کد مطلب: 

200279

پخش زنده مناظره و هیجان انتخاباتی

«پخش زنده مناظره و هیجان انتخاباتی» و «آرایش 96 تکرار آرایش92» از جمله محورهای تحولات انتخاباتی در روزنامه های شنبه دوم اردیبهشت محسوب می شود.
پخش زنده مناظره و هیجان انتخاباتی

به گزارش سیتنا، روزنامه «آرمان» در یادداشتی با عنوان «پخش زنده مناظره و هیجان انتخاباتی» که به قلم احمدشیرزاد نگاشته شد، آورد: بعد از اعلام نظر شورای نگهبان پیرامون نامزدهای ریاست جمهوری و باقی ماندن شش کاندیدا در صحنه انتخابات، عملا رقابت‌ و تبلیغات انتخاباتی آغاز شده است. آنچه در صحنه انتخابات ریاست جمهوری در نوع تصمیم‌گیری مردم تاثیر می‌گذارد، بحث و گفت‌و‌گوهایی است که پیرامون انتخابات از سوی کاندیداها و هواداران آنها با مردم صورت می‌گیرد. عموم مردم طی ایام معمول چندان سیاسی نمی‌اندیشند و به موضعگیری‌ها و گفته‌های مقامات سیاسی توجه‌ ندارند اما در زمان انتخابات چون قرار است تصمیم جدی اتخاذ کنند، به مناظره‌ها و بحث‌های انتخاباتی توجه می‌شود. این روزها مدیران رسانه ملی به گونه‌ای رفتار می‌کنند که این رسانه فقط در صحنه انتخابات تاثیرگذار است، در حالی که مرجع اطلاع رسانی مردم دیگر صداوسیما نیست. در صحنه انتخابات هم تنها ابزار سخت افزاری صداوسیما در جهت برگزاری مناظره‌ها موجب‌‌شده مردم به این رسانه توجه کنند زیرا اتفاقی در عملکرد صداوسیما به‌وجود نیامده که آحاد جامعه تمایلی به این رسانه پیدا کند.

روزنامه «جام جم» با درج یادداشتی با عنوان «مناظره زنده؛ افزایش قدرت انتخاب مردم» به قلم مرتضی میرباقری معاون سیمای رسانه ملی نوشت: مناظره‌ های جمعی چند نفره، شخصیت کاندیدا را بدون روتوش و بدون انضمام ظرفیت‌هایی که در کنار آنها قرار می‌گیرد، نشان خواهد داد. در مستندهایی که نامزدها تهیه می‌کنند، سعی دارند همراه با یاران و کارشناسان، تجربیات خودشان را به تصویر بکشند و به مردم نشان بدهند. بنابراین در این مستندهای ضبطی که کاندیدا به صورت انفرادی با مردم حرف می‌زند، انواع ویرایش‌ها صورت می‌گیرد و حتی ساعت‌ها جملات را روتوش می‌کنند تا در اختیار مردم قرار بگیرد. البته این هم به نوبه خودش خوب است که مردم ظرفیت کاندیدا را تشخیص بدهند، اما مناظره‌های جمعی و زنده جایی است که بی‌واسطه، بدون روتوش و بدون انضمام شخصیت‌های دیگر کاندیدا نشان داده می‌شود تا مردم حق مقایسه بین داوطلبان را داشته باشند.

روزنامه «همدلی» نیز با انتخاب گزارشی با عنوان «تلاش برای زنده کردن مناظره ها» نوشت: پخش زنده مناظره‌های انتخاباتی ریاست جمهوری از تلویزیون همچنان در کمیته تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در حال بررسی است و هنوز نظر قطعی‌ای درباره زنده یا تولیدی بودن این مناظره‌ها اتخاذ نشده است. این در حالی است که مناظره زنده تلویزیونی یکی از برنامه‌های جذابی است که قبل از انتخابات، بر خلاف سایر مواقع که به دلیل داشتن گرایش سیاسی خاص اعتماد عمومی را از دست داده است، در این زمان مخاطبان زیادی را به خود جلب می‌کند. چرا که در این مناظره‌ها نامزدها به صورت شفاف و بی‌پرده با مردم سخن می‌گویند و این شفافیت باعث می‌شود مردم بهتر بتوانند درباره نامزدهای انتخاباتی تصمیم بگیرند. حتی در برخی کشورهای دموکراتیک این مناظره‌ها با حضور تماشاچیان برگزار می‌شود و آنها می‌توانند سوالات خود را بدون واسطه از نامزدها بپرسند تا با توضیح آنها نکته مبهم و تاریکی در پرونده نامزدها باقی نماند.

