کد مطلب: 

208033

فدرر به جایی برگشت که لیاقتش را داشت

همان زمان که در ملبورن بر بیستمین جام گرنداسلم زندگی‌‌اش بوسه زد، لحظه‌شماری‌ها شروع شد‌‌؛ لحظه‌شماری برای اینکه، بهترین تنیس‌باز تاریخ کی می‌تواند دوباره مرد شماره یک تنیس دنیا شود.
فدرر به جایی برگشت که لیاقتش را داشت

به گزارش خبرورزشی، راجر فدرر سوئیسی که پیش از این در تابستان گذشته فرصت شماره یکی را از دست داده بود بعد از رقابت‌های اوپن استرالیا انگیزه بیشتری پیدا کرده بود‌‌. او می‌دانست اگر در رقابت‌های تنیس رتردام در هلند بتواند خودش را به نیمه‌نهایی برساند کار تمام است! البته با علم اینکه رافا نادال، مرد شماره یک قبلی تنیس دنیا در این رقابت‌ها شرکت نمی‌کرد. از قبل مشخص بود رافا قصد شرکت در این تورنمنت را ندارد و برای راجر همه چیز مهیا بود.

جمعه شب، فدرر در یک‌چهارم نهایی رقابت‌های رتردام به مصاف رابین هاس رفت‌‌؛ دیداری که می‌دانست فقط به دو ستش نیاز دارد تا مرد شماره یک تنیس دنیا شود‌‌؛ با این حال بازی برابر مرد شماره ۴۲ تنیس دنیا چندان برای راجر که مضطرب به نظر می‌رسید، کار راحتی نبود‌‌؛ دلیلش هم اینکه او برخلاف انتظار ست اول را ۶ بر۴ واگذار کرد ولی با تمرکز بالا به بازی برگشت و دو ست باقی‌مانده را با نتیجه مشابه ۶ بر یک به برتری رسید.

رکوردی تاریخی برای راجر

برتری مقابل هاس در یک‌چهارم نهایی معنی مشخصی داشت: راجر فدرر دوباره مرد شماره یک تنیس دنیا شد! او که درست بعد از به دست‌آوردن بیستمین گرنداسلمش در استرالیا احساساتی شده بود این بار هم همان ژست را گرفت‌‌؛ بعد از دست دادن با رقیب و داور و پاسخ هواداران را دادن، روی نیمکت نشست، دو دستش را روی صورتش گذاشت و شروع کرد به گریه کردن. «شماره یک دنیا شدن، نقطه اوج کار در ورزش ماست‌‌؛ دیوانه‌کننده است. این شماره یکی درست مثل رؤیایی بود که برای من محقق شد». البته فدرر با همین شماره یک شدنش رکورد تازه‌ای به رکوردهای بی‌شمار زندگی‌‌اش اضافه کرد‌‌؛ او با ۳۶ سال و ۶ ماه، مسن‌ترین تنیس‌باز تاریخ است که توانسته دوباره شماره یک شود. راجر این عنوان را از چنگ آندره آغاسی درآورد که پیشتر با ۳۳ سال سن، مسن‌ترین مرد شماره یک دنیای تنیس محسوب می‌شد.

شماره یک رسمی‌‌؛ همین فردا

۶ ماهی می‌شد که راجر فدرر فرصت داشت شماره یک دنیا شود‌‌؛ در تابستان و در رقابت‌های تنیس مونترال اگر در فینال مغلوب الکساندر زفرف نمی‌شد می‌توانست این عنوان را از چنگ رافا نادال بیرون بکشد. آن روز کمرش دوباره آسیب دید و همان آسیب‌دیدگی روی عملکردش در اوپن آمریکا تأثیر گذاشت و در آن گرنداسلم در یک‌چهارم نهایی مغلوب خوان مارتین دل پوترو شد. همان شکست هم باز مانع تقابلش با رافا نادال در نیمه‌نهایی شد. در نهایت در اوپن استرالیای همین سال هم راجر می‌توانست مرد شماره دنیا شود به شرط آنکه قهرمان می‌شد و رافا به یک‌چهارم نهایی نمی‌رسید ولی از بخت بد راجر، رافا خودش را به یک‌چهارم نهایی رساند. حالا اما هرچه که باشد تمام شد و همین فردا، دوشنبه، به صورت رسمی، راجر تبدیل به مرد شماره یک تنیس دنیا می‌شود.

