کد مطلب: 

5319

چگونه رابین‌هود اینترنت کشته شد؟ + اسناد و تصاویر

چگونه رابین‌هود اینترنت کشته شد؟ + اسناد و تصاویر

پدر سوارتز که یک مشاور مالکیت معنوی در آزمایشگاه کامپیوتری دانشگاه ماساچوست است معتقد است که پسرش قربانی سیاست‌های دولت آمریکا شده. روبرت سوارتز در مراسم تدفین پسرش که نزدیک به 90 دقیقه به طول انجامید با ناراحتی گفت: "آرون خودکشی نکرد بلکه دولت او را کشت. کسی که جهان را به یک مکان بهتر تبدیل کرده بود، توسط دولت به سمت مرگ سوق داده شد."

 

به گزارش سیتنا citna.ir، چندی پیش خبری مبنی بر مرگ یک وبلاگ‌نویس گمنام در بازداشتگاه پلیس فتای تهران از سوی رسانه‌های خارجی منتشر شد. پیگیری نمایندگان مجلس و مسوولان نیروی انتظامی نهایتا به پیگیری گسترده و رسمی مسوولان ذی‌ربط منتهی شد که کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز اقدام به ارائه یک گزارش مفصل در صحن علنی مجلس کرد.

 

برکناری رئیس پلیس فتای تهران به دلیل قصور در انجام وظایف، یکی از اقدامات جدی نیروی انتظامی برای رسیدگی به این پرونده بود. اگرچه پزشکی قانونی در گزارش خود علت مرگ وی را اضطراب و استرس ناشی از بازجویی عنوان کرده بود اما نمایندگان مجلس باز هم به طور جدی به این پرونده رسیدگی کردند و مسئولان نیروی انتظامی نیز در حال بررسی پرونده و شناسایی عاملان این حادثه تلخ هستند.

 

 

 

این ماجرا تا جایی برای برای مقامات غربی و آمریکایی حائز اهمیت شد که با واکنش رسمی آنان روبرو شد و تمامی رسانه های غربی و ضد انقلاب اخبار خود را معطوف به این موضوع کردند و این اتفاق را نقض حقوق بشر در ایران خواندند.

  

 

از بارز ترین واکنش‌ها به این ماجرا سخنرانی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، (۹ نوامبر) بود.  ویکتوریا نولاند ضمن اشاره به این‌که «این وبلاگ‌نویس ۳۵ ساله، گناهی جز بیان عقیدهٔ سیاسی خود، مرتکب نشده بود» از مسئولان جمهوری اسلامی خواست چگونگی این قتل را بررسی کنند.

 

حال باید پرسید چرا مقامات و رسانه‌های غربی و آمریکایی هیچ واکنشی نسبت به قتل مشکوک "آرون سوارتز" جوان منتقد آمریکایی نشان نمی دهند و هیچ خبری از وی منتشر نمی کنند.

البته باید گفت حتی رسانه های داخلی ایران نیز در پوشش کامل این خبر و چگونگی مرگ آرون سوارتز کوتاهی کرده و اطلاعات کاملی را به مخاطبان ارائه نکرده که این خود نیز جای سوال دارد.

 

آرون سوارتز خودکشی کرد!

در روزهای اخیر خبر خودکشی جوانی در محله بروکلین نیویورک باعث اندوه و در عین حال خشم بسیاری شده است. وی خود را در آپارتمانش حلق‌آویز کرد اما پدرش معتقد است که دولت آمریکا عامل مرگ فرزندش است. هزاران نفر از مردم آمریکا خواهان برکناری دادستان‌هایی هستند که این جوان 26 ساله را به اتهام سرقت مقالات علمی به شدیدترین وجه تحت فشار قضایی قرار دادند. آنها می خواستند او را به جرم دزدیدن مقاله به 35 سال زندان محکوم کنند. مقالاتی که بدون انتشار به صاحبانشان بازگشتند، صاحبانی که از شکایت علیه این جوان صرفنظر کردند. اما سیستم قضایی آمریکا می‌خواست او را سرمشقی برای سایر کسانی سازد که دعوی آزادی اطلاعات را دارند و البته در این کار هم موفق شد: آرون سوارتز خودکشی کرد!

در این گزارش نگاهی داریم به زندگی و فعالیت‌های آرون سوارتز، فعال مدنی و حقوق اینترنتی...

