کد مطلب: 

234804

باقری: به بازیکنان توصیه می‌کنم اطراف‌شان را خلوت کنند

کریم باقری در واکنش به انتقاداتی که از کادر فنی پرسپولیس صورت می گیرد گفت: در همه جای دنیا وقتی تغییراتی در یک تیم اتفاق می‌افتد و یک تفکر جدید وارد یک تیم می‌شود، زمان می‌برد تا نتیجه دهد.
باقری: به بازیکنان توصیه می‌کنم اطراف‌شان را خلوت کنند

به گزارش پیروزی، همه اذعان دارند حضور کریم باقری روی نیمکت پرسپولیس نعمت بزرگی برای قهرمان ۳ فصل اخیر لیگ‌برتر محسوب می‌گردد. وزنۀ بزرگی که جوانان تیم از او حساب می‌برند و حرمتش را حفظ می‌کنند. همین امتیاز سبب شده بسیاری از مسائل حاشیه‌ای از دور و بر پرسپولیس دور بمانند. امروز فرصتی شد تا پس از مدت‌ها گفت‌وگوی مفصلی با آقاکریم داشته باشیم. 

-در ابتدا می‌خواستم به عنوان مربی پرسپولیس از حال و هوای این روزهای تیم صحبت کنید؟
خدا را شکر همه امور به خوبی پیش می‌رود. کارها طبق برنامه در حال انجام است. حرف خاصی در مورد تیم نیست که بخواهیم به آن بپردازیم. تمرینات طبق برنامه‌های گابریل کالدرون پیش می‌رود. بازیکنان با جدیت در تمرینات حضور دارند. بازی‌های‌مان را طبق برنامه سازمان‌لیگ دنبال می‌‌کنیم.

-از دربی ۹۱ به این سو، همواره بازی‌های پرسپولیس مقابل حریفانش با حواشی همراه بوده است؟
خب برخی اتفاقات در فوتبال طبیعی است. این برخوردها نه که قابل پیش‌بینی، اما خب دیده‌اید که در سال‌های اخیر پیش آمده است.

-این اتفاقات در فوتبال روز دنیا طبیعی است یا در فوتبال ایران؟
در فوتبال ما طبیعی است. چون کجای فوتبال ما مانند فوتبال روز دنیا است که بخواهیم چنین مقایسه‌ای داشته باشیم؟ ما باید مسائل و اتفاقات فوتبال‌مان را با شرایط فوتبال خودمان مقایسه کنیم.

-همان‌طور که اشاره کردم، از دربی ۹۱ به این‌سو، چه پیشکسوتان پرسپولیس و چه دیگر تیم‌ها از ارزش حضور کریم باقری روی نیمکت پرسپولیس در جمع کردن حاشیه‌ها تعریف و تمجید کرده‌اند؟
امسال شکر خدا حاشیه‌ای در تیم نداشته‌ایم. همه در پرسپولیس تلاش می‌‌کنند کارها به بهترین نحو ممکن انجام شود. من هم نباشم، دیگر دوستان هستند که می‌توانند از عهده کارها به خوبی بربیایند.

-شما شکسته‌نفسی می‌کنید. در همان دربی ۹۱ اگر شما وارد ماجراها و درگیری‌ها نمی‌شدید و بازیکنان به حرمت شما کوتاه نمی‌آمدند، شاید الان احکام کمیته ‌انضباطی علیه پرسپولیس سنگین‌تر از این حکم صادره می‌شد؟
در آن شرایط وظیفه ایجاب می‌کرد با جدا کردن بازیکنان از یکدیگر و دور کردن بازیکنان خودمان از صحنه کاری کنم که اتفاقات شدیدتری رخ ندهد. البته در این مورد حرفی با بازیکنان خودمان دارم.

-بفرمایید چه صحبتی با بازیکنان پرسپولیس دارید؟
از بازیکنان پرسپولیس خواهش می‌کنم این‌قدر با داور گلاویز نشوند. به هر سوتی اعتراض نکنند. این همه اعتراض شده. حالا برحق بوده یا نبوده، آیا چیزی تغییر کرده؟ خطایی برگشته؟ پنالتی برگشته؟ داور به درست یا غلط وقتی برای اجرای تصمیمی که سوت زده، از آن برنمی‌گردد و بازیکنان تمام این موارد را می‌بینند و باز اعتراض می‌کنند. تمام این اتفاقات تنها به تیم و باشگاه لطمه می‌زند و هیچ سودی نه برای بازیکن و نه برای تیم ندارد. همین الان ۲ بازیکن محروم داریم. یک بازی بدون تماشاگر! من می گویم باشگاه باید در پیشگیری از این مسائل وارد عمل شود. پیش از برخورد کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، ما خودمان باید جلوی بروز چنین مواردی را بگیریم. داور هم مثل تمام انسان‌ها مرتکب اشتباه می‌شود. بله ما هم از این اشتباهات صدمه دیده‌ایم. حالا باشگاه می‌تواند به هر طریقی که می‌داند ترتیبی اتخاذ کند تا دیگر شاهد این حرف و حدیث‌ها نباشیم. تا تیم بتواند در آرامش کامل و با در اختیار داشتن تمامی توانش بازی‌های خوبی برای شاد کردن هواداران به نمایش بگذارد.

