کد مطلب: 

216239

خریداران در جستجوی آپارتمان‌های نوساز نقلی (+جدول قیمت)

در حالی که کاهش عرضه در بازار مسکن در تمام گروه‌های سنی و متراژی آپارتمان مشهود است، نایاب شدن آپارتمان‌های کوچک‌متراژ و متناسب با بودجه خانه اولی‌ها بیش از سایر گروه‌های متراژی در بازار مسکن دردسرساز شده است.
خریداران در جستجوی آپارتمان‌های نوساز نقلی (+جدول قیمت)

به گزارش اقتصادنیوز، نوسان مداوم قیمت مسکن از دی سال گذشته تاکنون، رفته رفته به کاهش تمایل به عرضه آپارتمان منجر شد و بازار مسکن را از حالت تعادل خارج کرد. این ماجرا از اردیبهشت تاکنون جدی‌تر شده و بسیاری از سازندگان و مالکانی که تمایل به فروش آپارتمان داشتند، به دلیل اینکه چشم‌اندازی از ثبات قیمت مسکن پیش‌رو نمی‌دیدند، موقتا از فروش دست کشیدند.

در میان کسانی که از فروش مسکن انصراف داده‌اند، احتمالا سوداگرانی هم وجود دارند که تصور می‌کنند با احتکار مسکن می‌توانند رشد قیمت بیشتر از آنچه تاکنون رخ داده را در بازار رقم بزنند و سود بیشتری از معاملات پی در پی آتی خود کسب کنند. اما واقعیت این است که بضاعت متقاضیان خرید مسکن تغییری نکرده و سقف تسهیلات شبکه بانکی برای خرید مسکن نیز ثابت مانده است. در نتیجه فاصله میان قدرت خرید تقاضا با قیمت پیشنهادی عرضه همین حالا هم با دو مرحله جهش قیمت در خرداد و تیر امسال، بسیار زیاد شده و کشش افزایش قیمت بیش از این در بازار مسکن بسیار اندک است. در نتیجه پافشاری بر افزایش قیمت مسکن از سوی طرف عرضه نتیجه‌ای جز بازگشت به رکود نخواهد داشت.

با این حال عرضه‌کنندگان مسکن این هشدارها را جدی نگرفته‌اند و در نتیجه انصراف از عرضه، بازار مسکن را با کمبود فایل به ویژه در گروه کوچک‌متراژهای نوساز روبه‌رو کرده‌اند که این مساله نیز در رشد قیمت دو ماه اخیر نقش داشته است. به نظر می‌رسد تغییر در شرایط بازار مسکن منوط به تغییر رفتار عرضه‌کنندگان خواهد بود و تنها کسانی که می‌توانند بازار را از بازگشت به ورطه رکود نجات دهند، همین گروه هستند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 4
2018-07-31 08:19

افزودن دیدگاه جدید