کد مطلب: 

173116

افشاگری بی‌سابقه علیه «رضازاده»

"حسین ابوالفتحی" در قانون نوشت: نامه عجیب «تاماش آیان»، رئیس فدراسیون جهانی وزنه‌برداری، به مسئولان ورزش ایران در حمایت از رضازاده فرصتی را فراهم کرد تا سراغی از علی مرادی بگیریم. مردی که بعد از سال‌ها دبیرکلی کنفدراسیون وزنه‌برداری آسیا چند ماه پیش به خاطر لجبازی‌های مدیران ارشد وزنه‌برداری ایران آخرین کرسی مهم ورزش ایران در عرصه بین‌الملل را هم به رقبای آسیایی‌اش سپرد. علی مرادی در این گفت‌وگو صراحتا به انتقاد از سیاست‌های حسین رضازاده پرداخت.
افشاگری بی‌سابقه علیه «رضازاده»

در ادامه این مطلب آمده است: دبیرکل پیشین کنفدراسیون فوتبال آسیا نامه اخیر تاماش آیان را هم گستاخی محض از سوی رئیس فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری خواند و به صراحت از رفتار او به انتقاد پرداخت. گفت‌وگوی قانون با او را در زیر بخوانید.
   در جریان نامه تاماش آیان به مسئولان ورزش ایران و حمایت عجیبش از حسین رضازاده هستید؟
بله متاسفانه. باور کنید این برای اولین بار در تاریخ ورزش جهان است که می بینم چنین رفتاری از سوی یک مقام بین‌المللی آن هم در این سطح اتفاق می‌افتد. من نمی‌دانم واقعا چه فرآیندی رئیس فدراسیون جهانی وزنه‌برداری را در چنین مسیری قرار می‌دهد. تاماش آیان با این کار خود به صراحت و وقاحت در امور داخلی ورزش ما دخالت کرده و این با روح المپیک در تضاد کامل است.
  فکر می‌کنید انگیزه تاماش آیان از این کار چه باشد. با توجه به این‌که قطعا خود او بهتر از ما می‌داند چگونه با این‌کار تیشه به ریشه‌ سابقه خود می‌زند؟
هم من، هم شما و هم مسئولان ورزش به وضوح می‌دانند پشت پرده قصه کیست. متاسفانه عده‌ای برای رسیدن به منافع شخصی خود از داخل به بیگانه‌ها گرا می‌دهند و این اوج کم‌لطفی است. من نمی‌دانم یک صندلی چقدر برای یک آدم می‌تواند ارزش داشته باشد که برای حفظش اطلاعات و مسائل ملی کشورش را این‌گونه به تاراج می‌گذارد.
  قبول دارید این یک بدعت‌گذاری خطرناک برای ورزش دنیا و ایران است؟
صد در صد همین‌گونه‌است. متاسفانه این نتیجه عملکرد کسانی است که با دوپینگ سیاسی و لابی بزرگ شده‌اند و حالا نمی‌خواهند دست از صندلی مدیریت‌شان بکشند. اینها یک سری افرادی هستند که با لابی و رانت قوانین جاری کشور را دور زده‌اند و به هیچ چیز غیر منافع شخصی‌شان فکر نمی‌کنند. من خیلی خوشحالم که امروز هم رسانه‌ها، هم افکار عمومی و هم مسئولین ارشد ورزش دست این افراد را خوانده‌اند و مانع از فعالیت‌های خطرناک دیگرشان شده‌اند. 
  گویا این نامه یک ماه پیش به وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک ارسال شده بود؟
بله. این نامه در زمان انتخابات کنفدراسیون وزنه‌برداری آسیا به ایران ارسال شده بود. اتفاقا من همان موقع می‌دانستم که چنین نامه‌ای به ایران ارسال شده و خیلی از مدیران ارشد کمیته ملی المپیک خواستم آن را در اختیارم بگذارند تا در رسانه‌ها منتشرش کنم اما متاسفانه دوستان نخواستند این نامه در رسانه‌ها منتشر شود. از نظر من ارسال این نامه یک گستاخی محض از جانب تاماش آیان بود و واقعا از مسئولان ارشد ورزش به خاطر پیگیری این مسئله تشکر می‌کنم.
  پس پروسه حذف و ناکامی شما در انتخابات کنفدراسیون وزنه‌برداری آسیا هم در تداوم اقداماتی از این دست بود؟
رفتاری که حسین رضازاده در زمان انتخابات کنفدراسیون وزنه‌برداری آسیا با ورزش ایران کرد اوج بی‌اخلاقی بود. او چند روز پیش از این انتخابات در جلسه‌ای که محمود گودرزی در محل وزارت ورزش تشکیل داد، صراحتا قول داد که بنده را به عنوان کاندیدای دبیر کلی کنفدراسیون وزنه‌برداری آسیا به مجمع انتخاباتی این کنفدراسیون معرفی کند اما بعدا همه را غافلگیر کرد و زیر حرفش زد! رضازاده آن روز در حالی که می‌دانست خودش رای نمی‌آورد فقط خواست فرصت من را بسوزاند. او با این‌کارش نه به علیمرادی بلکه به ورزش ایران کم لطفی کرد. او حق یک ملت را زیر پا گذاشت.
  نکته عجیب این نامه‌نگاری نقطه ابهامی است که در مورد انگیزه تاماش آیان مطرح است. شما فکر می‌کنید فردی در جایگاه رئیس فدراسیون جهانی یک رشته در قبال چه چیزی حاضر به انجام چنین کاری می‌شود؟
من آخرت خود را خراب نمی‌کنم اما حتما پیشنهادات قابل توجهی به او شده است. اینها با این کار خود روح دموکراسی را خدشه‌دار کردند. این آقایان(تاماش آیان) که دائما حرف از دموکراسی و تمدن غرب می‌زنند، کاش می‌شد از او پرسید این رفتار و تلاش آشکار برای جایگاهی که برای آن رای‌گیری می‌شود چگونه از منظر دموکراسی قابل تعریف و توصیف است.
  واقعا فکر می‌کنید صندلی ریاست فدراسیون وزنه‌برداری برای حسین رضازاده چقدر ارزش دارد که به خاطرش چنین کارهایی می‌کند؟
اتفاقا این سوال خیلی از مردم است که باید خود رضازاده به آن پاسخ دهد. به نظرم چنین افرادی با این کار خود گذشته، حال و آینده خود را نابود می‌کنند و ای کاش هرچه زودتر از این راه بازگردند. اینها نگاه عجیبی به دنیا دارند و من دعا می‌کنم روزی به اشتباهات خود پی ببرند. این دوستان با انگیزه‌های مشخص خود پول خرج کردند که من در انتخابات آسیا رای نیاورم. آنها به جنگ مقابل من ایستادند در حالی که من نماینده مردم بودم.
  حسین رضازاده چرا نمی‌پذیرد دوشغله است. مگر امثال دنیامالی و هادی ساعی به خاطر همین شرایط از انتخابات فدراسیون تکواندو و قایقرانی کنار نکشیدند؟
واقعا نمی‌دانم. این دوستان قانون جاری کشور را هم نمی‌پذیرند. به قول شما هادی ساعی به عنوان پرافتخارترین ورزشکار ایران وقتی دید تصمیمش برای حضور همزمان در یک فدراسیون ورزشی و شورای شهر در تضاد با قانون است انصراف داد و نخواست قانون را دور بزند. حسین رضازاده با تصمیمات عجیبش سرمایه ملی مثل سعید علی‌حسینی را سوزاند، با حذف من از انتخابات آسیا فرصت ملی را سوزاند و حالا هم که منافع ملی را در نظر نمی‌گیرد.
  برای ریاست بر فدراسیون وزنه‌برداری برنامه‌ای دارید؟
من که کاندیدا شده‌ام و امیدوارم بتوانم اعتماد مجمع فدراسیون و وزارت ورزش را جلب کنم و مشکلی از مشکلات این رشته حل کنم. 
   به عنوان سوال پایانی اگر دوست دارید پاسخ دهید. عوامل فدراسیون وزنه‌برداری ایران برای حذف و ناکام گذاشتن شما در انتخابات کنفدراسیون وزنه‌برداری آسیا چقدر هزینه کردند؟
آن‌طور که من اطلاع گرفتم آقایان 500 هزار دلار هزینه کردند در حالی که من دست خالی 26 رای موافق گرفتم. این دوستان لابی کردند و هرکاری توانستند انجام دادند تا من زمین بخورم.
   این پول از کجا بود؟
من سندی در دست ندارم اما مطمئنم از سرمایه این مملکت بود.