روزنامه «ایران» با اشاره به عنوان « اعتراض فراجناحی به حذف پخش زنده مناظره های انتخاباتی » از موکول شدن تصمیم گیری درباره بازنگری در مصوبه پخش ضبط شده مناظره ها به امروز به ارایه گزارشی پرداخت و نوشت:‌ توپ مخالفت با پخش زنده مناظره‌های تلویزیونی با هدایت صدا و سیما به زمین دولت فرستاده شد. هرچند حسن روحانی اولین کسی بود که بعد از اعلام مخالفت کمیسیون تبلیغات انتخابات با پخش زنده مناظره‌ها، از این تصمیم انتقاد کرد اما طیف رقبایش، وزارت کشور او را متهم به اخذ این تصمیم می‌کنند. در همین حال زمزمه‌هایی هم درباره احتمال تغییر این تصمیم به گوش می‌رسد. احسان قاضی‌زاده، عضو هیأت نظارت بر صدا و سیما از «تشکیل جلسه ویژه کمیسیون تبلیغات انتخابات برای تجدید نظر در پخش غیرزنده مناظرات انتخاباتی» خبر داده است. اما هنوز هیچ خبر دقیقی مبنی بر تجدید نظر در این تصمیم اعلام نشده است.

روزنامه «کیهان» همچنین در یادداشتی با عنوان «پخش زنده یا مرده؟!» آورد: امسال کمیسیون بررسی تبلیغ انتخابات ریاست‌جمهوری، برخلاف دوره‌های قبلی اعلام کرده است که مناظره نامزدها به صورت «زنده» از صدا و سیما پخش نخواهد شد، بلکه ابتدا ضبط تلویزیونی و رادیویی می‌شود و سپس نسخه ضبط شده مناظره‌ها به صورت «غیرزنده» و «از قبل ضبط شده» روی آنتن می‌رود! بدیهی است که اعضای کمیسیون برای این تصمیم خود که «عجیب»! و «سؤال‌برانگیز»! به نظر می‌رسد، دلایل و توجیه خاص خویش را داشته باشند ولی ضمن آن که تاکنون دلیل قابل قبولی برای این تصمیم غیرمنتظره و عجیب ارائه نکرده‌اند. در تصمیم به غیرزنده بودن مناظره‌ها، این خطر نیز وجود دارد که اگر یکی از نامزدها، از پاسخ به پرسش‌های طرف مقابل برنیاید، در فاصله بین ضبط و پخش و قبل از پخش مناظره با استفاده از رسانه‌های زنجیره‌ای و سایت‌های داخلی و خارجی به جوسازی در آن زمینه پرداخته و موضوع را در افکار عمومی مخدوش جلوه دهد.