 

دوران کودکی و زندگی کاری

آرون، فرزند سوزان و روبرت سوارتز، در شیکاگو، ایلینویز، متولد شد. پدر وی مالک یک شرکت نرم‌‌افزاری بود و سوارتز از همان سنین کودکی به کامپیوتر و اینترنت علاقه‌مند شد. زمانی که 13 ساله بود توانست برنده جایزه ArsDigita شود. این جایزه به نوجوانانی تعلق می‌گیرد که وب‌سایت‌های غیرتجاری "مفید، آموزشی و مشارکی" ایجاد کرده‌اند. جایزه شامل سفر به مؤسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT) و دیدار با نخبگان اینترنت بود.

 

 

تصویری از آرون سوارتز (15 سالگی) در کنار لورنس لسیگ فعال مدنی و سیاسی

 

آرون در سن 14 سالگی به عنوان عضو کارگروهی که مشخصات کاربری RSS را تدوین کرده بودند، با گروهی از متخصصین استانداردهای شبکه‌ای همکاری می‌کرد. سوارتز دوران مدرسه خود را در یک مدرسه روزانه خصوصی و کوچک در شهر وینتکای ایلینویز به پایان رسانند.

 

ترک تحصیل و ورود به بازار کار کامپیوتری و اینترنتی

سوارتز پس از اتمام مدرسه به دانشگاه استنفورد رفت اما تحصیل را پس از یک سال رها کرد. وی به جای آن شرکتی به نام "اینفوگامی" (Infogami) را تأسیس کرد. این شرکت با کمک برنامه تابستانی یک شرکت سرمایه‌گذاری به نام Y Combinator تأسیس شد.

 

سوارتز تنها یکسال در دانشگاه استنفورد به تحصیل پرداخت

 

سوارتز از طریق برنامه تابستانی Y Combinator روی پلتفرم نرم‌افزاری ویکی اینفوگامی (wiki platform Infogami) کار کرد (که بعدها در web.py و سایت‌های Open Library مورد استفاده قرار گرفت) اما احساس کرد که برای ادامه کار به همکاران دیگری نیاز دارد. شرکت Y-Combinator به وی پیشنهاد داد با شرکت دیگری به نام Reddit ادغام شود. این امر در نوامبر سال 2005 روی داد. اگر چه در ابتدا نمی‌توانست از این پروژه سودی ببرد اما بزودی سایت طرفداران زیادی یافته و هر ماه میلیون‌ها بازدید کننده را جذب خود کرد.

 

ردیت یکی از وب‌سایت‌های اجتماعی بسیار معروف است که از دانش سوارتز سود بسیاری برد

 

در اواخر سال 2006 و پس از ماه‌ها مذاکره، Reddit به شرکت دیگری به نام انتشارات Condé Nast، مالکین شرکت معروف معروف Wired فروخته شد. بدین ترتیب سوارتز نیز به سانفرانسیسکو نقل مکان کرد اما از شرایط کار راضی نبود. در سال 2007 از وی خواستند که استعفا دهد. در سپتامبر همان سال، سوارتز با همکاری سیمون کارستنسن (Simon Carstensen) وب‌سایت Jottit را راه‌اندازی کرد. وی در سال‌های 2010 و 2011 در "مرکز اخلاقیات ادمون جی سفرا" (Edmond J. Safra Center for Ethics) در دانشگاه هاروارد فعالیت می‌کرد.

سوارتز همچنین یکی از خالقین کاربری web.py بود. او همچنین یکی از مؤسسین گروه Demand Progress بود که در راستای دستیابی به آزادی‌های سایبری و سایر فعالیت‌های مدنی تلاش می‌کردند.

 

اعتراض به "قانون توقف سرقت آنلاین"

سوارتز فعالیت عمده‌ای در مبارزه علیه "قانون توقف سرقت آنلاین" (SOPA) داشت. بر اساس این قانون فضای اینترنت برای شناسایی موارد نقض قانون کپی‌رایت تحت نظر گرفته می‌شد و دولت به آسانی می‌توانست هر وب‌سایتی را که متهم به نقض قانون کپی‌رایت بود، تعطیل کند.

وی پس از رد این قانون از جانب کنگره بر اثر فشارهای وارده از جانب جامعه مدنی آمریکا طی سخنرانی در مراسمی با عنوان "چگونه قانون توقف سرقت آنلاین را متوقف کردیم" گفت:

"[مطابق این قانون] تکنولوژی جدید، به جای اینکه برای ما آزادی به ارمغان بیاورد، حقوق اولیه و اساسی که همیشه مسلم فرض کرده‌ایم را به یغما خواهد برد."

