کد مطلب: 

241686
رئیس پژوهشکده‌ی فناوری اطلاعات پژوهشگاه ICT در گفت‌وگو با سیتنا:

سند راهبردی و طرح جامع پایلوت توسعه‌ی خدمات الکترونیکی روستایی در چارچوب USO تدوین شد/ مدل‌ها و شاخص‌های ارزیابی کمی و کیفی محتوای الکترونیکی بومی گردآوری و تدوین شد

رئیس پژوهشکده‌ی فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: سند راهبردی و طرح جامع پایلوت توسعه‌ی خدمات الکترونیکی روستایی در چارچوب نظام‌نامه‌ی اجرایی خدمات عمومی اجباری (USO) تدوین شد.
سند راهبردی و طرح جامع پایلوت توسعه‌ی خدمات الکترونیکی روستایی در چارچوب USO تدوین شد/ مدل‌ها و شاخص‌های ارزیابی کمی و کیفی محتوای الکترونیکی بومی گردآوری و تدوین شد

دکتر شهرام معین در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا در تشریح عناوین و سرفصل‌های مرتبط با وظایف و کارکردهای پژوهشکده‌ی فناوری اطلاعات پژوهشگاه ICT، اظهار داشت: معمولا فعالیت‌هایی که در پژوهشکده به منظور تعریف پروژه‌ها و کسب دانش جهت پیشبرد بهتر اجرای پروژه‌ها انجام می‌شود شامل موارد ذیل است؛
- تعامل با سایر دستگاه‌ها و نهادها جهت شناسایی نیازمندی‌های فناورانه‌ی آنها،
- انجام مطالعات و ارائه‌ی گزارش‌های مطالعاتی جهت کسب دانش فناورانه‌ی مورد نیاز و رصد بازار و فناوری‌ها،
- تعریف، اجرا و نظارت بر پروژه‌های پژوهشی بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای با همکاری سایر بخش‌ها از جمله بخش خصوصی، دانشگاه‌ها و سایر دستگاه‌ها،
- ارائه و شرکت در سمینارها و کارگاه‌های آموزشی مرتبط با فعالیت‌های محوری پژوهشکده،
- نشر دانش و ارائه‌ی نتایج پروژه‌ها در قالب مقالات، کتاب و سمینار.

وی پیرامون آزمایشگاه‌های تأیید نمونه و استانداردهای مد نظر در پژوهشکده‌ی فناوری اطلاعات پژوهشگاه ICT هم گفت: یک بخش از وظایف پژوهشکده در حوزه‌ی "فعالیت‌های آزمایشگاهی جاری" است که در خصوص آزمایشگاه‌های تائید نمونه، آزمایشگاه فناوری اطلاعات پژوهشکده‌ی فناوری اطلاعات در سال 95 موفق به اخذ گواهی تائید نمونه از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در زمینه‌ی آزمایشگاه ارزیابی و تائید نمونه‌ی سامانه‌های ذخیره سازی اطلاعات شد. با توجه به پیچیدگی‌های ارزیابی این سامانه‌ها، از آن زمان تا کنون در خصوص تکمیل و ارتقاء آین آزمون‌ها فعالیت‌هایی در حال انجام است.

دکتر معین ادامه داد: از دیگر آزمایشگاه‌های فعال که دارای متقاضیان متعدد است، آزمایشگاه ارزیابی سامانه‌های اطلاعاتی حوزه‌ی سلامت است. این آزمایشگاه ذیل تفاهم نامه‌ی منعقد گردیده فیمابین مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و پژوهشکده‌ی فناوری اطلاعات پژوهشگاه استقرار و راه اندازی شد.

وی در خصوص برنامه‌ریزی جهت "راه اندازی آزمایشگاه تخصصی و تایید نمونه" هم اظهار داشت: در برنامه‌ریزی آتی آزمایشگاه فناوری اطلاعات فعالیت‌های اصلی مدنظر قرار گرفته که شامل ایجاد آزمایشگاه ارزیابی عملکردی نرم افزار و سامانه های اطلاعاتی (برحسب شاخص های کارکردی و غیرکارکردی) و تحلیل و بررسی نیازمندی آزمایشگاهی حوزه‌ی 5G به منظور استقرار و راه اندازی آزمایشگاه‌های مربوطه می‌باشد.

‌رئیس پژوهشکده‌ی فناوری اطلاعات پژوهشگاه ICT، در خصوص استانداردهای مورد نظر در آزمایشگاه هم گفت: از جمله استانداردهای اصلی مورد نظر در آزمایشگاه فناوری اطلاعات استانداردهای ISO 17025 (استقرار ملزومات آزمایشگاهی) و استاندارد خانواده ISO/IEC-25000 و به طور خاص استاندارد ISO25051 (برای آزمون های ارزیابی نرم افزار و سامانه های اطلاعاتی) می باشد.

