کد مطلب: 

215859

نوازنده پیشکسوت ویلن درگذشت

ناصر زرآبادی نوازنده پیشکسوت ویلن که در دهه های ۲۰ و ۳۰ سرپرستی ارکستر شماره ۳ و ارکستر شما و رادیو را به عهده داشت، درگذشت.
نوازنده پیشکسوت ویلن درگذشت

به گزارش ایرنا، ناصر زرآبادی در سال ۱۲۹۹ در محله‌ی سنگلج تهران متولد شد. وی تحصیل موسیقی را از سال چهارم دبستان در سال ۱۳۱۱ ش در مدرسه موزیک نظام آغاز کرد. مدت دو سال زیر نظر حسین خان هنگ‌آفرین و چهار سال زیر نظر سرهنگ محمود ایروانی فن نواختن ترومپت و ویلن را آموخت. مدتی نیز نزد مسیو هایک شاگردی کرد.

وی از سال ۱۳۲۳ ش همکاری خود را با رادیو آغاز کرد و مدت‌ها سرپرستی ارکستر شماره سه و ارکستر شما و رادیو را پذیرفت. در سال ۱۳۲۹ ش در کوچه مهران واقع در خیابان لاله زار اقدام به تأسیس کلاس موسیقی کرد و مدت ۱۲ سال را وقف آموزش موسیقی اصیل به هنرجویان پرداخت.

زرآبادی علاوه بر کنسرت‌های متعددی که جهت کمک به امور خیریه و پیشبرد اهداف فرهنگی‌ـ هنری و مؤسسات علمی و فرهنگی برگزار کرد، مسافرت‌های متعددی به آلمان، هلند و کشورهای همسایه ایران برای معرفی موسیقی سنتی ایران انجام داد. به نوشته کتاب مردان موسیقی سنتی و نوین ایران «زرآبادی مدت ها در یکی از قهوه خانه های دروازه شمیران می رفت و از نزدیک یکی از قهوه چی ها را که هنگام شستن استکان ها آنها را به هم می زد و از آن صداهای موزون و یکنواختی درمی آورد به صدای آن گوش می داد همین امر موجب گردید تا وی کاری ابتکاری و نو انجام دهد.

به این ترتیب پس از روزها امتحان و تمرین، تعداد هفت لیوان آب خوری را انتخاب و در هر کدام مقداری متفاوت آب ریخت و با نواختن چوبی روی لیوان، شروع به نواختن کرد که صدای آن از صدای اُرگ بسیار نزدیک می باشد و این برنامه ابتکاری از طرف بخش دیدنی های تلویزیون فیلمبرداری و در این برنامه به نمایش درآمد.»

زرآبادی حدود ۵۰ سال در عرصه موسیقی سنتی ایران فعالیت کرد و کارنامه وی در حد یک تکنواز و آهنگساز و رهبر ارکستر کارنامه ای بس درخشان است.

به گزارش انجمن موسیقی، پیکر این هنرمند فردا صبح - دوشنبه - از مقابل تالار وحدت تشییع خواهد شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2018-07-22 17:02

افزودن دیدگاه جدید