کد مطلب: 

221915

زمستان پربارشی در راه است؟

در سال آبی جاری بیش از ۳۰ درصد بارش‌های یک سال آبی نرمال، در ۷۰ روز نخست پاییز به ثبت رسیده است. سوال اینجاست که آیا با بیش از ۴۶ درصد ثبت بارش در زمستان، این فصل نیز همچون پاییز، پربارش لقب می‌گیرد؟
زمستان پربارشی در راه است؟

به گزارش تسنیم، درحالی که در یک سال نرمال از نظر بارشی، پاییزی با بارش‌هایی در حدود 62 میلیمتر انتظار می رود، از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه 97) تا دهم آذرماه 97، میزان بارش‌های کشور به 77 میلیمتر رسیده است. به عبارتی، بارش‌های پاییز 97 تا امروز از یک پاییز نرمال بیشتر بوده است.

همانطور که در نمودار بالا مشخص است، در یک سال آبی نرمال، انتظار بارش 25 درصدی در پاییز و 46 درصدی در زمستان وجود دارد. با توجه به اینکه مجموع بارش‌های کشور در یک سال آبی نرمال حدود 249 تا 250 میلیمتر است، در سال آبی جاری بیش از 30 درصد بارش‌های یک سال آبی نرمال، در 70 روز نخست پاییز به ثبت رسیده است. یعنی تا امروز بیش از 5 درصد بیشتر از یک پاییز نرمال، بارش در فصل جاری داشته‌ایم.

اما در مورد اینکه زمستان نیز با ثبت 46 درصد بارش، یک زمستان نرمال از نظر بارشی خواهیم داشت و یا حتی با بیش از 46 درصد ثبت بارش در زمستان، این فصل نیز همچون پاییز پربارش لقب می‌گیرد یا خیر، به اظهارنظر اخیر وزیر نیرو اشاره می کنیم.

رضا اردکانیان وزیر نیروی کشورمان در این خصوص گفت: "پیش بینی های سازمان هواشناسی این است که هر چند در فصل پاییز بارش‌ها به نسبت پاییز گذشته بیشتر خواهد بود، اما در زمستان چنین وضعیتی را احتمالا نخواهیم داشت. همچنین مقداری از بارش‌های صورت گرفته به دلیل سال‌های خشکی که پشت سر گذاشته ایم، برای جبران رطوبت از دست رفته خاک صرف می شود؛ در این صورت روان‌آب خیلی وسیعی نخواهیم داشت."

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 4
2018-12-03 10:30

افزودن دیدگاه جدید