شرکت SAB ارائه کننده core banking در ایران
SAB خود را یک شرکت بینالمللی معرفی میکند که دارای بیش از ۲۰۰ مشتری در ۲۵ کشور و ۵ قاره جهان است، اطلاعات منتشر شده توسط این شرکت حاکی از آن است که حدود ۴۵ درصد فروش این شرکت به مشتریان خارج از فرانسه تعلق دارد، با این وجود دنبالکنندگان این شرکت در شبکه اجتماعی تخصصی لینکدین به ۱۰۰۰ نفر نمیرسد و صرفا ۴۵ بانک عضو باشگاه مشتریان آن هستند که در مقایسه با ۲۰۵ مشتری بیانگر این واقعیت است که اغلب کاربران راهکارهای SAB محدود به موسسات کوچک مالی هستند.
سیتنا - فاوا نیوز در نظر دارد با توجه به ورود اقتصاد کشور به دوران پسا تحریم که شاهد حضور شرکتهای بینالمللی به عنوان تامینکننده در عرصههای مختلف خواهیم بود، و صنعت فن آوری اطلاعات و ارتباطات که از جذابترین حوزهها برای ارائهدهندگان راهکارهای بین المللی است و برخی از این شرکتها سابقه حضور در ایران را داشته و برخی دیگر نیز در راه هستند، تلاش کنیم با نقد منصفانه و بررسی و مرور شرکت های خارجی با دقت و حساسیت مناسب ، ضمن تقویت برند های داخلی،کمک به فضای کسب و کار حوزه فاوا و توسعه دانش همگام با کشور های توسعه یافته داشته باشیم.
این مقاله آغازی بر مجموعه مقالاتی است که به معرفی و بررسی عملکرد تامین کنندگان سرویس های بانکداری الکترونیک میپردازد. این مجموعه را با شرکت SAB که ارائهدهنده فرانسوی راهکارهای بانکداری است آغاز میکنیم. همچنین از تمامی فعالین و صاحب نظران موضوعات مطرح شده درخواست داریم با ارائه محتواهای خود ما را در این مسیر هراهی نمایند.
شرکت SAB کار خود را از سال ۱۹۸۹ با هدف ارائه راهکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات آغاز کرد و تا پایان سال ۲۰۱۴ تعداد پرسنل این شرکت به ۴۵۰ نفر رسیده است که از این منظر در گروه شرکتهای متوسط دستهبندی میشود، بنا بر اطلاعات ارائه شده در وبسایت شرکت SAB این نیروی انسانی در ۶ شرکت و کشور مختلف توزیع شده اند که به طور متوسط هر یک از دفاتر این شرکت نمی تواند بیش از ۱۰۰ پرسنل داشته باشد. همچنین درصد نیروی تولیدی این شرکت نیز ۵۰% عنوان شده است به نوعی که نیروی تولیدی این شرکت حدودا ۲۲۵ نفر می باشد. سازمان تولید SAB بنا بر اطلاعات موجود در وبسایت شرکت در سه کشور فرانسه لبنان و تونس توزیع شده اند. در مقایسه SAB با تامینکنندگان داخلی در این شاخص میتوان گفت که سه تامینکننده اصلی ایرانی شرکتهای بزرگتری هستند. همچنین نیروی انسانی SAB در مقایسه با شرکتها معظم تولید کننده core banking دنیا که همه نیروی انسانی چند هزار نفره دارند قابل مقایسه نمی باشد.
صورتهای مالی منتشر شده توسط این شرکت نشان از کاهش سودآوری در طول سالهای گذشته دارد، سود خالص این شرکت در سال ۲۰۱۳ تا ۴۵۰۰۰ یورو کاهش یافته (در سال ۲۰۱۲ سود خالص SAB بالغ بر ۲۶۰۰۰۰ یورو بوده است) که نشان از ضعف این شرکت از منظر کسب و کار به عنوان یک بنگاه اقتصادی دارد. همچنین فروش این شرکت در سال ۲۰۱۲ حدودا ۴۰ میلیون یورو و در سال ۲۰۱۳ حدودا ۳۹ میلیون یورو بوده است. در واقع فروش این شرکت از ۲۰۱۲ به ۲۰۱۳ کاهش داشته است. همچنین فروش این شرکت قابل مقایسه با هیچ یک از تولید کنندگان اصلی core banking در دنیا نیست، بر اساس اطلاعات مجله IBS، ده شرکت برتر فروشنده این حوزه همگی فروشی بالاتر از ۵۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۳ داشته اند یعنی فروشی حداقل ۱۰ برابر SAB!
