کد مطلب: 

210882

اثر منفی رشد قیمت مسکن

رشد ۲۶ درصدی قیمت نقطه به نقطه مسکن از یک سو متقاضیان را به سمت بازارهای دیگر سوق داد و از سوی دیگر سرعت رشد معاملات را به صفر رساند.
اثر منفی رشد قیمت مسکن

به گزارش ایسنا، جهش زودهنگام قیمت مسکن، اثر منفی در این بازار ایجاد کرده و متقاضیان به ناچار به سمت واحدهای قدیمی سوق یافته‌اند. در اسفندماه ۱۳۹۶ سهم واحدهای قدیمی ساز از کل معاملات ۹.۶ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته است. از سوی دیگر سرعت رشد معاملات که از آذرماه آغاز شده بود در اسفندماه به صفر رسید.

بازار مسکن که از نیمه دوم امسال فاز ورود به دوره رونق خود را آغاز کرده بود، متاثر از رشد قیمت ارز، افزایش قیمتهای پیشنهادی از سوی مالکان و افزایش نرخ سود بانکی از ۱۵ به ۲۰ درصد مستعد رکود در رکود شده است.

قیمت مسکن از ابتدای سال ۱۳۹۶ به کف نزدیک شده بود و به همین دلیل متقاضیان موثر که از تسهیلات تا سقف ۱۶۰ میلیون تومان استفاده کردند به تدریج وارد بازار مسکن شدند و از نیمه دوم سال ۱۳۹۶ فاز خروج از رکود این بازار آغاز شد اما اثرات بیرونی ذکر شده به سکته بهاری این بازار انجامید.

نشانه‌های رکود تورمی به تدریج در بازار مسکن ظهور و بروز یافته است. از چهار ماه قبل پیش‌بینی اینکه رشد قبل از موعد قیمت مسکن می تواند به افت معاملات منجر شود در آخرین ماه سال ۱۳۹۶ محقق شد. طبق اعلام بانک مرکزی معاملات در اسفندماه پارسال تنها ۰.۵ درصد نسبت به ماه مشابه در سال ۱۳۹۵ افزایش یافت؛ در حالی که قیمت ۲۶ درصد رشد نشان داد. این شرایط در حالی رقم خورد که در آذرماه شاهد جهش ۵۰ درصدی معاملات بودیم اما همزمان با این نشانه، قیمت‌های پیشنهادی به طور غافلگیرکننده ای افزایش یافت و به همین دلیل رشد نقطه به نقطه خرید و فروش ملک در شهر تهران روند نزولی به خود گرفت و به ترتیب در ماه‌های دی و بهمن شاهد افزایش ۱۳.۵ و ۱۷ درصدی معاملات نسبت به زمان مشابه سال ۱۳۹۵ بودیم. این افت فشار ادامه یافت تا این‌که در اسفندماه و طبق انتظار، سرعت رشد معاملات تقریبا صفر شد.

در اسفندماه ۱۳۹۶ تعداد معاملات آپارتمانهای مسکونی شهر تهران به ۱۲.۳ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش اندک ۰.۵ درصدی را نشان داد. در ماه مورد گزارش همچنین متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع واحد مسکونی معامله شهر تهران ۵ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۶.۱ درصد افزایش یافته است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2018-04-01 23:02

افزودن دیدگاه جدید