روزنامه «آرمان»‌ با انتخاب یادداشتی با عنوان «زنده بودن مناظره‌ها تضمین پیروزی اصلاح‌طلبان»‌ که به قلم حسین احمدی نیاز حقوقدان نگاشته شد، ‌آورد: گونگی هماهنگی و اتخاذ سیاست‌های تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری در کمیسیونی شکل می‌گیرد، این کمیسیون چند روز پیش با اتخاذ تصمیمی عجیب، مصوب کرد که مناظره‌های کاندیداهای ریاست جمهوری نباید زنده پخش شود. اگرچه مجددا این کمیسیون در تاریخ اول اردیبهشت موضوع را مورد تجدید نظر قرار داد و عدول از تصمیم قبلی خود را خبر داد، اما تصمیم قبلی دال بر عدم زنده بودن برنامه‌ی مناظره تبلیغات داوطلبان موجی از انتقاد را به همراه داشت و عده‌ای آن را متوجه دولت تدبیر و امید دانستند. این در حالی است که دولت صرفا یک رای در این کمیسیون دارد، براساس ماده 62قانون انتخابات ریاست جمهوری، جلسات این کمیسیون در وزارت کشور تشکیل می‌شود، ماده 62 قانون انتخابات ریاست جمهوری اعلام می‌دارد: به منظور تضمین برخورداری یکسان نامزدهای ریاست جمهوری از امکانات دولتی، کمیسیونی به نام کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات در وزارت کشور و بنا به دعوت وزیر کشور تشکیل می‌گردد. سیاست ممنوع بودن برنامه زنده مناظره تبلیغات بیشتر ناشی از سیاست‌های غیر محرم دانستن مردم است. بلاشک چنین اندیشه‌ای در میان اصلاح‌طلبان جایی نمی‌تواند داشته باشد، سیاست‌های برخی اصولگرایان تندرو مبتنی بر دور نگه داشتن مباحث از دید مردم بوده و این امر بالطبع نمی‌تواند واکنش مثبتی در میان مردم و رسانه‌ها داشته باشد. همین موضوع زنده بودن مناظره‌ها تضمین پیروزی اصلاح‌طلبان است و از دیگر سو باعث تقویت اعتماد بیشتر ملت به دولت خواهد شد.

آرایش 96 تکرار آرایش92
روزنامه «ایران»‌ در یادداشتی با عنوان «آرایش 96 تکرار آرایش92» که به قلم غلامعلی دهقان فعال سیاسی نگاشته شد، آورد: سرانجام با اعلام نظر شورای نگهبان، آرایش سیاسی انتخابات ریاست جمهوری مشخص شد. در این باره نکات زیر قابل توجه است. اول؛ آرایش انتخاباتی 96 کماکان همان صف ‌بندی انتخاباتی 92 است. در آن انتخابات اصولگرایان مدعی انقلابی گری با سعید جلیلی به عرصه آمدند و این بار با ابراهیم رئیسی. همچنین اصولگرایان کارآمدگرا را محمدباقر قالیباف نمایندگی می‌کرد که باز هم وی برای سومین بار بخت خود را می‌آزماید. از سوی دیگر حزب مؤتلفه که سالیان سال است سخنگوی جریان اصولگرایان سنتی است، با مصطفی میرسلیم پا به صحنه گذاشته که در انتخابات 92 از علی اکبر ولایتی حمایت کرده بود. همچنین حضور مصطفی هاشمی طبا از آنجا که وی سال‌هاست در عرصه سیاست کشور نمودی نداشته، یادآور نقش سیدمحمد غرضی در انتخابات قبلی است با این تفاوت که احتمال انصراف وی به نفع گزینه دیگر وجود دارد. دیگر گزینه‌های انتخابات حسن روحانی و اسحاق جهانگیری هستند که باز هم سخن از انصراف جهانگیری به نفع روحانی است.

نیمه ‌راهیم
روزنامه «آرمان» در مطلبی با عنوان «نیمه راهیم» به ارایه گزارشی پرداخت و آورد: زمان زیادی تا 29 اردیبهشت باقی نمانده است. پرونده انتخابات ریاست جمهوری شامگاه پنجشنبه وارد مرحله جدید و جدی‌تری شد و 6 کاندایی که صلاحیتشان از سوی شورای نگهبان تایید شده بود معرفی شدند. در مقایسه شش نامزد باقی مانده در مسیر انتخابات توجه به دکتر روحانی جلب می‌شود. حسن روحانی تجربه ارزشمند ریاست چهار ساله بر قوه اجرایی کشور را بر دوش دارد. او همان کسی است که توانست در دو بعد خارجی و داخلی برنامه‌هایش را شروع کند. با بررسی کاندیداهای رد صلاحیت شده چنین نتیجه‌ای حاصل می‌شود که تعداد کاندیداهای هر دو جریان برابر است. پیش‌بینی می‌شود که اسحاق جهانگیری و هاشمی‌طبا که از طیف اصلاح‌طلب هستند تا زمان برگزاری انتخابات در صحنه باقی نمانند چرا که اعضای اردوگاه اصلاح‌طلبی مدت‌هاست برنامه انتخاباتی خود را بر حمایت از روحانی تنظیم کرده‌اند. اما در اردوگاه اصولگرایی خبری از انسجام و وحدت برای نیل به کاندیدای واحد نیست چرا که رئیسی و قالیباف در اندیشه رسیدن به پاستور هستند و اشتراکات اندک آنها مانع تصمیم به انصراف به نفع دیگری می‌شود. کاندیدای دیگر اصولگرایان رئیسی است که او هم سودای رسیدن به پاستور را دارد و همان‌طور که پیشتر اشاره شد، رقیب جدی او قالیباف است و حاضر به ترک عرصه انتخابات به نفع او نیست.