 

سوارتز در حال اعتراض به "قانون توقف سرقت آنلاین" (2012)

 

وی گفت که این قانون "توسط خود مردم نابود شد... ما این نبرد را برنده شدیم زیرا هر کس خود را قهرمان داستانش کرد. هر کسی حفظ این آزادی حیاتی را وظیفه خود دانست."

اشاره وی به مجموعه‌ای از اعتراضات بود که توسط تعداد بی‌شماری وب‌سایت ساماندهی شد و توسط بنیاد جبهه الکترونیک به عنوان بزرگترین اعتراض در تاریخ اینترنت شناخته شد. در این اعتراضات بیش از 115 هزار وب‌سایت شرکت داشتند.

سوارتز در ادامه سخنان خود با اشاره به ادامه فعالیت صاحبان قدرت برای محدودیت آزادی استفاده از اینترنت گفت، "... اشتباه نکنید، دشمنان آزادی ارتباطات ناپدید نشده‌اند. آتش چشمان این سیاستمداران خاموش نشده است. افراد قدرتمند زیادی وجود دارند که می‌خواهند اینترنت را نابود کنند."

 

فعالیت در ویکی‌پدیا

سوارتز به عنوان یکی از ویراستاران داوطلب ویکی‌پدیا فعالیت می‌کرد و در سال 2006 برای عضویت در هیأت مدیره بنیاد ویکی‌پدیا نامزد شد اما نتوانست موفق شود. وی همچنین در سال 2006 چگونگی نوشته شدن مقالات ویکی‌پدیا را طی مقاله‌ای تحلیل کرد. او معتقد بود که بخش اعظمی از محتوای مقالات توسط ده‌ها هزار نویسنده موقتی و گاه و بیگاه تهیه می‌شود در حالیکه در حدود 500 الی 1000 ویراستار دائمی اشتباهات املایی و نگارشی را رفع می‌کنند.

 

سوارتز به عنوان ویراستار داوطلب ویکی‌پدیا نیز فعالیت می‌کرد

او بر خلاف مالکین ویکی‌پدیا معتقد بود که هزاران کاربر این وب‌سایت بخش اعظم محتوای آن را تهیه می‌کنند.

 

این نتیجه‌گیری در تضاد با ادعاهای جیمی والس، بنیانگذار ویکی‌پدیا بود که می‌گفت گروه اصلی ویراستاران دائمی این وب‌سایت بخش عمده مطالب آن را تهیه می‌کنند.

 

مسائل و مشکلات قضایی

 

اسناد دادگاه فدرال آمریکا

بنا بر ادعاها سوارتز در سال 2009،‌در حدود 20 درصد اسناد موجود در پایگاه اطلاعاتی "دسترسی عمومی به سوابق الکترونیکی دادگاه‌ها" را که متعلق به دادگاه فدرال آمریکا بود دانلود کرده و در اختیار عموم قرار داد.

 

گفته می‌شود سوارتز در سال 2009 اسناد الکترونیکی موجود در پایگاه داده‌های دادگاه فدرال آمریکا را دانلود و در اختیار عموم قرار داد

شهروندان آمریکایی مجبورند برای دسترسی به هر صفحه این اسناد 8 سنت بپردازند

 

این پایگاه اطلاعاتی به ازای هر صفحه 8 سنت در کاربران طلب می‌کرد اما سوارتز و دیگر فعالان معتقد بودند این خدمات باید رایگان باشند زیرا اسنادی که توسط دولت تهیه می‌شوند مشمول قانون کپی‌رایت نیستند.

 

در 29 سپتامبر مسؤولین پایگاه اطلاعاتی متوجه اتفاقات روی داده شدند. متعاقب این امر سوارتز از جانب پلیس فدرال آمریکا مورد بازجویی قرار گرفت اما پرونده دو ماه بعد و بدون وارد آمدن اتهامی مختومه اعلام شد. این پایگاه اطلاعاتی هنوز هم 8 سنت بابت هر صفحه دریافت می‌کند.

