کد مطلب: 

204256

عذرخواهی «تویوتا» از آمریکا بابت فروش یک خودرو به سفارت ایران؛ چه کسی از ما عذرخواهی کند؟

شرکت تویوتا موتورز ژاپن، از رگولاتور بازار اوراق بهادار آمریکا به‌ دلیل فروش یک دستگاه خودروی تویوتا به سفارت ایران در هند توسط شعبه هندی این شرکت عذرخواهی کرد.
عذرخواهی «تویوتا» از آمریکا بابت فروش یک خودرو به سفارت ایران؛چه کسی از ما عذرخواهی کند؟

به گزارش سیتنا به نقل از تابناک، این خبری ا‌ست که ساعاتی پیش در پایگاه خبری تلگراف منتشر شد و به شدت مورد توجه کاربران ایرانی فضای مجازی قرار گرفت؛ خبری که حکایت از فروش یکی از محصولات تویوتا در سال مالی منتهی به 31 مارس 2017 در هند داشت و آن گونه که بعد مشخص شد، خریدار این محصول سفارت کشورمان بود.

خودرویی که هرچند فروشنده آن شرکت «تویوتا کرلوسکار»، یعنی شرکت نماینده تویوتا در هند بوده، شرکت تویوتا موتورز ژاپن بابت فروش آن به سفارت کشورمان، از رگولاتور بازار اوراق بهادار آمریکا عذرخواهی کرده و تأکید داشته که تخطی از منع معامله شرکت‌هایی که با کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا همکاری دارند با ایرانیان محسوب نمی‌شود.

موضوعی که بر اساس آن به نظر می‌رسد فشار آمریکایی‌ها بر این خودروساز ژاپنی موجب عذرخواهی رسمی ایشان شده است؛ عذرخواهی در راستای دوری جستن از حاشیه‌های دولت ترامپ که شاید بتواند آمریکایی ها را قانع کند، ولی برای ایرانیان به هیچ وجه پدیرفته نیست.

این را می‌شود از بازتاب انتشار این خبر در کشورمان و واکنش کاربران ایرانی دریافت که بخشی از آن به استفاده پرتیراژ خودروهای تویوتا توسط داعش و دیگر تروریست های فعال در منطقه اختصاص یافته و این پرسش را به وجود می‌آورد که اگر قرار به عذرخواهی باشد، سهم مردم عراق، سوریه و دیگر کشورها چند عذرخواهی خواهد بود و اساسا این عذرخواهی ها چه فایده‌ای دارد؟

پرسشی مهم و کلیدی که در قیاس با انواع و اقسام تویوتاهایی که در کشورمان در حال تردد هستند و سود بزرگ این خودروساز از بازار کشورمان را یادآور می‌شوند، قابل چشم پوشی به نظر می‌رسد، به ویژه زمانی که بدانیم بر خلاف برخی خودروسازان چینی و کره‌ای، تویوتا از جمله شرکت‌هایی است که از دیرباز محصولاتش را در کشورمان به فروش می‌رساند و سابقه همکاری‌اش با ایران، خیلی قدیمی تر از تحریم‌هایی است که حالا مدیران این شرکت برای دوری جستن از آنها، از آمریکایی ها عذرخواهی می‌کنند!

وضعیتی بغرنج که اگر نگوییم به نوعی دهن کجی به کشورمان است، دست کمی هم از آن نخواهد داشت و این انتظار را به وجود آورده که مسئولان کشورمان به این موضوع واکنش نشان داده و با این خودروساز سودجوی ژاپنی بابت رفتار اخیرشان برخورد کنند؛ برخوردی که به باور برخی می‌تواند ابعاد آن تا شکایت از این خودروساز به مراجع بین المللی نیز کشیده شود.

این در حالی است که علاوه بر نهادهای مسئول در این خصوص، برخی چنین انتظاری را از شرکت نماینده تویوتا در کشورمان نیز دارند و چشم انتظار عذرخواهی این شرکت بابت رفتار زشت مدیران تویوتا هستند؛ انتظاری که با توجه منتفع شدن این شرکت از مزایای واردات و فروش محصولات تویوتا به کشورمان، منطقی هم جلوه می‌کند و حتی بی طرح توسط کاربران و منتقدان نیز می‌بایست شاهد برآورده شدنش باشیم.

عذرخواهی بزرگی که اگر رخ ندهد، ثابت خواهد شد که تنها اهمیت ایران برای تویوتا و نماینده اش در ایران، سود مالی بوده و بس؛ رابطه‌ای یکسویه که هر زمان پای سود بزرگتری در میان باشد، احتمال قطع آن خواهد رفت و از این روی، دیوار اعتماد به این خودروساز ژاپنی را فروخواهد ریخت؛ دیواری که هم اکنون ترک های بزرگی در آن هویدا شده و ظاهرا کسی به فکر بازسازی آن نیست؛ چه مسئولان کشورمان و چه دیگرانی که تنها به سود و جیب خود می‌اندیشند، نه چیز دیگری!

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-10-26 08:52

افزودن دیدگاه جدید