وی اضافه کرد: از طرف سازمان ملی استاندارد، آزمایشگاه فناوری اطلاعات به عنوان دبیرخانه‌ی اینترنت اشیاء و فناوری‌های مرتبط (ISO/IEC JTC1/SC41) نیز انتخاب شده و در تدوین استانداردهای جدید این حوزه نیز از طریق سازمان ملی استاندار با مجامع بین المللی مشارکت دارد.

دکتر معین در خصوص پروژه‌های اجرایی پژوهشکده‌ی تحت مدیریتش به منظور ارتقاء خدمات و محتوای الکترونیکی، توضیح داد: تدوین سند راهبردی و طرح جامع پایلوت توسعه‌ی خدمات الکترونیکی روستایی در چارچوب نظام‌نامه‌ی اجرایی خدمات عمومی اجباری (USO) از جمله پروژه‌های اجرایی پژوهشکده‌ی فناوری اطلاعات است. این پروژه با هدف ارائه‌ی سندی راهبردی و عملیاتی به منظور شناسایی و تعیین چشم انداز، ماموریت‌ها، راهبردها و سیاست‌ها، تعیین اهداف کمی و کیفی، برنامه‌ها و اقدامات اجرایی برای ایجاد، پیاده‌سازی، اجرا، پایش، نگهداری و بهره‌برداری از پروژه‌های مرتبط با خدمات عمومی اجباری ارتباطات و فناوری اطلاعات تعریف و اجرا شده است.

وی، تدوین مدل‌های ارزیابی کمی و کیفی محتوای الکترونیکی بومی را از دیگر پروژه‌های اجرایی پژوهشکده معرفی کرد که هدف این پروژه ارائه‌ی مدلهایی برای ارزیابی و سنجش توسعه‌ی محتوای الکترونیکی بومی در کشور است؛ در همین راستا، تدوین شاخص‌های ارزیابی کمی و کیفی محتوای الکترونیکی بومی و همچنین شناسایی ویژگی‌ها و نیازمندی‌های اصلی جهت ارتقاء شاخص‌ها از خروجی‌های اصلی این پروژه است.

رئیس پژوهشکده‌ی فناوری اطلاعات پژوهشگاه ICT در پاسخ به سوال خبرنگار سیتنا پیرامون نحوه‌ی پردازش و تحلیل‌ داده‌ها در این پژوهشکده‌، توضیح داد: از آنجا که پردازش و تحلیل داده، حوزه‌ی بسیار گسترده‌ای بوده و انواع مختلفی دارد، نیازمندی‌های دقیق آن نیز بسته به نوع، حجم داده و کاربرد، بسیار متغیر است، ولی به طور کلی، نیازمندی‌های پردازش و تحلیل داده عبارتند از تأمین تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورد نیاز، سپردن کار به نیروهای انسانی با دانش و تخصص موردنیاز و در دسترس بودن داده‌های لازم برای انجام تحلیل موردنظر.

وی ادامه داد: برای عملی نمودن آن باید ابتدا عملی بودن تحلیل مورد نظر توسط افراد متخصص، بررسی شده و تجهیزات لازم تهیه شده و در اختیار آن تیم قرار گیرد تا تحلیل مورد نظر را پیاده‌سازی کنند. تجهیزات، شامل تجهیزات مورد نیاز برای جمع‌آوری داده، تجمیع و ترکیب داده، پاک‌سازی داده، تحلیل داده و بصری‌سازی داده می‌باشند. در ادامه بنا به نوع داده با استفاده از الگوریتم‌های مختلف داده، داده‌ها تحلیل و نتایج با استفاده از ابزارهای مربوطه بصری شده و به متقاضیان تحلیل داده ارائه می‌شود.

وی پیرامون استفاده از توان بخش خصوصی، دانشگاه‌ها و پژوهشگران در اجرای پروژه‌ها نیز گفت: بسته به ماهیت پروژه‌ها، معمولا اجرای آنها از حیث بهره گیری از توانمندی‌های خارج از پژوهشگاه، به اشکال زیر انجام می‌شود؛
برونسپاری: پروژه به بخش خصوصی یا دانشگاه واگذار شده و پژوهشگاه نظارت و راهبری آن را بر عهده می‌گیرد،
برونسپاری بخشی: بخشی از پروژه به بخش خصوصی یا دانشگاه واگذار شده و مابقی توسط همکاران داخلی پژوهشگاه انجام می‌شود،
درونسپاری: پروژه با استفاده از همکاران داخلی و بهره‌گیری از پژوهشگران و دانشجویان خارج از پژوهشگاه که همکار پروژه می‌باشند، انجام می‌شود.

رئیس پژوهشکده‌ی فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوال سیتنا که در حوزه‌ی خدمات الکترونیک با کدام سازمان‌ها و ارگانها همکاری دارند به سازمان فناوری اطلاعات، شرکت ارتباطات زیرساخت و مرکز ملی فضای مجازی اشاره کرد.

انتهای پیام

گفت‌وگو از زهرا طاهری

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 4
2020-02-23 08:18

افزودن دیدگاه جدید