کد مطلب: 

173691

ائتلاف عربستان و اسرائیل علیه مذاکرات لوزان

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت نوشت: عربستان و اسرائیل برای مقابله با ایران ائتلافی نامحبوب تشکیل دادند.
ائتلاف عربستان و اسرائیل علیه مذاکرات لوزان

به گزارش «انتخاب»، وزرای خارجه ایران، آمریکا و پنج عضو دیگر قدرتهای جهانی ازجمله انگلیس کمتر از 24 ساعت وقت دارند تا در مذاکراتی فشرده به نتیجه ای دست یابند که می تواند چشم انداز خاورمیانه را برای چندین سال آینده تغییر دهد. مقامات آمریکایی می گویند، مذاکرات در لوزان بر سر برنامه هسته ای ایران که ضرب الاجلی برای رسیدن به یک توافق اصولی است، تا نیمه شب سه شنبه به پایان می رسد.

وانگ یی وزیر خارجه چین، محتاطانه ابراز خوش بینی کرد. فرانک والتر اشتاینمایر، همتای آلمانی او نیز گفت، برخی پیشرفت ها به دست آمده است و البته موانعی نیز در ساعت های آخر باقی مانده است.
ولی با وجود ابراز بیم و امید برخی مقامات درباره چشم انداز مذاکرات ، ‌عربستان و اسرائیل دو رژیم واقع در خاورمیانه، تحولات در لوزان را با نگرانی بسیار عمیقی دنبال می کنند. این دو به گونه ای به سمت یکدیگر حرکت کرده اند که نتیجه آن ایجاد یک ائتلاف ناخوشایند میان ریاض و تل آویو شده است.

 اسرائیل و عربستان، همواره ادعا می کنند که هدف تهران دستیابی به یک زرادخانه هسته ای بدون توجه به تعهداتی است که باید به آن عمل کند و این که دست ایران با برداشته شدن تحریم های اقتصادی به عنوان بخشی از توافقنامه تقویت خواهد شد. هر دوی آنها ایران دارای تسلیحات هسته ای را به عنوان یک تهدید مستقیم برای بقای خودشان می دانند و به همین دلیل معتقدند باید ایران مهار شود.

همکاری بین اسرائیل و برخی دولتهای عرب در منطقه در حال گسترش است که این می تواند پاسخی به گسترش نفوذ ایران در عراق ، ‌لبنان ، سوریه و اخیرا یمن باشد. دولت آمریکا با شور و شوق به دنبال مذاکرات هسته ای با ایران است و دست خود را برای همکاری با این کشور برای مقابله با گروه داعش در عراق و سوریه به سمت تهران دراز کرده است، ‌این وضعیت بیش از پیش در نزدیکتر شدن اسرائیل و عربستان به یکدیگر تاثیر داشته است. در زمان برگزاری انتخابات اسرائیل، برخی مقامات از جمله مشاوران بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم علاقمند بودند تا امتیازات استراتژیک تفاهم مخفیانه خود با بلوک سنی در منطقه را برشمارند.

یک مقام بلندپایه امنیتی در تل آویو می گوید، ضرورت، ائتلاف ها را به وجود می آورد. ضرورت برای ما و بویژه سعودی ها و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس نظیر بحرین، قطر، امارات متحده عربی، اردن و مصر به وجود آمده است تا علیه ایران در یک صف قرار بگیریم، ایرانی که یک قدرت تهاجمی و توسعه طلب است. ما فکر می کنیم توافق هسته ای که ایرانی ها ممکن است جامعه بین المللی را ترغیب به امضای آن کنند، همه ما را در منطقه آسیب پذیر کند و به همین دلیل، این نوع همکاری منطقی به نظر می رسد.

بنیامین نتانیاهو روز گذشته بر خطری تاکید کرد که در نتیجه بندهای احتمالی مورد توافق در لوزان توسط گروه پنج به علاوه یک با ایران بر منطقه تحمیل می شود و توافق با ایران را بدتر از آنچه دانست که تصور می کرد. ایران همچنین در اظهارات خود درباره محور ایران، لوزان، یمن هشدار داد. عربستان سعودی رهبری محور را با تشکیل یک ائتلاف سنی علیه شورشیان حوثی مورد حمایت ایران در یمن به عهده کرفته است و با جنگنده های هوایی در حال حاضر یمن را بمباران می کند.

