کد مطلب: 

211893

خشکی زاینده‌رود در میزان افسردگی شهروندان موثر است

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: خشک بودن زاینده رود در کاهش خلاقیت شهروندان و افزایش میزان افسردگی بی تاثیر نیست.
خشکی زاینده‌رود در میزان افسردگی شهروندان موثر است

به گزارش ایسنا، محمد عیدی امروز (شنبه) در جمع خبرنگاران در خصوص برنامه های هفته فرهنگی اصفهان اظهار کرد: اصفهان به سمت تحقق شهر فرهنگی پیش می رود و اگر بخواهیم شاهد تحقق شهری فرهنگی باشیم، باید اصفهان شهری زیست پذیر و انسان محور و محدودگرا با شاخص پایداری باشد.

وی با بیان اینکه اصفهان کلانشهر نیست بلکه جهان شهر است، افزود: هر کلانشهر شاخص‌های اصفهان را دارد. شهر جهانی شهری است که در مدار ارتباطات قرار دارد. برخی شهرها مانند دبی شهری جهانی هستند، اما جهان شهر نیستند. جهان شهر باید بتواند شاخص‌ها و ظرفیت‌های بومی خود را به شاخص های جهانی تبدیل کند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، با اشاره به نام گذاری هفته فرهنگی اصفهان گفت: پیک گردشگری اصفهان به دلیل فضای زیبا و سرسبز در اردیبهشت ماه است و به همین علت از سوم تا نهم اردیبهشت هفته فرهنگی اصفهان نامگذاری شده است.

عیدی ادامه داد: برنامه های پیش فرض هفته فرهنگی اصفهان موجب افزایش نشاط اجتماعی میان شهروندان می‌شود و با افزایش نشاط اجتماعی، آسیب‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند. همچنین بالا بودن میزان افسردگی‌ها موجب کاهش خلاقیت می‌شود و خشکی زنده رود در آن بی تاثیر نیست.

وی افزود: پیش فرض دوم برای رسیدن به شهری فرهنگی، احترام به حقوق فرهنگی کلیه شهروندان است و همه شهروندان باید بتوانند در کم ترین زمان به حقوق خود دست یابند. در این راستا از مشارکت اجتماعی شهروندان نیز بهره خواهیم برد. سعی شده است که همه گروه‌های سنی و جنسی مخاطبین در این برنامه‌ها شرکت داشته باشند و معلولان نیز از افراد مورد توجه در این برنامه‌ها هستند که باید در توسعه شهری نقشی بارز ایفا کنند.

عیدی با بیان اینکه باید بتوانیم سرمایه های اجتماعی را بالا ببریم تا برای حل مسائل شهری اقدام کنند، گفت: در حوزه مناطق و محلات اجرای برنامه‌ها، ابتدا شریان‌های اصلی و سپس ساختارهای مویرگی شهر مورد توجه قرار دارند. حتی مترو نیز از این فضا دور نمانده است و برای آن برنامه‌هایی خواهیم داشت.

وی افزود: اهمیت عرصه محور بودن در دهه فجر و عید نوروز نمایان شده است و تلاش شده است تا عمده برنامه‌ها در این هفته عرصه محور باشند. محیط زیست یکی از رویکردهای این برنامه است و جشن هوای پاک، جشن زمین پاک و همچنین جشنواره روزنامه دیواری اصفهان، محیط زیست و زاینده رود برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: برنامه بزرگ‌داشت افرادی چون دکتر مهدی کیان، استاد ارچنگ، امیر قلی امینی و برخی دیگر از افراد برجسته، معرفی دستگاه های موسیقی اصفهان، رونمایی از نمایش های محلی و خیابانی که برای اولین بار برگزار خواهد شد و همچنین ویژه برنامه ورزش‌های زورخانه ای بخشی از برنامه های این هفته خواهد بود.

عیدی ادامه داد: موزه عصارخانه شاهی از بی بدیل ترین موزه‌های جهان است که معبر تاریخی آن گم شده بود و شهرداری اصفهان آن را احیا کرد و در این هفته برنامه افتتاحیه این موزه را خواهیم داشت. همچنین خانه سلامت در قالب گردشی مفرح برای بازدید کنندگان خواهد بود که از مدت‌ها پیش شکل گیری آن آغاز شده و آماده بهره برداری است.

وی اظهار کرد: اصفهان پیشگام طنز است و دفتر تخصصی ادبیات و زبان برنامه ویژه‌ای را در این هفته برگزار خواهد کرد. همچنین اصفهان شهر ادب است و افرادی در این شهر بوده اند که چیزی از طلایه داران ادب فارسی کم ندارند اما به آن ها پرداخته نشده است. کمال الدین اسماعیل و استاد جلال همایی از جمله این افراد هستند و امید است روزی گردشگران برای بازدید از مقبره این استادان به اصفهان بیایند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: در حوزه نمایشگاهی، نمایشگاه فیزیک و سلامت و نمایشگاه های عرصه محور دیگری برگزار خواهند شد که امید است مورد توجه قرار گیرد. همچنین رونمایی از کتاب مستند نگاری پروژه تاریخی شفاهی بازار اصفهان، رونمایی از تاریخ شفاهی تئاتر اصفهان که می‌تواند برای روحیه از دست رفته اصفهان موثر باشد و همچنین رونمایی از کتاب "گران سنگ پا به پای زاینده رود" اثر حشمت الله انتخابی از برنامه های دیگر این هفته خواهد بود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2018-04-21 14:31

افزودن دیدگاه جدید