این ۶ نفر
روزنامه «شرق»‌ در گزارشی با عنوان «این ۶ نفر» به بررسی اعلام نامزدهای تأیید صلاحیت ‌شده انتخابات ریاست‌ جمهوری پرداخت و نوشت: شورای نگهبان در پایان مهلت پنج‌روزه‌اش فهرست کاندیدای‌های احراز صلاحیت ‌شده‌ را اعلام کرد، به این ترتیب از هزارو ۶٣۶ داوطلب حضور در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری، شش نفر مجوز حضور در رقابت ‌ها را دریافت کردند. براساس ابلاغیه شورای نگهبان به وزارت کشور، حسن روحانی، اسحاق جهانگیری‌ شاه ‌کوهی، سیدابراهیم رئیس ‌الساداتی مشهور به ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف، مصطفی هاشمی‌طبا و مصطفی آقامیرسلیم، شش کاندیدایی هستند که از فیلتر نظارت استصوابی شورای نگهبان عبور کردند تا میدان‌دار رقابت‌های کارزار انتخابات ٢٩ اردیبهشت پیشِ‌رو شوند. به هر روی میدان‌داران رقابت‌های دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مشخص و دو روزی می‌شود که رسما وارد گود شده‌اند. حال باید منتظر ماند و دید برگ انتخابات در ٢٩ اردیبهشت به نفع کدام جریان یا ائتلاف رقم خواهد خورد.

جهانگیری با روحانی رقابت نمی‌کند
روزنامه «آرمان» در مطلبی با عنوان «جهانگیری با روحانی رقابت نمی کند» به گفت وگو با مرتضی بانک عضو ارشد شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه پرداخت و آورد: طبیعی است در این فرآیند جهانگیری با روحانی رقابت نخواهد کرد و برای انتقال و ارائه دستاوردهای دولت به عنوان یک عنصر است که می‌تواند با توجه به مسئولیتی که داشته است، توضیح دهد. جهانگیری برای تکمیل و ارائه ظرفیت‌هایی که در درون جبهه اعتدال وجود دارد در انتخابات شرکت کرده است. روحانی و جهانگیری بخش‌های مختلف را بیش از پیش به مردم معرفی می‌کنند و تخریب‌هایی که در این چند مدت صورت گرفته را پاسخ می‌دهند.

روحانی بی ‌رقیب تا 1400
روزنامه «آرمان» در یادداشتی با عنوان« روحانی بی رقیب تا 1400» که به قلم محمودصادقی نگاشته شد، آورده است: از میان تمامی کاندیداهای ثبت نام شده 6 نفر واجد صلاحیت شناخته شدند. بر اساس دسته بندی رایجی که وجود دارد، در انتخابات پیش رو 3 نفر از طیف اصولگرا و بقیه هم از طیف اعتدالگرایان هستند. عمده مساله آقای روحانی این است که در تصمیمات عمده مجموعه وی بتوانند واقعیت‌ها را با زبانی که برای همه اقشار قابل درک باشد، بازگو کند و برشگردهای رقیب فائق آید. آقای روحانی کار سختی پیش دارد، اما می‌توان خو‌بین بود که در شکل‌گیری این رقابت حتما پیروزی با آقای روحانی است. آرایش سیاسی انتخاباتی نشان می‌دهد که رقابت خوبی را در آینده شاهد خواهیم بود. در مجموع میان گرایش‌ها و مطالبات مردم یک رقابت به‌ طور جدی در حال شکل‌گیری است و می‌تواند رقابت جذاب انتخاباتی ایجاد کند که نتیجه‌اش به سود کشور و منافع ملی باشد.