محمود گودرزی-وزیر ورزش و جوانان:  نامه‌ای که آیان نوشته مناسب نیست. او اعلام کرده مسئولان ورزش در صندوق آرا دست ببرند و از داخل آن نام رضازاده را بیرون بیاورند و سایر رقبا را حذف کنند. این دخالت در امور داخلی است و ما آن را محکوم می‌کنیم. آیا منشأ این اتفاق داخلی بوده است؟ این موضوع قابل بررسی است و درباره انتخابات طبق قانون عمل می‌کنیم. آخرین مصوبه از سازمان بازرسی این بوده که شورای شهر و عضویت در فدراسیون‌ها شغل محسوب می‌شود و افراد نمی‌توانند همزمان هر دو را داشته باشند با همین قاعده مسئولیت رضازاده امروز در فدراسیون تمام می‌شود و برای فدراسیون سرپرست تعیین می‌کنیم. ما به رضازاده علاقه‌مند هستیم و می‌خواهیم او در فدراسیون بماند چرا که یکی از سرمایه‌هاست و توفیقاتی را داشته اما باید تکلیف خودش را مشخص کند که می‌خواهد در فدراسیون بماند یا در شورای شهر. احتمالاً توصیه از داخل ایران بوده است، بعضاً در فدراسیون جهانی افرادی هستند که این توصیه‌ها را کرده‌اند که رفتار مناسبی نیست. ما آن را برای استقلال یک کشور نمی‌پسندیم و اگر تکرار شود به دادگاه بین‌المللی شکایت می‌کنیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-02-26 15:26

افزودن دیدگاه جدید