بشویم. تیم ملی ایران بازیکنان خوب و آماده‌ای در اختیار دارد و مطمئن باشید اگر اتفاق خاصی رخ ندهد می‌توانیم به عنوان تیم نخست به مرحله بعد و سپس جام جهانی راه پیدا کنیم.

قرارداد تو در پایان فصل تمام می‌شود. برای فصل بعد تصمیم نگرفته‌ای؟
هنوز که نه. فعلاً دوران قرنطینه را سپری می‌کنم و تمرکزم را روی ادامه فصل گذاشته‌ام. باید ببینم در پایان فصل چه شرایطی پیش می‌آید.

مصاحبه را خودت تمام کن.
می‌خواهم از هواداران استقلال که در حدود دو فصل اخیر همیشه کنار تیم حضور داشته و ما را حمایت کرده‌اند تشکر کنم. امیدوارم با کسب نتایج خوب بتوانیم جواب محبت آنها را بدهیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 4
2020-05-03 23:40

افزودن دیدگاه جدید