ضرورت پرهیز از بی‌ادبی‌های سیاسی
روزنامه «وقایع اتفاقیه» در یادداشتی با عنوان «ضرورت پرهیز از بی‌ادبی‌های سیاسی» که به قلم نادرهوشمند یار استاد دانشگاه نگاشته شد، آورده است: با مشخص‌شدن نتیجه تأیید صلاحیت‌ها، انتخابات رسما کلید خورد و کاندیداهای ریاست‌جمهوری می‌توانند برای دراختیارگرفتن کابینه دوازدهم، برنامه‌های یکدیگر را به چالش بکشند. طبیعی است که فضای سیاسی کشور همیشه در آستانه انتخابات، التهابات زیادی را تجربه می‌کند و این مسئله درواقع به یک اتفاق تکراری تبدیل شده، به‌ویژه اینکه برخی جریانات سیاسی مانند گروهی از دلواپسان با مدل رفتاری خود، گاهی این التهابات را گسترش می‌دهند چون به نظر می‌رسد آنها از قواعد رویارویی‌های سیاسی برحسب ضرورت‌های مدنی استفاده نمی‌کنند بلکه تمام نیروی خود را جمع می‌کنند تا بتوانند با قدرت هر چه تمام‌تر، حریف یا رقیب انتخاباتی خود را از میدان به در کنند. یک‌بار دیگر توصیه می‌شود که آقای روحانی همان‌طور که تا‌به‌حال نیز رفتار کرده، در مقابل بی‌ادبی‌های سیاسی، جانب ادب را نگه دارد. مردم آگاهانه رفتارها را رصد می‌کنند.

نزدیک شدن تدریجی رئیسی به جبهه پایداری
روزنامه «آرمان» در گزارشی با عنوان «نزدیک شدن تدریجی رئیسی به جبهه پایداری» می نویسد: شنیده‌ها حاکی از آن است که رئیسی با دادن امتیاز به برخی از گروه‌های اصولگرا که سابقه ناسازگاری با این جریان را در کارنامه خود دارند و تلاش می‌کند تا نظر تمامی طیف‌های اصولگرا را نسبت به خود جلب کند. این درحالی است که جبهه پایداری اخیرا تلاش کرد تا با مذاکره با جریان انحرافی، نظر آنان را نیز به حمایت از رئیسی جلب کند. در همین رابطه، رئیسی در تازه‌ترین اقدامش، مسعود میرکاظمی را به‌عنوان رئیس ستاد انتخاباتی و صولت مرتضوی را به‌عنوان رئیس ستاد استان‌های خود برگزید. میرکاظمی وزیر بازرگانی و وزیر نفت در دولت‌های نهم و دهم بود و از اعضای جبهه پایداری و از نمایندگان تندرو مجلس قبل به شمار می‌رفت. میرکاظمی در دولت نهم وزیر بازرگانی بود و 2سال نخست دولت دهم را در وزارت نفت به‌سر برد، اما عملکرد او چنان بود که حتی رئیس آن دولت هم نتوانست او را تحمل کند.

رقیب اصلی روحانی کیست؛ رییسی یا قالیباف؟
روزنامه «اعتماد» در یادداشتی با عنوان «رقیب اصلی روحانی کیست؛ رییسی یا قالیباف؟» نوشت: رقابت اصلی انتخابات ٩۶ میان کیست؟ شیخ حقوقدان حسن روحانی و قاضی راستگرا ابراهیم رییسی با یکدیگر رقابت می‌کنند یا حسن روحانی رییس‌جمهور و محمدباقر قالیباف شهردارپایتخت. صحنه انتخابات اکنون به نظر می‌رسد «یک» در برابر «دو» است چرا که در جبهه اصلاح‌طلبان- اعتدالگرایان، تکلیف نامزد نهایی انتخابات مشخص است. اسحاق جهانگیری معاون نجیب و بی‌ادعای اصلاح‌طلب کابینه روحانی با تصمیم جمعی اصلاح‌طلبان و درخواست رییس‌جمهور وارد رقابت‌های انتخاباتی شد. او مکمل روحانی است و خواهد بود. مصطفی هاشمی‌طبا نیز اگرچه به طیف اصلاح‌طلبان نزدیک‌تر است و همکار اعتدالگرا بوده است، اما بیشتر مستقل وارد صحنه انتخابات شده است. سه ضلعی اصولگرایی – ابراهیم رییسی، محمدباقر قالیباف و مصطفی میرسلیم - کار اصولگرایان را سخت کرده است.

