کد مطلب: 

215438

کریستیانو رونالدو؛ مرد ۳۳ ساله ۱۰۰ میلیون یورویی، زیاده‌روی یا شاهکار بانوی پیر؟

۱۰۰ میلیون یورو برای یک بازیکن آن هم در ۳۳ سالگی، اتفاقی که پیش از این در ایتالیا شاهد آن نبوده‌ایم، اما قهرمان ایتالیا اخیراً کمتر در استخدام بازیکن گران‌قیمت اشتباه کرده است.
کریستیانو رونالدو؛ مرد ۳۳ ساله ۱۰۰ میلیون یورویی، زیاده‌روی یا شاهکار بانوی پیر؟

به گزارش خبرورزشی، وقتی کریستیانو رونالدو پیوستن به یوونتوس را «لحظه‌ای برای شروع یک دوران جدید» توصیف می‌کند، می‌توانیم مطمئن باشیم او از بودن در دوران اوج خودش مطمئن است.

قـرارداد قرن

در ایتالیا نویسنده‌های ورزشی با استفاده از تیتر‌هایی مثل «انتقال قرن» بیش از انتظار فوق‌ستاره پرتغالی را تحویل گرفتند. حتی خوشبین‌ترین هواداران فوتبال در ایتالیا هم فکر نمی‌کردند در شروع تابستان برنده ۵ توپ طلا تصمیم بگیرد به سری A. بیاید چراکه از سال ۲۰۰۷ به بعد که کاکا ستاره برزیلی میلان صاحب توپ طلا شده بود بازیکنان شاغل در سری A. حتی بین ۳ نفر برتر توپ طلای فرانس‌فوتبال هم نبودند. در این سال‌ها خیلی چیز‌ها تغییر کرده، اعتبار فوتبال اسپانیا بالاتر رفته و لالیگا رشد چشمگیری داشته، به طور همزمان اعتبار فوتبال ایتالیا کمتر شده و سری A. هم کمتر مورد توجه قرار گرفته است. وقتی سیلیویو برلوسکنی مالک سابق میلان از رؤیای جذب کریس رونالدو در ابتدای دهه اخیر می‌گفت: ستاره پرتغالی رئال‌مادرید واکنش جالبی نشان داد. رونالدو معتقد بود سری A. لیگی نیست که دوست داشته باشد در آن بازی کند. یوونتوس تنها موفق شد خودش را از سایرین جدا کند و پس از رسوایی کالچوپولی در سال ۲۰۰۶ و بازگشت به سری A. به تدریج با دیگر تیم‌ها فاصله گرفت. ۶ سال طول کشید تا دوباره قهرمان کالچو شوند، اما موفق شدند این عنوان را برای ۷ سال پیاپی به خودشان اختصاص بدهند که شامل ۴ مرتبه دبل کردن در فوتبال داخلی و ۲ مرتبه فینالیست شدن در لیگ قهرمانان اروپا در ۴ سال اخیر هم می‌شود. چنین موفقیت پایداری تصادفی نیست و یوونتوس یک طرح خوب برای توسعه دادن به کسب و کار خودش داشت؛ از ساعت اولین ورزشگاه مدرن در ایتالیا در سال ۲۰۱۰ با اسپانسر جدید تا طراحی یک لوگوی متفاوت و استفاده از آن از سال گذشته.

موفق در بازار نقل و انتقالات

با این حال مهم‌ترین اتفاق‌ها برای یوونتوس در بازار نقل و انتقالات رخ داد و در زمینه جذب ستاره‌ها هم پیشرفت چشمگیری داشتند که باعث شد ارزش از دست رفته‌شان در سال‌های اخیر بازگردد؛ از جذب آندره‌ا پیرلو، سامی خدیرا و دنی آلوس با انتقال رایگان تا هزینه ۹ میلیون یورویی و مناسب برای کارلوس توس و سود ۷۰ میلیون یورویی از بازگرداندن پل پوگبا به منچستریونایتد، مبلغی که منهای حق انتقال پرداختی به مینو رایولا حساب شده است، اما کریس رونالدو چگونه در این قاب قرار می‌گیرد؟ کل هزینه انتقال رونالدو از رئال‌مادرید به یوونتوس همراه با مالیات و دستمزد ستاره پرتغالی ۳۴۰ میلیون یورو هزینه روی دست باشگاه خواهد گذاشت. دستمزد سالانه او ۳۰ میلیون یورو خواهد بود یعنی ۲ برابر مبلغی که باشگاه به گران‌ترین بازیکنش یعنی گونسالو ایگواین پرداخت می‌کرد. در واقع ممکن است این توازن مالی را در باشگاه به هم بریزد، اما به نظر می‌رسد باشگاه یوونتوس هم برای این منظور راه‌حل‌هایی مثل مشارکت شرکت خودروسازی فیات را در نظر گرفته است.

ارزش برند

با وجود رشد یوونتوس در سالیان اخیر این باشگاه همیشه نگران ارزش پایین خودش نسبت به بزرگان فوتبال اروپا در بازار سهام بود که حالا نام تجاری یوونتوس می‌تواند با بزرگان رقابت کند و به باشگاه‌های لالیگایی و لیگ برتری نزدیک‌تر شود. با وجود راهیابی به فینال لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۱۷ باشگاه هنوز هم در رده دهم رده‌بندی برترین برند‌های فوتبالی مؤسسه مالی دیلویت قرار دارد، با درآمدی کمتر از دو سومِ درآمد باشگاه‌هایی مثل منچستریونایتد، رئال‌مادرید و بارسلونا. امضای قرارداد با کریستیانو رونالدو در همین راستا صورت گرفته است. کاری که پیش از این باشگاه‌های اسپانیایی به دفعات انجام داده‌اند، برای مثال در تابستان ۲۰۰۳ با انتقال ۳۷ میلیون یورویی دیوید بکام از منچستریونایتد به رئال‌مادرید ارزش سهام کهکشانی‌ها رشد قابل توجهی پیدا کرد. ارزش انتقال رونالدو برای یوونتوس آن‌قدر بالا بود که سهام بیانکونری پیش از قطعی شدن این انتقال سیر صعودی گرفت. چند روز پیش اعلام شد ارزش برند یوونتوس از ۶۶۵ میلیون یورو در عرض چند روزی که شایعه انتقال رونالدو در رسانه‌ها منتشر می‌شد به ۸۱۵ میلیون یورو رسیده است و بدون شک افزایش ارزش آن با قطعی شدن انتقال هنوز هم ادامه دارد. ممکن است سن کریس رونالدو بالا رفته باشد، اما او با ۴۴ گل زده در ۴۴ بازی فصل قبل نشان داد هنوز هم یک بازیکن بزرگ و ارزشمند است و می‌تواند در لیگ قهرمانان اروپا به تیمی که بار‌ها دروازه‌اش را پیش از این باز کرده بود، کمک کند. درست است مکس آلگری گفته با حضور رونالدو تیمش تنها ۵ درصد تغییر خواهد کرد، اما خودِ او و همه می‌دانند تأثیر بازیکنی مثل ۷CR به مراتب بیش از اینهاست.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2018-07-12 11:18

افزودن دیدگاه جدید