 

پرونده جی‌استور

دادستان ایالت ماساچوست در 19 جولای 2011 آرون سوارتز را متهم به کلاهبرداری کامپیوتری، اخذ غیرقانونی اطلاعات از یک کامپیوتر حفاظت شده و صدمه زدن به آن کرد. این اتهام در ارتباط با دانلود در حدود 4 میلیون مقاله ژورنال دانشگاهی از پایگاه اطلاعاتی "جی‌استور" (JSTOR) وارد شد.

بر اساس کیفرخواست، سوارتز یک لپ‌تاپ به شبکه کامپیوتری دانشگاه ام‌آی‌تی متصل کرده و از این طریق توانسته بود اسناد مورد نظر را دانلود کند. دادستان ادعا کرد که وی قصد داشت این مقاله‌ها را در اختیار عموم قرار دهد.

 

کارمن اورتیز، دادستان ماساچوست، که خواهان اشد مجازات برای سوارتز بود

 

سوارتز خود را به مقامات تسلیم کرده، هارددیسک‌ حاوی مقالات را نیز تحویل داد و سپس به قید ضمانت آزاد شد. پس از بازداشت و تحویل مقالات جی‌استور با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد از شکایت صرف‌نظر می‌کند اما دانشگاه ماساچوست از اظهار نظر خودداری کرد.

دعوی قضایی ادامه یافت و اتهاماتی چون کلاهبرداری کامپیوتری به قوت خود باقی مانند. این اتهامات می‌توانستند در حدود 1 میلیون دلار جریمه نقدی و 35 سال زندان به همراه داشته باشند.

 

با اینکه جی‌استور از شکایت صرفنظر کرد اما تعقیب قضایی سوارتز ادامه یافت

 

اندکی قبل از مرگ سوارتز، جی استور اعلام کرد که 4 میلیون مقاله را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار خواهد داد اما این امر نیز تغییری در اتهامات وارده نداشت.

 

انتقاد از حملات سایبری آمریکا و اسرائیل به ایران و همچنین سیاست‌های اوباما

سوارتز پیش از مرگش آشکارا از آمریکا و رژیم اسرائیل به دلیل به راه انداختن حملات مشترک سایبری علیه ایران انتقاد کرده بود. وی البته به این نکته نیز اشاره داشت که صنایع تسلیحاتی و الکترونیکی در آمریکا سعی دارند با اغراق در مورد واژه‌هایی چون جنگ سایبری فضا را برای ارائه تولیدات امنیتی خود در عرصه سایبری آماده سازند و دولت نیز در این امر با آنها سهیم شده زیرا بدین بهانه می‌تواند جاسوسی سایبری از شهروندان و محدودیت‌های وارده بر آنها را افزایش دهد.

 

این وبلاگ نویس آمریکایی همچنین از منتقدان سرسخت "فهرست کشتار" باراک اوباما و دیگر سیاست‌های دولت آمریکا بود. بنا بر گزارش‌ها، اوباما اسامی افرادی را که از نظر آمریکا مظنون به تروریسم هستند در "فهرست کشتار" تایید می‌کند و این افراد پس از تایید نهایی وی در فهرست کشتارهای هدفمند قرار می‌گیرند.

 

سوارتز از منتقدین جدی "لیست مرگ" اوباما و حملات هواپیماهای بدون سرنشین بود

 

خودکشی در بروکلین

آرون سوارتز در 11 ژانویه 2011 در آپارتمانش واقع در محله بروکلین نیویورک به زندگی خود پایان داد. پزشکی قانونی علت مرگ را حلق‌ آویز شدن اعلام کرد. بنا بر گزارش ها وی چندین بار در وبلاگ خود اعلام کرده بود که دچار افسردگی است. چندی بعد جسد او را در اپارتمانش یافتند. ظاهرا او دست به خودکشی زده بود.

 

جسد سوارتز 26 ساله را در اپارتمانش یافتند.

ظاهرا او دست به خودکشی زده بود.

 

مراسم تدفین وی در روز سه‌شنبه 15 ژانویه 2013 بدر هایلندپارک ایلینویز برگزار شد. در این مراسم تیم برنرز لی، خالق شبکه جهانی وب، به سخنرانی پرداخت.

 

تیم برنرز لی، خالق شبکه جهانی وب،

با حضور در مراسم تدوین سوارتز به وی ادای احترام کرد

 

پس از مرگ سوارتز بود که سیستم قضایی آمریکا وی را از اتهام وارده تبرئه کرد!

