کد مطلب: 

203324

دیابت نوع دو در کمین دوستداران نمک

بدن ما به نمک نیاز دارد اما وقتی مصرف این ماده از حالت تعادل خارج شود عواقب جدی برای سلامت به همراه می‌آرود.
دیابت نوع دو در کمین دوستداران نمک

به گزارش شفقنا زندگی، دیابت نوع 2 را اغلب در افراد میانسال و سالمند شاهد هستیم و نوع دیگر مشکلات متابولیکی که دیابت خود ایمنی پنهان در بزرگسالان (LADA) نام دارد اغلب با دیابت نوع 2 اشتباه تشخیص داده می شود. این درحالی است که دیابت به طور کلی مشکلی رایج است که بیش از 29 میلیون نفر را در ایالات متحده درگیر ساخته است و نوع دوم این بیماری عامل 95 درصد موارد تشخیص داده شده است که در آن سطح قند خون به شرایط غیر عادی می رسد. اما آیا مصرف نمک که جزء لایفنک سفره ما است می تواند این شرایط را وخیم یا حتی ایجاد کند؟

مطالعه ای جدید از سوی پزشکی ایرانی، دکتر بهاره رسولی، در مؤسسه کارولینسکا سوئد نشان داده است که دلیل افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع دوم با جذب سدیم از نمک روزانه این است که سدیم بر مقاومت انسولین اثر می گذارد و نیز نمک بیش از اندازه می تواند به فشارخون بالا و افزایش وزن منج شود. اما این اولین بار است که به تأثیر سدیم بر خط ابتلا به دیابت پنهان خود ایمنی پرداخته می شود.

فرض محققان این بود که رژیم غذایی پر نمک می تواند خود ایمنی را سرعت ببخشد و نقش مهمی در رشد این بیماری ایجاد کند. آنها داده های مربوط به 355 نفر که دیابت خود ایمنی پنهان برایشان تشخیص داده شده بود و نیز 1136 نفر را که مبتلا به دیابت نوع 2 بودند با تحلیل یافته های حاصل از یک گروه 1379 نفری از افراد سالم به عنوان گروه کنترل مقایسه کردند.

نتایج نشان داد که مصرف هر گرم سدیم اضافی (یا 2.5 گرم نمک) در روز با بالا رفتن 43 درصدی دیابت نوع 2 در ارتباط است. در مورد دیابت خود ایمنی پنهان این رقم به 73 درصد افزایش می رسد. در این تحقیق، شرکت کنندگان بر اساس مقدار مصرف سدیم به سه گروه «کم مصرف»، «مصرف متوسط» و «پر مصرف» تقسیم شدند.

افردی که در گروه آخر قرار داشتند از گروه کم مصرف 58 درصد بیشتر احتمال داشت که به دیابت نوع 2 مبتلا شوند. همچنین آنهایی که خطر ژنتیکی بالایی در ابتلا به دیابت داشتند و سدیم زیادی هم مصرف می کردند چهار برابر بیشتر از کسانی که مصرف روزانه سدیم در آنها پایین بود احتمال ابتلا به دیابت خود ایمنی نشان دادند.

نکته جالب در این مطالعه، تأیید وجود ارتباط میان مصرف روزانه نمک و عوامل ژنتیکی در ابتلا به دیابت خود ایمنی و دیابت نوع 2 است. یعنی کسانی که حامل ژنوتیپ خاصی هستند که خطر ابتلا به دیابت را بالا می برد با مصرف بالای سدیم، خود را بیشتر به آستانه ابتلا به دیابت خود ایمنی نزدیک می‌کنند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-09-21 09:32

افزودن دیدگاه جدید