کد مطلب: 

245395

مدیرعامل تامین اجتماعی خبر داد: استعلام غیرحضوری اعتبار دفترچه‌‌های بیمه‌

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ضمن اعلام آخرین وضعیت ثبت نام شدگان بیمه بیکاری گفت: از اول خرداد از نظر رسیدگی و سازوکارهای نظارتی به شرایط عادی برمی‌گردیم و پیش‌بینی می‌کنیم نهایتا بعد از پایان اردیبهشت ۶۰ تا ۷۰ هزار نفر مازاد بر آمارهای قبلی سنوات گذشته متقاضی اخذ مقرری در بیمه بیکاری داشته باشیم.
مدیرعامل تامین اجتماعی خبر داد: استعلام غیرحضوری اعتبار دفترچه‌‌های بیمه‌

به گزارش سیتنا، مصطفی سالاری در یازدهمین نشست دیده بان رفاه و تامین اجتماعی که در موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی برگزار شد با اشاره به ماموریت تامین اجتماعی در قبال ۴۳ میلیون تحت پوشش، گفت: کرونا هم تبعات و اثرات منفی داشته و هم آموخته‌هایی برای ما در بر داشته است.

وی با اشاره به آثار مالی متأثر از کرونا، تصریح کرد: درآمدهای سازمان از زمان شیوع کرونا به طور میانگین هر ماه ۲۰۰۰ میلیارد تومان به علت امهال‌های دولت و بیکاری‌ها کاهش داشته است. در هیئت دولت مصوب شد که دولت یک خط اعتباری از طریق بانک مرکزی بابت این کسری در اسفندماه به سازمان بدهد. قرار شد برای فروردین هم ۲۰۰۰ میلیارد تومان از بدهی دولت به سازمان پرداخت شود و خوشبین هستیم این دو موضوع تا دو سه هفته آینده انجام شود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: با توجه به منتفی شدن امهال‌ها از پایان اردیبهشت ماه به بعد، وصول حق بیمه از اول خردادماه به روال عادی بر می‌گردد. لذا اصولا با کاهش درآمد کمتری در خرداد به بعد مواجه خواهیم بود گرچه به دلیل آثار کرونا بر فعالیت‌ها واشتغال، این کاهش درآمد به صفر نخواهد رسید.

آخرین وضعیت ثبت نام شدگان بیمه بیکاری

وی به وضعیت بیمه بیکاری نیز اشاره کرد و گفت: بیماری کرونا، بیکاری گسترده ایجاد کرده است. ۲۲۰ هزار مقرری بیمه بیکاری بگیر در اسفندماه داشتیم که این رقم بدون لحاظ تاثیر کرونا بود. با شروع تعطیلی واحدهای تولیدی، عده‌ای نام‌نویسی کردند و لیست ۳۷۰ هزار نفری پالایش شده وزارت کار در اختیار ما قرار گرفت.

سالاری ادامه داد: با کسر برخی اسامی بعد از بررسی‌ها، این رقم به ۲۴۱ هزار مورد کاهش پیدا کرد. عده‌ای هم در دفاتر کاریابی و ادارات کار ثبت نام کرده اند که با محاسبه آنها، لیست بیمه بیکاری بگیران ما به حدود ۲۷۰ هزار نفر رسید. در نام نویسی و ثبت نام بیکار شدگان در سامانه ثبت نام بیکارشدگان ایام کرونا، رقم  ۶۸۰ هزار نفری برای فروردین را شاهد بودیم. با پالایش و حذف اسامی شاغلین، این فهرست به ۵۴۰ هزار نفر کاهش پیدا کرده و برای اردیبهشت هم پیش بینی می‌کنیم به همین تعداد افراد برسیم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه بیش از ۲ و نیم برابر به مشمولان صندوق بیمه بیکاری اضافه شده و صندوق قطعا از عهده پرداخت مقرری برنمی‌آید گفت: رسیدگی و مذاکراتی در دولت به عمل آمد و مقرر شد که میانگین مقرری بگیران پنج سال قبل صندوق محاسبه شود و پرداخت مقرری برای این تعداد از افراد برعهده تامین اجتماعی باقی بماند و منابع مازاد بر آن از محل این منابع پرداخت به متقاضیان مازاد بر معوقه معمولی از اول خرداد به بعد تا آخر مهرماه، ۸۵ درصد هزینه از منبع کمکی دولت و ۱۵ درصد از منابع داخلی سازمان پرداخت خواهد شد و بعد از آن، شرایط  و روال پرداخت عادی محسوب شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: همچنین مقرر شده است برای این سه ماه اول هرکسی اسم نوشته و اشتغال به کار نداشته و لیست بیمه‌اش رد نشده بدون لحاظ سازوکارهای معمول و با شرایط و نرخ خاص تعیین شده، از پرداخت بابت ایام بیکاری کرونا برخوردار شود.

بررسی چگونگی پرداخت مقرری بیمه بیکاری در ستاد ملی کرونا

سالاری ادامه داد: از خرداد ماه طبق روال سابق تقاضای بیمه بیکاری در کمیته مربوطه باید مانند قبل رسیدگی شود و وزارت کار از کلیه امکانات و ابزار کنترلی و نظارتی خود در قانون برای احراز حضور استفاده خواهند کرد.