-در خصوص احکام اخیر کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال مبنی بر محروم کردن ۲ بازیکن تیم و محرومیت از انجام یک بازی خانگی بدون حضور هواداران، آیا این احساس در کادرفنی وجود دارد که بیرون از مستطیل سبز کسانی دوست ندارند قهرمانی‌های پیاپی پرسپولیس از ۳ به ۴ برسد؟
صحبت من با کمیته انضباطی این است که محروم کردن تماشاگران پیش از این بارها در فوتبال ایران اتفاق افتاده، اما نتیجه معکوس داشته است. ضمن اینکه اتفاقاتی که در دربی ۹۱ رخ داد مشابه آن و حتی شاید بدتر از آن در شهرهای دیگر رخ داده بود. در اکثر استادیوم‌های کشور که می‌رویم تماشاگرانی هستند که حرف‌های بدی می‌زنند و این برای فوتبال کشورمان خوب نیست. اما با محروم کردن تماشاگران چیزی دست نمی‌شود. شاید بهتر باشد این مسئله در فوتبال ما توسط کارشناسان با دقت بررسی و تصمیمات درست گرفته شود. نباید صرفا با محروم کردن تماشاگران فکر کنیم همه چیز درست می‌شود. تاکید می‌کنم که سال‌های پیش هم این محرومیت‌ها زیاد برای هواداران در نظر گرفته می‌شد. اما هیچ نتیجه مثبتی نداشت. الان هم مطمئن باشید بعد از محرومیت‌ها باز هم شاهد اتفاقات قبل خواهیم بود. خیلی راهکارهای بهتر برای حل این معضل در فوتبال کشورمان وجود دارد.

-این ذهنیت برای هواداران پرسپولیس به وجود آمده است که کمیته انضباطی فقط علیه تیم محبوب‌شان به سرعت حکم صادر می‌کند. مانند حکمی که برای دربی ۹۱ صادر کرده است؟
بله همین طور است. بعد از دربی ۹۱ سریع و عجولانه احکام صادر شد. در حالی که شاید بهتر بود در کمال آرامش اتفاقات بازی را رصد کرده و بعد حکم‌های خود را صادر می‌کردند. من مخالف حکم‌های صادره نیستم، بلکه اعتقادم این است که این احکام خیلی سریع صادر شده و مشخص است در مورد آنها خیلی کارشناسی و بررسی نشده است. تاکید می‌کنم اگر به دنبال اصلاح چیزی هستیم با این روش حکم دادن چیزی درست نمی‌شود.

-به عنوان نمونه می‌توان گفت که انگار شجاع خلیل‌زاده زیر ذره‌بین کمیته انضباطی قرار دارد؟
شجاع فصل گذشته به شکل به مراتب بدتری در زمین به داور اعتراض می‌کرد و در این فصل تا حدی بهتر شده است. اما هنوز خوب نشده است. با این حال شجاع در دربی کار خاصی انجام نداد و نمی‌دانم چرا محروم شده است. عکسی از او دیدم که مقابل داور دستش را جلو بینی خود گرفته، اما فکر نمی‌کنم این حرکتش ۲ جلسه محرومیت داشته باشد. ایراد شجاع این است که دستش در موقع حرف زدن با داور زیاد کار می‌کند. به نظرم کمیته انضباطی در مورد رأی صادره در مورد شجاع باید تجدید نظر کند.

-با این حال شما در موارد متعدد به بازیکنان پرسپولیس بابت کنترل رفتارشان تذکراتی داده‌اید که به نظر از سوی بازیکنان خیلی ترتیب اثر داده نشده است؟
همیشه هم نمی شود تذکر داد و آنها هم بچه نیستند که نفهمند چه می‌کنند. خودشان سن و تجربه کافی دارند و می‌دانند که نباید برخی حرکات را در زمین انجام دهند. شاید هفته‌ای ۲ بار هم شده با این بازیکنان صحبت می‌کنم و می‌خواهم در زمین مسابقه به داور اعتراض نکنند.