۳۴۵ امتیاز بیشتر از رافا نادال؟

اگر فدرر بتواند قهرمان رقابت‌های روتردامی شود که امشب فینالش برگزار می‌شود آن وقت ۳۴۵ امتیاز از نادال پیشی می‌گیرد. نادال اسپانیایی این هفته بازی ندارد و خودش را مهیا می‌کند تا در رقابت‌های آکاپولسو که قرار است ۱۰ روز دیگر برگزار شود شرکت کند. در این تورنمنت رافا باید از ۳۰۰ امتیازش دفاع کند چون سال گذشته او به فینال تورنمنت اپاکولسو رسید و بازی را باخت. حالا اگر رافا قهرمان آن تورنمنت شود، آن وقت ۹۹۶۰ امتیازی می‌شود و راجر فدرر باید در رقابت‌های تنیس دبی هرطور شده ۴۵ امتیاز بگیرد. اگر راجر در تورنمنت امارات به میدان نرود او ۱۰۰۶۰ امتیازی باقی می‌ماند و آن وقت فقط فاصله ۱۰۰ امتیازی با رقیب پیدا می‌کند. همه این موارد به شرطی است که فدرر فاتح رقابت‌های روتردام شود چون در غیر این صورت اختلاف امتیازاتش با رافا بسیار کمتر خواهد شد.

۵ سال و ۱۰۶ روز انتظار

آخرین باری که راجر فدرر مرد شماره یک تنیس دنیا بوده مربوط به ۴ نوامبر ۲۰۱۲ می‌شود. فردای آن روز، او این عنوان را با شکست در فینال رقابت‌های مسترز به نواک جوکوویچ صرب واگذار کرد. حالا در تاریخ هرگز سابقه نداشته که تنیس‌بازی اینقدر برای رسیدن دوباره به جایگاه شماره یکی دنیا انتظار بکشد: ۵ سال و ۱۰۶ روز.

۳۶ سال و ۱۷۳ روز‌‌؛ دوشنبه

فردا، راجر فدرر با ۳۶ سال و ۱۷۳ روز دوباره مرد شماره یک دنیا می‌شود. از شروع رده‌بندی در دنیای تنیس که از سال ۱۹۷۳ تا به حال محسوب می‌شود، فدرر مسن‌ترین ورزشکاری می‌شود که این عنوان را به دست‌آورده است. پشت‌سر او در این رده‌بندی آندره آغاسی قرار دارد که با ۳۳ سال و ۳ ماه و ۲۷ روز، توانست مرد شماره یک تنیس دنیا شود. البته رافا نادال، رقیب همیشگی فدرر هم هست‌‌؛ او با ۳۱ سال و ۸ ماه و ۱۵ روز در رده سوم قرار دارد. البته شرایط برای رافا مهیا است تا چند هفته یا چند ماهی به این رکوردش بیفزاید.

پیش به سوی سیصدوسومین هفته

این هم یکی دیگر از رکوردهایی است که شاید به این زودی‌ها شکسته نشود‌‌؛ راجر فدرر فردا سیصدوسومین هفته‌ای را شروع می‌کند که توانسته در آن مرد شماره یک باشد. پشت‌سر او نام‌های بزرگی است‌‌؛ پیت سمپراس (۲۸۶)، ایوان لندل(۲۷۰) و جیمی کانرز(۲۶۸). نواک جوکوویچ، رافا نادال و اندی ماری هم با ۲۲۳، ۱۶۷ و ۴۱ هفته، فعلاً فاصله زیادی با راجر دارند. فدرر البته رکورد شماره یک بودن در هفته‌های متوالی را هم در اختیار دارد: او ۲۳۷ هفته پیاپی بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸، شماره یک دنیا بوده است. پشت‌سر او هم جیمی کانرز، ایوان لندل و نواک جوکوویچ به ترتیب با ۱۶۰، ۱۵۷ و ۱۲۲ هفته متوالی قرار دارند.

۲۶ تنیس‌باز از سال ۱۹۷۳

از سال ۱۹۷۳ تا به حال، ۲۶ تنیس‌باز مختلف توانسته‌اند بر صندلی شماره یک دنیا تکیه بزند‌‌؛ ایلی ناستاز از رومانی اولین آنها بود. راجر فدرر سال ۲۰۰۴ زمانی که شماره یک دنیا شد، نفر بیست‌وسوم بود. تا سال ۲۰۱۶، بعد از فدرر، نادال، جوکوویچ و اندی ماری این فرصت را به دست‌آورده‌اند. نکته جالب اینکه در ۱۵ سال گذشته، عنوان شماره یکی فقط بین ۴ تنیس‌باز دست به دست شده در حالی که در ۱۵ سال قبل از آن، ۱۶ نفر توانسته بودند شماره یک بودن را تجربه کنند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2018-02-18 10:41

افزودن دیدگاه جدید