کد مطلب: 

207491

امسال بی‌سابقه‌ترین خشکسالی برای کشاورزی طی ۴۷ سال بود

معاون وزیر کشاورزی با اشاره به مواجه شدن استان‌ها با تنش آبی، گفت: امسال در خصوص کم آبی و مواجه شدن با خشکسالی نسبت به ۴۷ سال گذشته، سال بی‌سابقه‌ای را پشت سر گذاشته‌ایم.
امسال بی‌سابقه‌ترین خشکسالی برای کشاورزی طی ۴۷ سال بود

به گزارش ایسنا، محمدعلی طهماسبی در آیین نمادین افتتاح ۵۳ طرح و پروژه کشاورزی در چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: در سال ۱۳۹۲ میزان تولید محصولات کشاورزی ۹۷ میلیون تن بود که این رقم تا پایان سال گذشته به ۱۲۰ میلیون تن رسید که با رشد هفت درصدی مواجه بوده است.

وی افزود: افزایش تولید محصولات کشاورزی به واسطه تلاش کشاورزان بوده است.

طهماسبی با اشاره به اینکه در دنیا ۸۰ درصد از مساحت کشاورزی از طریق کشاورزی دیم انجام می‌شود، تصریح کرد: در ایران ۹۰ درصد تولیدات کشاورزی از طریق کشاورزی آبی بوده و تنها ۱۰ درصد از طریق کشاورزی دیم است.

وی با اشاره به مواجه شدن استان‌ها با تنش آبی، گفت: امسال در خصوص کم آبی و مواجه شدن با خشکسالی نسبت به ۴۷ سال گذشته، سال بی‌سابقه‌ای را پشت سر گذاشته‌ایم.

طهماسبی با اشاره به کاهش شدید بارش در چهارمحال و بختیاری، تصریح کرد: با تکنولوژی و فناوری‌های جدیدی که وجود دارد می‌توان بر چنین مشکلاتی فائق آمد.

وی گفت: لازم است در خصوص استفاده از منابع آبی تمهیدات لازم اندیشیده و صرفه‌جویی سر لوحه کارها قرار گیرد که خوشبختانه در این استان همکاری و مشارکت جمعی وجود دارد.

طهماسبی ادامه داد: طی چند سال گذشته ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور به سامانه آبیاری تحت‌ فشار افزوده شده که ۸۵ درصد از آبیاری تحت فشار توسط دولت یارانه داده می‌شود و با حضور مشارکتی کشاورزان برای منابع آبی به صورت ۱۰۰ درصد از سوی دولت یارانه تعلق می‌گیرد.

وی ادامه داد: لازم است با فرصتی که توسط دولت و مجلس فراهم شده از روش‌های نوین استفاده کرد و از دانش جدید بهره‌مند شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی گفت: گردش نقدینگی در بسیاری از فعالیت‌های کشاورزی از جمله گلخانه، دامداری و تا حدودی مرغداری‌ها به دلیل فصلی نبودن انجام فعالیت‌ها، بیشتر است.

وی ایجاد سردخانه‌ها به منظور عرضه به بازار در موقع تقاضای مردم و صنایع تبدیلی و تکمیلی به دلیل فسادپذیری برخی از محصولات در استان‌ها را ضروری دانست و تصریح کرد: ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی موجب اشتغال پایدار و درآمد خواهد شد.

طهماسبی خاطرنشان کرد: به منظور نوسازی ادوات کشاورزی از سوی بانک کشاورزی ۵۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی تا زمانی که ناوگان کشاورزی نوسازی شود، پابرجاست.

وی با بیان اینکه افزایش محصولات کشاورزی و کاهش مصرف آب از مزایای کشت گلخانه‌ای محسوب می‌شود، تصریح کرد: دستورالعمل وزیر در خصوص ایجاد گلخانه‌های کوچک مقیاس به استان‌ها ابلاغ شده که علاوه بر آن در روش سایه‌بانی ۳۰ درصد در آب مصرفی صرفه‌جویی می‌شود.

طهماسبی با اشاره به اینکه در بسیاری از استان‌ها از روش سایه‌بانی استفاده می‌شود، گفت: متقاضیان در این زمینه و در این استان می‌توانند از تسهیلات استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه اعطای تسهیلات مربوط به گلخانه‌ها از طریق سامانه کارا انجام می‌شود، ادامه داد: به دلیل وجود اقلیم مناسب در این استان کشت محصولات گلخانه‌ای از جمله گل رز، توت‌ فرنگی و انواع گیاهان دارای طبع سرد و کیفیت مناسب، مطلوب است. همچنین به منظور حفاظت از سرمازدگی می‌توان بیشتر درختان را به گلخانه‌ها انتقال داد.