انتخاب روحانی از سر عقلانیت است
روزنامه «آرمان» در مطلبی با عنوان «انتخاب روحانی از سر عقلانیت است» به گفت وگو با آذر منصوری فعال سیاسی و عضو شورای مرکزی اتحاد ملت ایران پرداخت و آورد: انتخاب روحانی به دلیل تامین منافع جریان اصلاحات نیست، بلکه این انتخاب به علت دغدغه‌ای است که اصلاحات برای منافع ملی و توسعه کشور دارد. انتظار حداقلی اصلاح‌طلبان از دولت روحانی در صورت پیروزی در دوازدهمین دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری این است که روند توسعه در کشور شتاب بیشتری بگیرد. دولت روحانی طی چهار سال گذشته ثابت کرد که از عهده موارد مذکور بر می‌آید. با توجه به این پیشینه، مطلوب‌ترین گزینه اصلاحات در انتخابات پیش رو روحانی خواهد بود و همه توان و نیروی خود را به کار خواهیم برد تا روحانی در انتخابات 96 آرای بیشتری نسبت به دور قبل کسب کند.

شانس رقبای روحانی
روزنامه «اعتماد» با درج گزارشی با عنوان «شانس رقبای روحانی» آورده است: «محتمل‌ترین سناریو برای انتخابات ٢٩ اردیبهشت کدام است؟» این پرسشی است که قطعا اذهان و افکار بسیاری از اهالی سیاست و توده‌های اجتماعی را گرفتار خود کرده. شرایط موجود به هر جهت به نفع روحانی است. رقبایی که یا کارنامه مدیریتی پروپیمانی ندارند یا پیش‌تر طعم شکست در برابر او را چشیده‌اند. روند جاری کشور، ذایقه سیاسی مردم، ضعف جناح راست در گفتمان‌سازی ایجابی، انگیزه بیشتر هواداران گفتمان اصلاح‌طلبی-اعتدالگرایی برای استمرار عقب نگه داشتن تندروها و تثبیت اعتدالگرایی بر مدیریت کشور ترس طرح این پرسش را می‌گیرد که تکرار پیروزی روحانی کار سختی خواهد بود؟

ضرورت رویکرد اخلاقی به انتخابات
روزنامه «جوان» در یادداشتی با عنوان «ضرورت رویکرد اخلاقی به انتخابات» که به قلم سیدعبدالله متولیان نگاشته شد، آورد: برخلاف نظام‌های غربی مبتنی بر اصالت سرمایه که مفهوم «ترجیح اراده انسان‌ها(ی ثروتمند) بر اراده خداوند» از طریق انتخابات (و مفهوم مردم‌سالاری) و حذف جایگاه اخلاق در مبارزات انتخاباتی اعمال می‌شود، در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، مفهوم «تحکیم حکومت خداوند در زمین» از طریق انتخابات (و مفهوم مردم‌سالاری دینی) و تأکید بر رعایت و تقویت عنصر اخلاق در رفتارهای انتخاباتی، جاری و تعقیب می‌شود. بداخلاقی‌ها نه تنها مسیر انتخابات را به ناکجاآباد تفکرات اومانیستی غربی سوق می‌دهد بلکه فرصت طلایی انتخابات را به تهدید محدود و حتی تهدید امنیت ملی تبدیل می‌کند. اگرچه طی ادوار انتخاباتی گذشته در جهت تدوین چارچوب باید‌ها و نباید‌ها و اصول اخلاقی انتخابات تلاش‌هایی صورت پذیرفته است اما اولاً این تلاش‌ها کامل (جامع و مانع) نبوده و ثانیاً جنبه عملیاتی پیدا نکرده و ثالثاً جنبه قانونی پیدا نکرده و فاقد ضمانت اجرا بوده است.