 

پدر سوارتز: پسرم را دولت آمریکا کشت

پدر سوارتز که یک مشاور مالکیت معنوی در آزمایشگاه کامپیوتری دانشگاه ماساچوست است معتقد است که پسرش قربانی سیاست‌های دولت آمریکا شده. روبرت سوارتز در مراسم تدفین پسرش که نزدیک به 90 دقیقه به طول انجامید با ناراحتی گفت: "آرون خودکشی نکرد بلکه دولت او را کشت. کسی که جهان را به یک مکان بهتر تبدیل کرده بود، توسط دولت به سمت مرگ سوق داده شد."

 

خانواده و همکاران سوارتز یک وب‌سایت به یاد وی ایجاد کرده و در آن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند: "وی از مهارت‌های شگرف خود به عنوان یک برنامه‌نویس و تکنولوژیست نه برای ثروتمند کردن خود بلکه برای آزادتر و بهتر کردن اینترنت و جهان استفاده کرد."

 

درخواست مردم برای اصلاح سیستم قضایی ناکارآمد آمریکا

در عرض تنها سه روز، 30 هزار نفر با امضای یک طومار انلاین از کاخ سفید درخواست کردند که دادستان کارمن اوریتز را به علت "زیاده‌روی در پرونده آرون سوارتز" از کار برکنار نماید.

در یک طومار دیگر از دولت آمریکا خواسته شده بود که استفان هایمن، معاون دادستان، را به علت "تعقیب متعصبانه یک جرم الکترونیکی نه چندان جدی و غیرخشونت‌آمیز" که منجر به خودکشی سوارتز شد، برکنار نماید.

 

کارمن اوریتز و استفان هایمن، دو داستانی که سوارتز را تا حد مرگ تحت تعقیب قرار دادند

هایمن با خودکشی یک هکر کامپیوتری جوان دیگر نیز مرتبط دانسته می‌شود. اندرو گود، وکیل اهل بوستون که وکالت سوارتز را بر عهده داشت، می‌گوید که قبلا دادستان‌ها فدرال را در مورد افسردگی و احتمال خودکشی سوارتز مطلع ساخته بود اما آنها در جواب گفتند: "او را به زندان بینداز. آنجا ایمن می‌ماند."

 

آیا مرگ سوارتز پایان خشونت‌های سیستم قضایی آمریکا خواهد بود؟

وین گوزتولا، روزنامه‌نگار آمریکایی در مصاحبه‌ای با راشا تودی در مورد پرنده سوارتز در پاسخ به این سوال که آیا پس از این اتفاق نحوه برخورد مقامات آمریکا با فعالانی همچون سوارتز تغییر خواهد کرد یا نه، گفت: "تصور نمی‌کنم در کشوری مانند آمریکا این شیوه تغییر کند. دولت آمریکا به برخورد با فعالان اینترنتی توجه زیادی دارد. مسلما مجرمین دیگری مانند بانک‌دارها در این جامعه وجود دارند که جرائم بسیار بزرگی را مرتکب می‌شوند و جرائمی واقعی مانند شکنجه کردن زندانیان وجود دارند، اما سیستم قضایی آمریکا علاقه بیشتری به تحت پیگرد قرار دادن افرادی مانند سوارتز دارند."

 

منبع: مشرق

 

منابع و مآخذ

www.cnn.com/2013/01/15/tech/web/aaron-swartz-internet/index.html

www.aaronsw.com/

en.wikipedia.org/wiki/Aaron_Swartz

www.nytimes.com/2013/01/13/technology/aaron-swartz-internet-activist-dies-at-26.html?_r=0

abcnews.go.com/Technology/aaron-swartz-death-fuels-mit-probe-white-house/story?id=18210596

www.newyorker.com/online/blogs/newsdesk/2013/01/everyone-interesting-is-a-felon.html

www.huffingtonpost.com/2013/01/15/aaron-swartz-father-says-killed-by-government_n_2482646.html

news.cnet.com/8301-13578_3-57564212-38/prosecutor-in-aaron-swartz-hacking-case-comes-under-fire/

techcrunch.com/2013/01/14/the-aaron-swartz-hacking-case-has-been-dismissed-by-the-us-district-court/

www.salon.com/2013/01/16/federal_justice_and_aaron_swartzs_death/

www.businessinsider.com/aaron-swartzs-father-says-his-son-was-killed-by-the-government-2013-1

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 3.2 (32 رای)
سیتنا 5
2013-01-19 13:50

افزودن دیدگاه جدید