کد مطلب: 

173718

خستگی مفرط مذاکراه کنندگان/ نتیجه کار بیش از یک بیانیه نخواهد بود!

ظریف درباره انتشار احتمالی بیانیه اظهار کرد: درباره بیانیه تصمیمی گرفته نشده است و به مرحله‌ای نرسیده‌ایم که قطعی صحبت کنیم. تلاش‌هایی برای نگارش صورت گرفته اما نمی‌توانیم فعلا به صورت قطعی از نتیجه کار صحبت کنیم. فقط می‌توان گفت که قطعا نتیجه کار بیش از یک بیانیه نخواهد بود.
خستگی مفرط مذاکراه کنندگان/ نتیجه کار بیش از یک بیانیه نخواهد بود!

عصر ایران - مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 در شهر لوزان سوئیس پس از پایان مهلت از قبل تعیین شده در صبح چهارشنبه هم ادامه یافت.

قبل از این روز سه شنبه 11 فروردین (دیروز) به عنوان آخرین روز مذاکرات تعیین شده بود اما با توافق دو طرف مذاکرات، گفتگوها ادامه یافت.

روز سه شنبه وزیر خارجه چین و بامداد چهارشنبه وزیر خارجه فرانسه و صبح چهارشنبه هم وزیر خارجه روسیه، لوزان سوئیس را ترک کردند.

ایران و گروه 1+5 قصد دارند برای حل مسئله هسته ای تهران به راه حل دیپلماتیک برسند.

جدیدترین خبرهای مذاکرات هسته ای لوزان

13:03 - مذاکرات فنی در صبح روز چهارشنبه میان علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا آغاز شد.

همزمان مقامات ایران و 1+5 به صورت جداگانه در نشست های دوجانبه گفتگوها را ادامه دادند.

13:45 - ایرنا به نقل از ایتارتاس نوشت: مذاکرات هسته ای ایران و مسائل مربوط به آن یکی از موضوع های اصلی در جلسه شورای امنیت روسیه به ریاست ولادیمیر پوتین رییس جمهوری این کشور بود. جنگ یمن و مساله اوکراین از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مطرح شد.

مقامات ایرانی در صبح چهارشنبه - هتل محل مذاکرات هسته ای

ازسرگیری مذاکرات هسته ای در صبح چهارشنبه : نشست فنی صالحی - وزیر انرژی آمریکا

 

13:46 - سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه، لوزان سوئیس را به مقصد مسکو ترک کرد.

13:51 - نشست وزیران خارجه ایران و گروه 1+5 در لوزان آغاز شد. در این نشست وزیران خارجه روسیه،‌ فرانسه و چین حضور ندارند.

13:56 - بی بی سی: چین طرح جدیدی را ارائه کرده است. این پیشنهاد تحت چهار عنوان مطرح شده است. اول: مهم است که مذاکرات از هدایت سیاسی لازم برخوردار باشد؛ دوم، مهم است که فاصله بین خواست‌های طرفین کاهش یابد، سوم، مهم است که از روش گام به گام و پاسخگویی متقابل (امتیاز در برابر امتیاز، گذشت در برابر گذشت) استفاده شود، چهارم، مهم است که تلاش مذاکره کنندگان معطوف به دستیابی به "بسته" راه حل (شامل موارد گوناگون) باشد.

13:59 -  وزیر خارجه انگلیس: به چارچوب تفاهم اصولی رسیده‌ایم اما مباحث کلیدی چندی باقی است.

14: 14 - عراقچی در مصاحبه با شبکه یک سیما: همه مسائل حل شده اند اما یکی دو موضوع باقی مانده اند کلیدی و مهم هستند. این مسائل جوری نیستند که نتوان به مانند مسائل قبل آنها را حل نکرد.

وی افزود: تحریم ها و تحقیق و توسعه دو موضوع حل نشده هستند. در صورت توافق، بیانیه مشترک مطبوعاتی صادر می شود.  تا پایان امروز چهارشنبه بیانیه توافق صادر می شود.

17:31 - دیدار جان کری و محمدجواد ظریف وزیران خارجه آمریکا و ایران برگزار شد.

17:37 - وزارت خارجه آلمان اعلام کرد زمان بازگشت وزیر خارجه آلمان از مذاکرات لوزان مشخص نیست.

17:42 - نشست جداگانه علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا و همزمان نشست جداگانه ای میان جان کری و محمدجواد ظریف وزیران خارجه آمریکا و ایران در لوزان ادامه دارد.

20:24 - جان کری وزیر امور خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد مذاکره کنندگان 1+5 و ایران تا چهارشنبه بعد از ظهر به توافق بر سر برنامه هسته ای تهران دست پیدا کنند.

20:25 - فدریکا موگرینی مسؤول سیاست خارجی اروپا در توئیتر نوشت: "برای رسیده به توافق نهایی سخت در تلاش هستیم، می خواهیم به یک توافق خوب برسیم."

21:02 - مذاکرات در حالی ادامه دارد که فضای خستگی بر هتل محل گفت و گوها سایه افکنده است. مذاکره کنندگاه اصلی و مشخصاً ظریف، عراقچی، کری و وزیران خارجه آلمان و انگلیس که به طور منظم در گفت و گو ها حضور دارند در شبانه روز ، 2 الی 3 ساعت بیشتر نمی خوابند. شاید یکی از علل کند شدن روند گفت و گوها ، خستگی بیش از حد مذاکره کنندگان باشد.
 