شاهزاده ترکی الفیصل، رئیس سابق سرویس اطلاعاتی عربستان و سفیر این کشور در واشنگتن و لندن هشدار داد، توافق با ایران می تواند منجر به اشاعه هسته ای شود. وی گفت،‌هر چیزی که آنها (ایرانی ها)در این مذاکرات به دست آوردند، ما نیز همان را می خواهیم. وی افزود: اگر ایران توانایی غنی سازی اورانیوم تا هر سطحی که بخواهد را داشته باشد، فقط عربستان سعودی نیست که آن را می خواهد. همه جهان درهای خود را برای پیمودن این مسیر باز خواهند کرد.

مقامات اسرائیلی در گذشته به طور غیرعلنی ادعا کرده بودند که اگر جنگنده های اسرائیلی نیاز به عبور از حریم هوایی عربستان برای حمله به اهدافی در ایران را داشته باشند، پادشاهی عربستان چشم خود را بر روی نقض حریم هوایی اش خواهد بست، هر چند در صورتی که اسرائیل مذاکرات برای تشکیل دولت فلسطینی را آغاز کند، عربستانی ها علاقه بیشتری به اسرائیلی ها نشان می دهند.

براساس گزارش ها، یک دیپلمات غربی مستقر در بروکسل می گوید، مقامات سعودی به طور کامل در همه موضوعات مربوط به ایران با اسرائیل هماهنگ هستند.

گفته می شود که دو ماه پیش، مقامات سرویس اطلاعاتی اسرائیل،‌موساد و مقامات سعودی برای تبادل اطلاعات درباره ایران با یکدیگر دیدار کردند و ادعاهایی وجود داشت مبنی بر این که عربستان سعودی برای همکاری با هر ماموریتی علیه تهران اعلام آمادگی کرده است که می توان در این زمینه تدارک دیدن استفاده از بالگردهایی برای نجات هر ناوگان هوایی ساقط شده و نیز سوختگیری هوایی برای ناوگان هوایی اسرائیل است.

همچنین در سال گذشته، شاهزاده ترکی، علنا با ژنرال آموس یادلین،‌رئیس سابق اطلاعات ارتش اسرائیل در بروکسل دیدار کرد. ژنرال آموس گیلعاد، مدیر سابق بخش سیاسی وزارت جنگ اسرائیل گفت، اسرائیل در پشت صحنه با دولتهای سنی همکاری می کند. وی در ادامه افزود، همه چیز زیرزمینی است. اعراب هرگز این همکاری را به طور علنی نخواهند پذیرفت، اما آنها به اندازه کافی باهوش هستند که در زمینه های مشترک همکاری کنند.

روبرت امرسون، یک تحلیلگر امنیتی می گوید، احساس خشم علیه نتانیاهو در میان دموکراتها در آمریکا، بسیار عمیق است. تا زمان برگزاری انتخابات بعدی، نتانیاهو می تواند تنها امیدوار باشد که جمهوریخواهان تلاش خواهند کرد هر توافقی با ایران را در کنگره مسدود کنند. اما در حال حاضر، اسرائیل مجبور است تا به یک بازی منطقه ای در خاورمیانه دست بزند. هر چند جمهوریخواهان برای دستیابی به تعداد اعضای کنگره که برای متوقف کردن برداشته شدن تحریم ها نیاز است، با دشواری هایی مواجه هستند. سخنرانی نتانیاهو در کنگره به عنوان نوعی لجاجت با باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در نظر گرفته شد و بسیاری از اعضای سیاهپوست کنگره را عصبانی کرده است. جیمز کلایبوم، از نمایندگان سیاهپوست دستیار رهبر اقلیت در کنگره گفت،‌این کار نتانیاهو تحقیر کردن اولین رئیس جمهوری سیاهپوست آمریکا بود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-04-01 00:02

افزودن دیدگاه جدید