احتمال انصراف رییسی از انتخابات وجود دارد
روزنامه «اعتماد» در مطلبی با عنوان «احتمال انصراف رییسی از انتخابات وجود دارد» به گفت وگو با محمود میرلوحی پرداخت و نوشت: آقای رییسی برای ذخیره شدن برای آینده از انتخابات کناره‌گیری کنند. باید دید که او در چه شرایطی آمد. ابتدا گفتند که همه اصولگرایان پشت سر آقای رییسی هستند اما نهایتا این‌طور نشد. او احتمال می‌داد اتفاقات مثبتی در مورد حضور بیفتد اما اکنون که شرایط تغییر کرده است، احتمالا به کناره‌گیری فکر می‌کند. در این شرایط او هم موقعیت تولیت آستان قدس را از دست می‌دهد و هم در انتخابات چیزی به دست نمی‌آورد. در فضای مجازی فضای نقد شدیدی علیه آقای رییسی شکل گرفته است. او در طول زمان همواره حرف‌هایی در حوزه کاری خودش داشته است و معمولا جاذبه‌ای برای مردم ندارد.

مصاف موافقان و مخالفان وضع موجود
روزنامه «جوان» در گزارشی با عنوان «مصاف موافقان و مخالفان وضع موجود» می نویسد:‌ انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری با شناخت کاندیداهایی که می‌توانند در معرض انتخاب مردم قرار بگیرند و با آغاز رسمی و قانونی زمان تبلیغات، شکل جدی‌تر و رسمی‌تری به خود گرفته است. حضوری که مردم باید از میان دو جبهه، کاندیدای خود را انتخاب کنند؛ جبهه موافقان وضع موجود و جبهه مخالفان وضع موجود. در واقع کاندیداهای احراز صلاحیت شده را می‌توان در دو جبهه دسته بندی کرد؛ دسته اول مدافعان وضع موجود و موافقان این سه سال و نیمی که دولت یازدهم بر مسند امور اجرایی کشور بوده است و دسته دوم مخالفان وضع موجود و موافقان تغییر عملکرد دولت. این دوگانگی پررنگ‌ترین قطب بندی کاندیداهای حاضر است؛ دیگر سخن از دولت‌های نهم و دهم وجهی نخواهد داشت و رئیس و معاون اول دولت یازدهم در انتخابات حضور دارند و فصل پاسخگویی آنان رسیده است. باید دید در سخنرانی‌ها و مناظره‌ها و تبلیغات انتخاباتی هر دو گروه چگونه پیش خواهند رفت و کدام جبهه خواهد توانست اعتماد مردم را جلب کند؛ جبهه تغییر یا جبهه تمدید؟!

در دل «خلق» به هر حیله رهی بایدکرد؟
روزنامه «اطلاعات» با انتخاب یادداشتی با عنوان «در دل «خلق» به هر حیله رهی باید کرد؟» که به قلم علیرضا خانی نگاشته شد، آورد: با اعلام اسامی کاندیداهای تأیید صلاحیت شده انتخاباتی، رسماً رقابت ‌های انتخاب رئیس جمهوری دوازدهم کلید خورد و کاندیداها از دیروز مجاز به فعالیت تبلیغاتی شدند. تجربه دوره‌ های پیشین نشان داده است که فرآیند ثبت نام و تبلیغات انتخاباتی دچار آفاتی است. از باز شدن درهای وزارت کشور برای همه افراد، حق کسانی که دچار اختلال در سطح هوشیاری هستند و به خاطر نبودن تخت خالی در شبکه درمانی به وزارت کشور رجوع کرده‌اند تا آفاتی که در حین تبلیغات انتخاباتی افراد به روند انتخاب سالم و موجه و عقلایی وارد می‌شود. این آفات که برخی فعالیت ‌های انتخاباتی را به طرز غیرقابل انکاری طنزآمیز و حتی مبتذل می‌کند، چهره انتخابات و از آن فراتر چهره جامعه ایرانی را در نزد افکار عمومی دنیا مشوه و رفتار انتخاباتی کاندیداها را غیرطبیعی و بعضاً اعجاب انگیز می‌کند و آنچه مجموعه عقلایی کشور تحت عنوان انتخابات، فرآیند انتخاباتی، رقابت انتخاباتی و تبلیغات انتخاباتی، خلق کرده است، با رفتارهای غیرعقلایی و حتی موهن، پنبه می‌کند در برابر باد.