-کمی فضای گفت و گو را تغییر می‌دهم. از بازی جام‌حذفی صحبت می‌کنید؟ شرایط عجیبی بر این مسابقه حکم‌فرما بود؟
خب بازی‌های جام‌حذفی به هیچ‌وجه قابل پیش‌بینی نیست که چه نتیجه‌ای رقم می‌خورد. دیدید که در همین مرحله تیم‌های لیگ‌برتری توسط تیم‌هایی از رده‌های پایین‌تر از گردونه مسابقات کنار رفتند. برای موفقیت در جام‌حذفی باید با تمام انرژی و تمرکز حاضر شد. کاری که ما انجام دادیم و مهم این بود که به مرحله یک‌هشتم نهایی صعود کردیم.

-این پیروزی برای برقرار آرامش در پرسپولیس خیلی اهمیت داشت. این‌طور نیست؟
برای رسیدن به مرحله بعدی این رقابت‌ها فرصت اشتباه کردن نداشتیم. ماشین‌سازی هر چه داشت در زمین گذاشت و ما هم خوشبختانه روز کم اشتباهی داشتیم و به آن چه می‌خواستیم رسیدیم.

-رسول خطیبی به پنالتی دقیقه ۸۱ چنان اعتراضی کرد که منجر به اخراجش شد. اما تصاویر نشان می‌داد در دقیقه ۹ یک خطای مسلم روی مهدی عبدی اعلام پنالتی نشد؟
در مورد پنالتی بهتر است کارشناسان نظر دهند. در مورد اتفاقاتی هم که باعث متوقف شدن بازی شد، بهتر است اظهارنظری نکنم. زیرا همه، ماجرا را دیدند.

-پرسپولیس با ۵ بازی در لیگ‌برتر و یک بازی در جام‌حذفی هنوز در امر گل‌زنی با مشکل مواجه است. به نظر شما این امر چه علتی می‌تواند داشته باشد؟
علت خاصی ندارد. گل‌زن اول تیم دچار مشکل شده است. هم از بیرون روی علی علیپور فشار وجود دارد و هم در شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های مجازی بازیکنان را تحت فشار قرار می‌دهند. من به علی اعتقاد دارم. او می‌تواند به شرایط خوب ۲ فصل اخیر خودش برگردد. این توانایی را در او باور دارم. اما همه‌چیز بستگی به خودش دارد.

_علیپور اول فصل پیشنهاد خوبی از اروپا داشت. هم پول خوبی نصیب باشگاه می‌شد و هم بازیکن سود می‌برد. حالا به نظر می‌رسد جسم علیپور در زمین حضور دارد، اما تمرکز کافی برای ارائه توانایی‌هایش ندارد؟
این صحبت‌ها برای پیش از شروع فصل بود و الان تمام شده است. علی با باشگاه به توافق رسید و در تیم ماندنی شد. خودش بهتر می‌داند باید با این شرایط کنار بیاید.

-یک مورد که آفت ورزشکاران ایرانی در تمامی رشته‌ها شده، گذراندن وقت زیادی از زمان استراحت‌شان برای حضور در شبکه‌های اجتماعی است؟
توصیه من به تمامی بازیکنان پرسپولیس این است که تمام تمرکز خود را روی خوب تمرین کردن بگذارند. دور و اطراف خودشان را خلوت کنند. این‌قدر در شبکه‌های اجتماعی نباشند و تمرکزشان را روی مطالب منتشر شده در فضای مجازی نگذارند.

-برخی منتقدان معتقدند پرسپولیس آن طراوت فصول گذشته را ندارد و علت آن را در تغییر پست بازیکنان و قرار گرفتن‌شان در پست‌های غیرتخصصی است؟
قبل از هر انتقادی باید شرایط را بررسی کرد. من به نظر منتقدان احترام می‌گذارم. اما در همه جای دنیا وقتی تغییراتی در یک تیم اتفاق می‌افتد و یک تفکر جدید وارد یک تیم می‌شود، زمان می‌برد تا نتیجه دهد. اتفاقی که در مورد برانکو هم رخ داد و او در سال اول موفقیت‌های سال دومش را کسب نکرد. کالدرون اولین سال حضورش در فوتبال ایران را سپری می‌کند و یکسری خواسته‌های تاکتیکی از بازیکنان دارد که هنوز به طور کامل اجرا نمی‌شود. تیم بازی به بازی بهتر می‌شود و همه چیز امیدوار کننده است. ضمن اینکه من قبول ندارم که می‌گویند کالدرون هنوز بازیکنانش را نشناخته، اتفاقا او بعداز ۳ ماه کار در پرسپولیس به شناخت خوبی از نفرات تیمش رسیده است.

