کد مطلب: 

199347

جزئیاتی درباره هدیه حزب موتلفه به رهبر کره شمالی

«یک صنایع دستی در حد ٢٠ یا ٣٠‌ هزار تومان به کره‌شمالی هدیه دادیم». این را حمیدرضا ترقی معاون بین‌الملل شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت. البته بعد از اینکه مهدی جولایی معاون دبیر کل این حزب تایید کرد هدیه مورد اشاره یک تابلو فرش نفیس بوده است، ترقی نیز گفت «تابلو فرش خیلی بزرگی که نبود. یک تابلو فرش کوچک».
جزئیاتی درباره هدیه حزب موتلفه به رهبر کره شمالی

به گزارش سیتنا به نقل از «شرق»، خبرگزاری رسمی کره‌ شمالی دیروز اعلام کرد حزب مؤتلفه اسلامی برای رهبر کره‌ شمالی هدیه تولد فرستاده است؛ هدیه‌ای که مهدی جولایی، معاون دبیرکل حزب در پیونگ‌یانگ پایتخت این کشور به ری‌سو یونگ، عضو کمیته مرکزی و نایب‌رئیس حزب کارگران کره‌شمالی اهدا کرد.

خبرگزاری کره‌شمالی جزئیاتی از این هدیه را منتشر نکرد اما حمیدرضا ترقی معاون بین‌الملل شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در این‌باره گفت: «این یک هدیه یادبود معمول در حد صنایع دستی بود».

صنایع دستی و سوغات ایران بسیار گسترده و گستره قیمتی آن متفاوت است اما ترقی تأکید کرد که «یک هدیه‌ ٢٠ یا ٣٠‌ هزار تومانی بود زیرا حزب مؤتلفه سفرها و دیدارهای بسیاری دارد که توان مالی تهیه هدیه‌های گران‌تر را نداریم».

به گفته او هدیه حزب مؤتلفه به رسم همه دیدارهای خارجی و نه به‌عنوان «هدیه تولد» اهدا شده است. ترقی افزود که حزب موتلفه در بیانیه‌ای در این خصوص توضیح می‌دهد.

کره‌شمالی دیروز مراسم هشتادوپنجمین سالگرد تأسیس ارتش کره‌ شمالی و صد و پنجمین سالگرد تولد «کیم ایل سونگ»، بنیان‌گذار کره‌شمالی را که در تقویم این کشور «روز خورشید» نامیده می‌شود، برگزار کرد. «کیم‌جونگ اون»، رهبر کره‌شمالی در این مراسم که با حضور‌ هزاران سرباز این کشور برگزار شد، شرکت کرد. گفتنی است این مراسم در اوج تنش میان آمریکا و کره‌شمالی برگزار شد و مقامات آمریکا نگران بودند کره‌شمالی در این مراسم ششمین آزمایش موشکی‌اش را هم انجام دهد. آمریکا ناوهای جنگی خود را به شبه‌جزیره کره اعزام کرده و کره‌شمالی نیز اعلام کرده که آماده پاسخ به حملات اتمی ایالات متحده است. علاوه بر این کره‌شمالی دیروز در این مراسم برای نخستین‌بار از موشک‌های بالستیک خود با قابلیت پرتاب از زیردریایی رونمایی کرد.

حضور نمایندگان ایران در این مراسم و اهدای هدیه موضوع تازه‌ای نبوده است و در سال‌های گذشته نیز گروه دوستی ایران و کره‌شمالی در پارلمان به این مراسم رفته بود. ترقی نیز در این خصوص گفت: «همه‌‌ساله کره‌شمالی از کشورهای مختلف برای شرکت در مراسم روز استقلالشان که با رژه همراه است، دعوت می‌کند. حدود صد کشور نمایندگان احزاب خود را به این مراسم می‌فرستند. از ایران نیز هیئت‌هایی از مجلس، نیروهای نظامی و حزب مؤتلفه که با حزب کارگر کره‌شمالی رابطه خوبی دارد می‌رود».

او در پاسخ به اینکه چه هیئت‌های دیگری از ایران در این مراسم شرکت کردند، گفت: «معمولا هیئت‌هایی از مجلس و هیئت‌های نظامی شرکت می‌کنند که اگر بخواهند، خودشان اعلام می‌کنند. ما نیز به خاطر حضور احزاب سیاسی آسیایی شرکت می‌کنیم زیرا بسیاری از آنها در این مراسم حضور دارند و فرصت خوبی برای لابی‌کردن درباره مسائل منطقه‌ای است».

ترقی درباره ارتباطات این حزب با دیگر احزاب دنیا نیز توضیح داد: «حزب مؤتلفه با ٣٠٠ حزب از کشورهایی آسیایی از طریق اتحادیه احزاب سیاسی آنها ارتباط دارد و عضو کمیته دائمی یا شورای مرکزی این اتحادیه نیز هست. به طور مستمر در جلسات آنها شرکت می‌کند و بعضا تصمیمات خوبی درباره منطقه گرفته می‌شود».

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه ادامه داد: «تاکنون نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری برخی کشورهای منطقه مثل آذربایجان را نیز داشته‌ایم. هر سه سال مجمع عمومی احزاب و هر دو ماه کمیته شورای مرکزی برگزار می‌شود. قرار است این کمیته امسال جلسه‌ای نیز در ایران داشته باشد».

او افزود: «با همکاری چین اجلاس احزاب کشورهای حاشیه جاده ابریشم که طرح توسعه اقتصادی اعضای این کشورها را دارد، برگزار می‌شود و ایران ارتباطات خوبی با این احزاب دارد».

گفتنی است آخرین مراوده ایران و کره‌شمالی قبل از این مراسم و حضور هیئت‌های ایرانی در آن به دیدار علاءالدین بروجردی، رئیس گروه دوستی ایران و کره‌شمالی و اعضای این گروه با سفیر کره‌شمالی در بهمن‌ماه گذشته برمی‌گردد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-04-17 09:43

افزودن دیدگاه جدید