SAB خود را یک شرکت بینالمللی معرفی میکند که دارای بیش از ۲۰۰ مشتری در ۲۵ کشور و ۵ قاره جهان است، اطلاعات منتشر شده توسط این شرکت حاکی از آن است که حدود ۴۵ درصد فروش این شرکت به مشتریان خارج از فرانسه تعلق دارد، با این وجود دنبالکنندگان این شرکت در شبکه اجتماعی تخصصی لینکدین به ۱۰۰۰ نفر نمیرسد و صرفا ۴۵ بانک عضو باشگاه مشتریان آن هستند که در مقایسه با ۲۰۵ مشتری بیانگر این واقعیت است که اغلب کاربران راهکارهای SAB محدود به موسسات کوچک مالی هستند. البته SAB در وبسایت خود در بخش مشتریان به تعداد اندکی بانکهای شناخته شده (مانند ING) نیز اشاره میکند اما با ورود به جزئیات مشخص میگردد که هیچ یک از این مشتریان از راهکار جامع این شرکت (SAB AT) استفاده نمیکنند و نکته جالب توجه این است که مشتریانی که این شرکت به عنوان مرجع این راهکار به آنها ارجاع میدهد غالبا موسسات پرداخت هستند و نه بانک (مانند Compte-Nickel و Caisse des Dépôts). مشتری این تامینکننده در ایران نیز (موسسه کارسازان آینده) در دستهبندی موسسات مالی کوچک میگنجد. به عنوان جمعبندی نگاهی خواهیم داشت به تحلیل گارتنر از مقایسه ارائهدهندگان بینالمللی راهکارهای بانکداری متمرکز؛
همانگونه که در ماتریس فوق قابل ملاحظه است، SAB نه تنها در جمع رهبران بازار جایی ندارد، بلکه جزء رقبای جدی و یا شرکتهایی که آیندهای خاص برای خود متصور هستند نیز به شمار نمیرود و صرفا بر روی حوزهای خاص از بازار (Niche Market) تمرکز کرده است که همانطور که پیشتر نیز اشاره شد بازار موسسات مالی کوچک است.
منابع:
این مقاله آغازی بر مجموعه مقالاتی است که به معرفی و بررسی عملکرد تامین کنندگان سرویس های بانکداری الکترونیک میپردازد. این مجموعه را با شرکت SAB که ارائهدهنده فرانسوی راهکارهای بانکداری است آغاز میکنیم. همچنین از تمامی فعالین و صاحب نظران موضوعات مطرح شده درخواست داریم با ارائه محتواهای خود ما را در این مسیر هراهی نمایند.
شرکت SAB کار خود را از سال ۱۹۸۹ با هدف ارائه راهکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات آغاز کرد و تا پایان سال ۲۰۱۴ تعداد پرسنل این شرکت به ۴۵۰ نفر رسیده است که از این منظر در گروه شرکتهای متوسط دستهبندی میشود، بنا بر اطلاعات ارائه شده در وبسایت شرکت SAB این نیروی انسانی در ۶ شرکت و کشور مختلف توزیع شده اند که به طور متوسط هر یک از دفاتر این شرکت نمی تواند بیش از ۱۰۰ پرسنل داشته باشد. همچنین درصد نیروی تولیدی این شرکت نیز ۵۰% عنوان شده است به نوعی که نیروی تولیدی این شرکت حدودا ۲۲۵ نفر می باشد. سازمان تولید SAB بنا بر اطلاعات موجود در وبسایت شرکت در سه کشور فرانسه لبنان و تونس توزیع شده اند. در مقایسه SAB با تامینکنندگان داخلی در این شاخص میتوان گفت که سه تامینکننده اصلی ایرانی شرکتهای بزرگتری هستند. همچنین نیروی انسانی SAB در مقایسه با شرکتها معظم تولید کننده core banking دنیا که همه نیروی انسانی چند هزار نفره دارند قابل مقایسه نمی باشد.