خستگی مفرط مذاکراه کنندگان ؛ 3 ساعت خواب در شبانه روز / احتمالاً مذاکرات به روز هشتم می کشد / کشدار شدن مذاکرات، نفت را 4 درصد گران کرد

خستگی در چهره و چشمان ظریف موج می زند ؛ مذاکره کنندگان در شبانه روز بیش از 3 ساعت استراحت ندارند

21:05 - وزیر دفاع اسرائیل در خصوص نتیجه مذاکرات گفت: به نظر من توافقی حاصل نخواهد شد. آنها (ایران و 1+5) ، صرفاً به دنبال یک بیانیه هستند تا دست خالی از لوزان برنگردند. هر توافقی با ایران برای غرب بد است و نباید اجازه داد ایران غنی سازی را ادامه بدهد.

22:52 -  وزیر امور خارجه کشورمان گفت که پیشرفت مذاکرات بستگی به اراده سیاسی دارد و اراده سیاسی طرف مقابل همیشه مشکل داشته است.

به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف که در ساعات پایانی عصر چهارشنبه برای پیاده روی با تعدادی از اعضای هیات به حیاط هتل آمده بود، در حلقه خبرنگاران گفت: برخی از مسئولان و وزیران غربی نیاز داشتند برای مسائل داخلی خود به کشورشان بازگردند. در صورتی که نیاز باشد بازمی‌گردند؛ البته مدیران و معاونان سیاسی همه کشورها حضور دارند.

وی با اشاره به حل دو مورد اختلافی نیز اظهار کرد: کارها به این دلیل که به جزئیات راه‌حل‌ها رسیده بسیار دشوار است. امیدواریم پیشرفت حاصل شود. هنوز گفت‌وگو‌ها ادامه دارد و الان همزمان بین چندین هیات باید گفت‌وگوها انجام شود.

وزیر خارجه ایران خاطرنشان کرد: در حال حاضر مذاکرات بین دو هیات در جریان نیست بلکه چندین هیات با نگرانی‌ها و نگرش‌های مختلف با هم در حال مذاکره هستند؛ از این‌رو کارها مقداری پیچیده‌تر است. این پیچیدگی هم در بحث توافق بین ایران و ۱+5 و هم در بین خود اعضای 1+5 وجود دارد.

ظریف همچنین در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه وزیر خارجه آلمان گفته است قصد دارد حداقل تا پنجشنبه در لوزان بماند، درباره احتمال ادامه مذاکرات تا فردا گفت: هر چیزی ممکن است.

22:22 - سخنگوی کاخ سفید: ما از نظر زمانی به پایان مذاکرات برای رسیدن به تفاهم سیاسی رسیده ایم. باید اختلافات باقی مانده را به سرعت حل کنیم. هنوز به مرحله ای نرسیده ایم که بخواهیم گزینه خروج از گفتگوها را بررسی کنیم، چون تا حدی پیشرفت داشته ایم.

22:23 - بی بی سی: جان کری تا کنون به اندازه ای که با ظریف جلسه داشته، با هیچ مقام خارجی نداشته است.

22:25 - ایران و آمریکا از همدیگر می خواهند "اراده سیاسی" به خرج دهند.

22:27 - با توجه به این که گفت و گوها به مرحله سرنوشت سازی رسیده است و در عین حال، هنوز مسائلی باقی مانده است، بسیاری از حاضران در لوزان معتقدند که مذاکرات به روز هشتم خواهد کشید و 13 بدر هسته ای در لوزان برگزار خواهد شد!

22:30 - یک مقام سابق در وزارت خارجه آمریکا در گفت و گو با بی بی سی گفت: حتی اگر در لوزان توافقی حاصل نشود، طرفین در فرصتی دیگر مذاکرات را ادامه خواهند داد. گفت و گوهای صلح خاورمیانه هم بارها به بست رسید ولی مذاکرات ادامه یافت.

22:41 - در پی عدم توافق ایران و 1+5 در موعد مقرر، قیمت جهانی نفت ، 4 درصد افزایش یافت.

22:54 - ظریف با تبریک فرارسیدن روز "سیزده بدر" به مردم ایران گفت: امیدوارم فردا همه مردم در کنار خانواده‌هایشان خرسند باشند.از مردم خوبمان انتظار دارم فرزندان خود را فراموش نکنند.
وی درباره انتشار احتمالی بیانیه اظهار کرد: درباره بیانیه تصمیمی گرفته نشده است و به مرحله‌ای نرسیده‌ایم که قطعی صحبت کنیم. تلاش‌هایی برای نگارش صورت گرفته اما نمی‌توانیم فعلا به صورت قطعی از نتیجه کار صحبت کنیم. فقط می‌توان گفت که قطعا نتیجه کار بیش از یک بیانیه نخواهد بود.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سنگینی مذاکرات تصریح کرد: سه روز است که اعضای هیات ایران به خاطر سنگینی کار نتوانسته‌اند از اتاق‌هایشان بیرون بیایند.

وی افزود: ما با شش کشور که مواضع و منافع متفاوت با خودشان و با ایران دارند، روبه‌رو هستیم. هماهنگی بین این کشورها بسیار دشوار است اما مهم این است که آنها بدانند مردم ما و نمایندگانشان در مذاکرات، زیر بار زیاده‌خواهی نخواهند رفت. الان فرصتی استثنایی است که راه جبران رفتار گذشته با مردم ایران را پیش بگیرند البته اگر قدر این فرصت را بدانند.

23:23 - وزیر خارجه آلمان: طرح های جدیدی روی میز است که بعید به نظر می رسد امشب برای بررسی آنها کافی باشد.

 ادامه دارد...

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-04-01 23:31

افزودن دیدگاه جدید