کد مطلب: 

216687

احمد یکدست، غلام چپول و اصغر میمون را بشناسید

در اواخر دوره ناصرالدین شاه قاجار، سرقت و دزدی، به لحاظ شیوه پیشرفت‌هایی کرده بود و سارقان روش‌هایی خاص برای خود انتخاب کرده بودند. برخی دزدان نیز برای خود شهرتی به‌هم زده بودند.
احمد یکدست، غلام چپول و اصغر میمون را بشناسید

به گزارش سیتنا، برخی از آنان "دزدخانه بر" یعنی دزدانی که یک خانه را در نظر می‌گرفتند و پس از آشنایی با وضعیت آن خانه از قبیل تعداد اتاقها، جمعیت خانه و غیره در زمان مناسب دست به سرقت آن خانه می‌زدند. البته هر کدام از این دزدان نیز به نوعی اثاث خانه علاقه مند بودند، برخی فقط فرش، برخی طلا و جواهرات را انتخاب می‌کردند.

گروهی دیگر از دزدان به "جیب‌ بر" معروف بودند و کار آنان فقط در خیابانها و معابر بودکه کیف پول عابران را می‌دزدیدند. برخی دزدان "کف‌ رو" بودند و با ترفندهایی پول از دست مردم می‌ زدند و آخرین مدل، دزدان "دخل زن" بودند که با سرگرم کردن دکاندار نفر دوم دخل وی را خالی می‌کرد.

از دزدان نامی دوره قاجار نیز می‌توان به اسم چند نفر آنان اشاره کرد: احمد یک دست، حسن سیمرغ، اصغر میمون و غلام چپول. البته اینان با رؤسا و اعضای نظمیه و تامینات سر و سری داشتند و چه بسا اموال مسروقه مردم که در خانه سران تامینات یافت می‌ شد.

منبع:سایت موسسه مطالعات تاریخ معاصر

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 4
2018-08-10 10:01

افزودن دیدگاه جدید