-اما به نظر می‌رسد ذهن بازیکنان ناخواسته هنوز برنامه‌های برانکو را پیاده می‌کند و هنوز دستورات کالدرون ملکه ذهن‌شان نشده است؟
خب هر مربی که جدید می‌آید، زمان نیاز دارد تا خواسته‌ها و دستوراتش را بتواند به بازیکنانش دیکته کند. الان هم بازیکنان برخلاف صحبت شما، کاملا متوجه خواسته‌های گابریل کالدرون می‌شوند. هیچ مشکلی از این بابت وجود ندارد و باید به تغییرات جدید زمان بدهیم تا شاهد کسب نتایج بهتر و بازی‌های جذاب‌تر باشیم. مطمئن باشید این اتفاق برای پرسپولیس با کادرفنی جدید خواهد افتاد.

-پرسپولیس از بازی برابر صنعت نفت تا بازی جمعه برابر شهرخودرو، مابین هر بازی فرصتی برای ریکاوری کامل و تمرین خوب نداشته است. آیا این مسئله به عدم شادابی لازم نفرات لطمه نزده است؟
این برنامه‌ای است که برای تمام تیم‌ها وجود دارد. نباید با طرح این مباحث دنبال بهانه‌جویی باشیم. ۱۵ تیم دیگر حاضر در لیگ‌برتر هم شرایطی مانند ما دارند. ما باید تنها با تلاش و تمرکز بیشتر روی بهتر تمرین کردن خودمان را در مرتبه بالاتری از آمادگی جسمی و روحی نسبت به دیگر تیم‌ها قرار بدهیم.

-بعد از بازی برابر شهرخودرو، بازی‌ها تعطیل می‌شود. این اتفاق به سود پرسپولیس خواهد بود؟
به طور مسلم با شروع اردوی تیم‌ملی، تمرینات ما هم برای چند روزی تعطیل خواهد شد. بازیکنان فرصت پیدا می‌کنند تا به خوبی استراحت کرده و با انرژی بالا در دور جدید تمرینات حاضر شوند.

-جمعه بازی سختی در مشهد پیش‌رو دارید. با پیروزی در این بای می‌توان با روحیه‌ای شاد به استقبال تعطیلات رفت؟
شهر خودرو در ۲ فصل اخیر با یحیی گل‌محمدی تبدیل به یک تیم پرقدرت و با شخصیت بالای تیمی شده که نشان می‌دهد بازی فوق‌العاده سختی در مشهد داریم. برای پرسپولیس هیچ بازی در لیگ آسان نیست و ما باید در هر بازی با تمام توان به میدان رویم. چند بازی سخت در مدت کوتاهی داشتیم و باید برای بازی روز جمعه قبل از هر چیز ریکاوری خوبی داشته باشیم.

-آیا واقعا تغییری در شرح مسئولیت‌های شما در کادرفنی پرسپولیس ایجاد شده است؟
من که اختیاری در تیم ندارم. در پرسپولیس فقط یک کمک مربی هستم و تا همین حد مسئولیتم را انجام می‌دهم. نه بیشتر نه کمتر. کالدرون نسبت به برانکو خیلی بیشتر با من صحبت و خواسته‌هایش را مطرح می‌کند که این هم مورد خاصی نیست.

-در فهرست آخر تیم‌ملی بازیکنان شایسته‌ای از پرسپولیس از حضور در جمع ملی‌پوشان جا مانده‌اند؟
اول از همه چیز نظر سرمربی تیم ملی مهم است. من مثل همیشه به نظر و تصمیم سرمربی تیم ملی احترام می‌گذارم. آقای ویلموتس حق و اختیار تام دارد بر اساس تفکرات خودش بازیکنانی را که می‌پسندد، به تیم‌ملی دعوت کند. من اسم از بازیکنی از تیم‌مان نمی‌برم. اما خب همیشه و در ادوار مختلف تیم‌ملی بوده که بازیکنان شایسته‌ای از قالب تفکرات سرمربی تیم‌ملی خارج بمانند.

-۹ مهر چهارمین سالگرد درگذشت تلخ و ناگهانی هادی نوروزی بود؟
خدا رحمت کند هادی را. همیشه یاد و خاطراتش در قلب و ذهنم هست. پسر خیلی خوبی بود. در فوتبال اتفاقاتی رخ می‌دهد که خوشایند نیست. در پرسپولیس روی سکوها به هادی جفا شد. خیلی از برخی مسائل سکوها ناراحت بود. اتفاقات خوبی در این خصوص برای هادی رخ نداد. هادی بازیکنی بود که همیشه و با تمام وجود در خدمت تیم بود. امیدوارم خانواده‌اش در صحت و سلامت کامل باشند. آرزو دارم روزی هانی را به عشق هادی با پیراهن شماره ۲۴ پرسپولیس ببینم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 4
2019-10-02 21:14

افزودن دیدگاه جدید