اشتغال ۸ نفر در هر هکتار گلخانه

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: هر هکتار گلخانه زمینه اشتغال هشت تا ۱۰ نفر را فراهم خواهد کرد.

طهماسبی با اشاره به اینکه توسط مجلس به ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی دیم کم بازده که جزو مستثنیات است تسهیلات پرداخت می‌شود، تصریح کرد: متقاضیانی که در اراضی مرتعی کم‌بازده و فقیر یا دارای پروانه بهره‌برداری هستند به منظور توسعه باغات برای کشت گیاهان دارویی به صورت اصولی و با مدیریت صحیح می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه کارا از تسهیلات آن استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه استفاده از آب سبز موجب حفظ حیات طبیعت می‌شود، تصریح کرد: امسال در این زمینه و در چهارمحال و بختیاری مقرر شده پنج هزار هکتار از اراضی شامل ۵۰ درصد از اراضی ملی و ۵۰ درصد از مستثنیات از آب سبز استفاده کنند.

طهماسبی بر استفاده از ارقام دیر برگ‌ده تاکید کرد و گفت: این ظرفیت در چهارمحال و بختیاری وجود دارد و می‌توان در خصوص کشت انگور از ارقام دیر برگ‌ده استفاده کرد، این روش افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی را در پی دارد.

وی تشکیل اتحادیه محصولاتی از جمله بادام را ضروری دانست و تصریح کرد: این امر موجب می‌شود کالای خام صادر نشود و ارزش افزوده نصیب هر استان شود که باید بر روی بهره‌وری محصولات کشاورزی و در راستای توسعه اراضی شیب‌دار تلاش کرد.

طهماسبی خاطرنشان کرد: امروزه ارزش گیاهان دارویی در مواد موثره آن یافت می‌شود. 

توسعه سطح گلخانه‌های کشور به ۱۸ هزار هکتار تا پایان برنامه ششم

وی در ادامه با اشاره به اینکه توسعه کشت‌های گلخانه‌ای جزو طرح‌های اولویت‌دار اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود٬ اظهار کرد: علاوه بر توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، توسعه باغات دیم و کشت گیاهان دارویی در اراضی شیب‌دار در استان‌های غربی به ویژه چهارمحال و بختیاری در دستور کار قرار دارد. 

طهماسبی با اشاره به اینکه تا پایان برنامه ششم توسعه سطح گلخانه‌های کشور به ۱۸ هزار هکتار خواهد رسید و۵۳۰۰  هکتار بازسازی صورت خواهد گرفت، افزود: در خصوص توسعه گلخانه‌ها تا پایان سال جاری پیش‌بینی شده ۲۲۴۰ هکتار گلخانه در کشور توسعه یابد که اعتبارات لازم برای احداث گلخانه‌ها از محل صندوق توسعه روستایی و اشتغال فراگیر و از محل بانک کشاورزی با همکاری صندوق توسعه ملی است. 

وی افزود: از سال گذشته تاکنون ۳۴۰۰ هکتار به سطح گلخانه‌های کشور افزوده شده است. 

طهماسبی با اشاره به نقش مهم تولیدات گلخانه‌ای در کاهش مصرف آب، افزایش تولید و اشتغالزایی بالای آن، گفت: سطح گلخانه‌های کشور از  ۸۸۰۰ هکتار در سال ۱۳۹۲، با افزایش سطحی معادل ۳۵۰۰ هکتار به ۱۲ هزار و ۳۰۰ هکتار در سال جاری رسیده است. همچنین تا پایان سند چشم‌انداز سطح گلخانه‌های کشور به حدودا ۶۰ هزار هکتار خواهد رسید. 

وی با اشاره به اینکه عمده محصولات گلخانه‌ای سبزی و صیفی‌جات از جمله گوجه، خیار، بادمجان، توت‌فرنگی و گیاهان دارویی است٬ تصریح کرد: در حال حاضر درختان انگور و انار نیز به گلخانه‌ها انتقال داده می‌شود. 

طهماسبی ادامه داد: عمده گلخانه‌ها به دلیل نزدیک بودن به بازار در تهران بوده که سطح گلخانه‌ها در تهران بیش از ۳۰۰۰ هکتار است. 

وی با اشاره به اینکه تولید و کشت گیاهانی از جمله گل‌محمدی و زعفران در استان به لحاظ دارا بودن مواد موثره با دیگر استان‌ها متفاوت است، خاطرنشان کرد: در چهارمحال و بختیاری به دلیل ارتفاع بالا از سطح دریا کشت گیاهان مقاوم به سرما از جمله کشت توت‌فرنگی، گل رز و میخک جوابگوی استان است و کشت گیاهان گرمسیری و نیمه گرمسیری در استان مناسب نیست.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2018-02-07 18:05

افزودن دیدگاه جدید