یارگیری نامزدها؛ تعیین کننده نتیجه انتخابات
روزنامه «جام جم» در یادداشتی با عنوان «یارگیری نامزدها؛ تعیین کننده نتیجه انتخابات» که به قلم حشمت الله فلاحت پیشه استاد دانشگاه علامه طباطبایی نگاشته شد، آورده است: شورای نگهبان براساس اختیارات قانونی خود درباره احراز صلاحیت‌ نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، تصمیم‌گیری کرد و صلاحیت شش نفر را برای حضور در مرحله پایانی رقابت‌ انتخاباتی تائید و صلاحیت نامزدهای دیگر را احراز نکرده است. تحلیل کنونی از ترکیب نامزدهای انتخاباتی این است که عملا دو گروه راست و چپ یا اصولگرا و اصلاح‌طلب نامزدهایی دارند که اگر براساس برنامه‌های خود در عرصه رقابت حضور پیدا کنند، می‌توانند صحنه انتخابات را گرم کنند. در هر صورت فضایی جناحی و سیاسی در انتخابات شکل گرفته است و یارگیری‌ها در آینده این رقابت‌ها اهمیت فراوان دارد. باید منتظر ماند و دید که حسن روحانی تا چه اندازه می‌تواند در بین آن بخش از اصولگرایان که فکر می‌کنند نامزد مورد نظرشان در انتخابات حضور ندارد و همچنین آن بخش از بدنه اصولگرایی که سابقا با او همراه بودند، یارگیری کند. در مقابل هم محمدباقر قالیباف سعی خواهد کرد با انتقادات صریح و برنامه‌های مختلفی که دارد، خود را به‌عنوان رقیب اصلی در انتخابات نشان دهد. سید ابراهیم رئیسی هم با یک شیب ملایم در انتخابات حضور دارد و نوع حسابی که وی روی انتخابات دارد.

3 بهانه ساده برای همبستگی ملی
روزنامه «خراسان» در یادداشتی با عنوان «3 بهانه ساده برای همبستگی ملی» که به قلم محمدرضا زائری نگاشته شد، آورد: بدون تردید روزهای پیش رو به دلایل گوناگون از حساس‌ترین فرازهای تاریخ انقلاب اسلامی است.هیچ گاه جبهه خارجی و توطئه های دشمن این اندازه پیچیدگی نداشته و هرگز جبهه داخلی این اندازه آسیب پذیر نبوده است. برگزاری انتخابات ریاست جمهوری که هم فرصتی برای نمایش اقتدار ملی و هم موقعیتی برای تحکیم وحدت داخلی است می تواند با غفلت و بی توجهی ما تبدیل به ابزار آسیب پذیری و تشتت درونی گردد. امروز بیش از هر زمان دیگر به وسایل و بهانه هایی برای تحکیم همدلی و ترویج وحدت ملی و همبستگی عمومی نیاز داریم. هوشیاری عمومی و سراسری طبقات مختلف مردم از نخبگان، اصحاب رسانه، هنرمندان و اهل فرهنگ تا عادی ترین قشرهای جامعه که در متن زندگی روزمره درگیر این تجربه مشارکت عمومی هستند می تواند در تحقق این هدف سهم جدی داشته باشد. این روزها بهانه برای اختلاف و فاصله فراوان هست. آنچه بدان نیاز داریم بهانه ای است که دلهایمان را به هم نزدیک کند و سرود ملی ، نقشه ایران و پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی مهمترین بهانه ها هستند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-04-29 21:03

افزودن دیدگاه جدید