صورتهای مالی منتشر شده توسط این شرکت نشان از کاهش سودآوری در طول سالهای گذشته دارد، سود خالص این شرکت در سال ۲۰۱۳ تا ۴۵۰۰۰ یورو کاهش یافته (در سال ۲۰۱۲ سود خالص SAB بالغ بر ۲۶۰۰۰۰ یورو بوده است) که نشان از ضعف این شرکت از منظر کسب و کار به عنوان یک بنگاه اقتصادی دارد. همچنین فروش این شرکت در سال ۲۰۱۲ حدودا ۴۰ میلیون یورو و در سال ۲۰۱۳ حدودا ۳۹ میلیون یورو بوده است. در واقع فروش این شرکت از ۲۰۱۲ به ۲۰۱۳ کاهش داشته است. همچنین فروش این شرکت قابل مقایسه با هیچ یک از تولید کنندگان اصلی core banking در دنیا نیست، بر اساس اطلاعات مجله IBS، ده شرکت برتر فروشنده این حوزه همگی فروشی بالاتر از ۵۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۳ داشته اند یعنی فروشی حداقل ۱۰ برابر SAB!
SAB خود را یک شرکت بینالمللی معرفی میکند که دارای بیش از ۲۰۰ مشتری در ۲۵ کشور و ۵ قاره جهان است، اطلاعات منتشر شده توسط این شرکت حاکی از آن است که حدود ۴۵ درصد فروش این شرکت به مشتریان خارج از فرانسه تعلق دارد، با این وجود دنبالکنندگان این شرکت در شبکه اجتماعی تخصصی لینکدین به ۱۰۰۰ نفر نمیرسد و صرفا ۴۵ بانک عضو باشگاه مشتریان آن هستند که در مقایسه با ۲۰۵ مشتری بیانگر این واقعیت است که اغلب کاربران راهکارهای SAB محدود به موسسات کوچک مالی هستند. البته SAB در وبسایت خود در بخش مشتریان به تعداد اندکی بانکهای شناخته شده (مانند ING) نیز اشاره میکند اما با ورود به جزئیات مشخص میگردد که هیچ یک از این مشتریان از راهکار جامع این شرکت (SAB AT) استفاده نمیکنند و نکته جالب توجه این است که مشتریانی که این شرکت به عنوان مرجع این راهکار به آنها ارجاع میدهد غالبا موسسات پرداخت هستند و نه بانک (مانند Compte-Nickel و Caisse des Dépôts). مشتری این تامینکننده در ایران نیز (موسسه کارسازان آینده) در دستهبندی موسسات مالی کوچک میگنجد. به عنوان جمعبندی نگاهی خواهیم داشت به تحلیل گارتنر از مقایسه ارائهدهندگان بینالمللی راهکارهای بانکداری متمرکز؛
همانگونه که در ماتریس فوق قابل ملاحظه است، SAB نه تنها در جمع رهبران بازار جایی ندارد، بلکه جزء رقبای جدی و یا شرکتهایی که آیندهای خاص برای خود متصور هستند نیز به شمار نمیرود و صرفا بر روی حوزهای خاص از بازار (Niche Market) تمرکز کرده است که همانطور که پیشتر نیز اشاره شد بازار موسسات مالی کوچک است.
منابع:
- وب سایت شرکت سپهرنت ایرانیان (http://sepehrnet.com)
- وب سایت شرکت SAB (http://www.sab2i.com)
- صورتهای مالی SAB در سال ۲۰۱۳:
https://www.infogreffe.fr/societes/panier/confirmation?p_p_i…ocumBilanSaisi.jsp&numeroCommande=175526348&ligneCommande=2
- لیست اعضای بانکی باشگاه مشتریان SAB:
http://www.ocbf.com/Default.aspx?lid=4&rid=925&rvid=934
- گزارش نوامبر ۲۰۱۴ گارتنر از تامینکنندگان بینالمللی راهکارهای بانکداری متمرکز:
https://www.gartner.com/doc/2909521/magic-quadrant-international-retail-core
- پروفایل SAB در لینکدین:
به این محتوا امتیاز دهید:
2015-08-24 02:39
دیدگاهها
افزودن دیدگاه جدید