کد مطلب: 

230782

تکرار پروژه بازگشت در پرسپولیس؛ فاجعه استیلی یا اقتدار برانکو؟

پروژه بازگشت پرسپولیسی‌های سابق، تجربه جدیدی برای هواداران این تیم نیست.
تکرار پروژه بازگشت در پرسپولیس؛ فاجعه استیلی یا اقتدار برانکو؟

به گزارش شفقنا، در لیست خریدهای این فصل پرسپولیس، هیچ چهره جدیدی وجود ندارد. آن‌ها تا این لحظه، با ۳ بازیکنی قرارداد بسته‌اند که قبلا پیراهن پرسپولیس را پوشیده‌اند. فرشاد احمدزاده و وحید امیری پس از یک فصل جدایی پرحاشیه و البته ناکام از پرسپولیس، به این تیم برگشته‌اند. محمدحسین کنعانی‌زادگان هم بعد از بارها اعلام پشیمانی از ترک پرسپولیس و رفتن به استقلال، سرانجام فرصت حضور دوباره در این باشگاه را پیدا کرد. تجربه بازگشت دست جمعی، برای هر باشگاهی موضوع عجیبی باشد برای پرسپولیسی‌ها نیست. آن‌ها عادت دارن چند سال یک بار، مدیران‌شان با بازیکنانی عکس بگیرند که یک روز، باشگاه را ترک کردند و حالا پشیمان برگشته‌اند.

پررنگ‌ترین و تلخ‌ترین نمونه این بازگشت‌ها برای پرسپولیس، لیگ یازدهم بود. با رفتن دایی، بازیکنانی که بخاطر روابط بد با او از پرسپولیس جدا شده یا به این باشگاه را نیافته بودند، دوباره پیراهن پرسپولیس را پوشیدند. علاوه بر آن‌ها، بعضی از چهره‌های محبوب استیلی هم با نظر او به پرسپولیس برگشتند. علی کریمی، محمد نصرتی، میثاق معمارزاده، مهرداد اولادی و جواد کاظمیان در تابستان و مهدی مهدوی‌کیا، در نقل و انتقالات زمستانی پرسپولیسی شدند. کریمی لیگ یازدهم و مهدوی‌کیا لیگ دوازدهم، در پرسپولیس نمایش درخشانی داشتند اما بقیه خریدها، ضعیف‌تر از حد تصور بودند. نصرتی با محرومیت و معمارزاده با اشتباهات عجیبش، بدترین خریدهای فصل پرسپولیس لقب گرفتند و اولادی و کاظمیان هم ناامید کننده ظاهر شدند. پرسپولیس لیگ یازدهم، بدترین جایگاهش در تاریخ لیگ برتر را تجربه کرد.

چنین بازگشت‌هایی، همیشه هم با خاطرات بد همراه نبوده است. گاهی بازیکنانی به تیم برگشتند، که اوضاع را برای سرخپوشان متحول کردند. زمان برانکو در لیگ پانزدهم، او فرشاد احمدزاده و محسن مسلمان را به تیم برگرداند. احمدزاده در دوران جوانی و برای سربازی از پرسپولیس جدا شده بود و مسلمان، یک مقطع تا چند قدمی استقلال جلو رفت. فصل بعد، جلال حسینی و حسین ماهینی هم به پرسپولیس برگشتند. حسینی یک فصل در الاهلی قطر و یک فصل در نفت تهران بازی کرد و ماهینی هم بخاطر باطل شدن معافیتش از سربازی، مجبور شد به ملوان برود. حتی برانکو با بازگشت طارمی و رضاییان پس از دوران کوتاه در ریزه اسپور موافقت کرد. البته در مورد رضاییان، گفته می‌شود با فشار مدیریت باشگاه پذیرفت به پرسپولیس برگردد. شایعه‌ای که پیش از او، درباره بازگشت مسلمان در لیگ پانزدهم و سیدجلال در لیگ شانزدهم مطرح شده بود. پرسپولیس با این بازیکنان، دورانی رویایی را پشت سر گذاشت. لیگ شانزدهم، آن‌ها بهترین قهرمانی تاریخ لیگ برتر را بدست آوردند. مهدی طارمی آقای گل شد، جلال حسینی بهترین بازیکن لیگ از نگاه نمرات نود بود و مسلمان، احمدزاده و ماهینی هم نقش پررنگی در موفقیت‌های تیم بازی کردند.

بازگشت بازیکنان فعلی پرسپولیس مثل امیری، احمدزاده، کنعانی‌زادگان و شاید طارمی، بیشتر شبیه بازگشت‌های لیگ پانزدهم و شانزدهم است و شباهت زیادی به حضور جمعی از بازیکنان ناآماده در لیگ یازدهم ندارد. بیشتر این بازیکنان، در دو سال گذشته بخاطر منافع بیشتر، سود مالی یا پیشرفت پرسپولیس را ترک کردند و باشگاه از بین بخشیدن یا رد کردن آن‌ها، اولی را انتخاب کرد. مشابه موضعی که نسبت به رفتن سیدجلال در لیگ چهاردهم، نزدیک شدن مسلمان به استقلال، ابراز علاقه احمدزاده به ماندن در تبریز و ماجرای طارمی و ریزه اسپور گرفت. فقط موضوع، نزدیک بودن کالدرون به برانکو یا استیلی است. اگر کالدرون هم مثل برانکو بتواند تیم و حاشیه‌هایش را مدیریت کند، فصل بعد رقبای پرسپولیس کار سختی برای جلوگیری از قهرمانی دوباره آن‌ها خواهند داشت. اگر هم مثل استیلی تسلیم حاشیه‌ها شود، سال سختی منتظر قهرمان سه دوره اخیر لیگ برتر است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 4
2019-07-13 23:45

افزودن دیدگاه جدید