وی افزود: در واقع از اول خرداد از نظر رسیدگی و سازوکارهای نظارتی به شرایط عادی برمی‌گردیم و پیش‌بینی می‌کنیم نهایتا بعد از پایان اردیبهشت ۶۰ تا ۷۰ هزار نفر مازاد بر آمارهای قبلی سنوات گذشته متقاضی اخذ مقرری در بیمه بیکاری داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه وضعیت هزینه‌های درمان ناشی از کرونا در حیطه درمان مستقیم، مبهم‌تر است، گفت: در شرایط کرونا، کارکرد ماهانه هزینه مراکز که می‌رسد اعداد تعجب آور هستند. یک روز هزینه کاهش می‌یابد و یک روز هزینه‌ها دو برابر می‌شود. همچنین برآورد پیش بینی اینکه چه میزان از درمان‌های الکتیو ما به ماه بعدی منتقل می‌شود اصلا آسان نیست.

وی ادامه داد: از وقوع بحران کرونا، کلیه مراکز درمانی ما تابع تصمیمات ستاد کرونا و وزارت بهداشت بودند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به وضعیت درمان غیرمستقیم نیز اشاره کرد و گفت: در حال مذاکره و پیگیری هستیم که اگر قرار است منابعی بابت هزینه‌های درمان کرونا اختصاص یابد، باید علاوه بر وزارت بهداشت، نهادهای دیگر نیز به نسبت تخت‌های بیمارستانی و سهمی که در درمان بیماران کرونایی داشته اند، از آن اعتبار و وجوه بهره مند شوند.

سالاری به نحوه ارائه خدمات در ایام شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: هرکس سراغمان آمده کاری نداشتیم که ایرانی و غیرایرانی و بیمه شده یا غیربیمه شده بوده است. در مراکز درمانی سازمان، هرکسی که مراجعه کرد را طبق تصمیم ستادملی کرونا به طور رایگان رسیدگی و درمان کرده اند و قطعا در توزیع حمایت های دولت، نیز مراجع ملی ذیربط براین اساس تصمیم گیری خواهند کرد.

وی به تبعات بلندمدت کرونا نیز اشاره و اظهار کرد: در ادامه راه با احتیاط عمل و جوانب احتیاط را در تصمیم‌های مدیریتی رعایت می‌کنیم.

وضعیت بدهی تامین اجتماعی به بیمارستان‌ها

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه تیرماه سال گذشته وزارت بهداشت از ما ۱۰هزار میلیارد تومان طلب داشت و اعتبار دفترچه های ما زیرسوال رفته بود، گفت: ۶۰۰۰ هزار میلیارد تومان هم غیر دانشگاهی ها طلب داشتند. با ۵۰۰۰ میلیارد تومان اوراقی که از دولت گرفتیم و منابع نقدی که به سازمان اختصاص داد، صددرصد مطالبات را تسویه کردیم. صفر باقی ماندن بدهی سازمان به وزارت بهداشت را از اسفند ماه تا کنون با دو پرداخت جدید حفظ و می‌خواهیم از این به بعد نیز بدهی‌ها را نقد بپردازیم که بدهی صفر بماند.

وی افزود: مطالبات بخش خصوصی و غیر دانشگاهی‌ها هم تا آذر پرداخت شده و دوماه عقب هستیم.

تمدید غیرحضوری دفترچه های بیمه/کاهش مراجعه ۳۹ میلیونی

سالاری با بیان اینکه در اسفندماه، دفترچه های بیمه به مدت سه ماه و تا اردیبهشت بدون نیاز به مراجعه حضوری تمدید شد گفت: از اردیبهشت ماه برنامه استحقاق سنجی و استعلام اعتبار دفترچه‌های درمان به صورت غیرحضوری را راه انداختیم که دیگر نیازی به مراجعه حضوری بیمه شدگان برای تمدید دفترچه‌ها نباشد.

وی ادامه داد: با این اقدام، ۳۹ میلیون مراجعه به شعب و کارگزاری‌ها از مجموع ۹۷ و نیم مراجعه برای همه خدمات، کاسته می‌شود. در گام دوم کلا به دنبال حذف دفترچه ها هستیم که مدتهاست روی آن مطالعه و کار کردیم و کرونا ضرورت این را برای نهایی کردن بیشتر نشان داد. در این راستا احراز هویت بیومتریک را در دستورکار داریم. برآورد کردیم که اگر بهترین تجهیزات احراز هویت را برای همه مراکز فراهم کنیم از هزینه چاپ دفترچه‌ها در یک سال بسیار کمتر می‌شود، همچنین ارائه خدمات به مردم، عملکرد مراکز درمانی، رسیدگی به اسناد پزشکی و اعمال گایدلاین ها در تجویز تسهیل می‌شود.

سالاری با بیان اینکه خدمات دیگری هم در راستای تحول دیجیتال در دست انجام است، عنوان کرد: امیدوارم تا آخر سال ۷۵ درصد مراجعات به شعب را کاهش دهیم. کرونا حتما به ما کمک کرد.

وی افزود: کرونا به ما یاد داد که سازمانی چون تامین اجتماعی باید یک ذخیره احتیاطی داشته باشد، زیرا با چنین جمعیت تحت پوششی اگر در بحران دچار کمبود شود، ابعاد اجتماعی گسترده و نگران کننده‌ای خواهد داشت.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-06-10 17:49

افزودن دیدگاه جدید